Voor het interview neemt Dominiek Willemse, COO van JBC, ons mee naar de hoogste verdieping van het kantoorgebouw. “In andere bedrijven zetelt hier doorgaans de directie, bij ons zijn deze ruimtes voorbehouden voor de creatieve medewerkers. Ze kunnen hier in alle vrijheid ideeën laten rijpen, hebben alle mogelijke stalen om zich heen en kunnen zo de nieuwe collecties voorbereiden. Ze zijn het hart van onze onderneming.”
STERCK. JBC opende in 2014 een gloednieuw hoofdkantoor in Houthalen. Een evidentie of hadden jullie nog alternatieve vestigingsplaatsen op het oog?
Dominiek Willemse: “Bij de keuze van een vestigingsplaats voor ons nieuwe kantoorgebouw zijn we inderdaad niet over één nacht ijs gegaan. We hebben diverse alternatieven bekeken, onder meer Lummen en Hasselt behoorden tot de mogelijkheden. Uiteindelijk hebben we - na een traject van twee jaar - toch de keuze gemaakt om in Houthalen te blijven. Dat had er onder andere mee te maken dat we hier al eigenaar waren van een stuk grond pal naast onze bestaande magazijnen. Voorheen waren onze kantoren gevestigd in de magazijnen, maar door de permanente groei was dat niet langer houdbaar, we zaten er echt in een sardienendoos. Omwille van de interactie tussen de creatieve afdeling en het magazijn was het een voordeel om het kantoorgebouw dicht bij het magazijn te bouwen. Momenteel gebruiken we 8.000 van de 12.000m2. Als we onze groeiplannen waarmaken kunnen we het resterende deel qua interieur verder afwerken.”
STERCK. Is er nooit overwogen om het nieuwe hoofdkantoor te verhuizen naar meer centraal gelegen steden als Antwerpen of Brussel?
Willemse: “Een verhuis richting Antwerpen en Brussel behoorde ook lange tijd tot de mogelijkheden, vooral om op die manier creatieve profielen te kunnen aantrekken. Toen we eenmaal besloten om toch in Houthalen te blijven, hebben we er alles aangedaan om een aantrekkelijk en medewerkersvriendelijk gebouw te realiseren. We schreven een wedstrijd uit tussen een aantal architectenbureaus en BURO B haalde uiteindelijk het ontwerp binnen. Zij tekenden een inspirerende omgeving waar jonge en creatieve medewerkers in alle comfort hun talenten kunnen benutten. BURO B maakte een ‘menselijk’ gebouw met veel warme (hout)materialen en informele ruimtes voor overleg. Heel belangrijk voor de creatieve medewerkers is de lichtinval. Een optimaal daglicht is een must om de kleuren van de kleren te beoordelen.
Mensen moeten met plezier naar hun werk kunnen komen. Wat ik zeker wil vermelden is dat de keuze voor Houthalen ook te maken heeft met een grote groep van medewerkers uit de streek die al jarenlang actief is bij JBC. Zij zijn de fundamenten van het bedrijf en die kan je niet zomaar achterlaten. Dat heeft ook meegespeeld in de eindbeslissing.”
In 2014 kreeg JBC het “Charter milieu & duurzaam ondernemen” van Voka-Kamer van Koophandel Limburg. Het betrof een vrijwillige deelname, waarbij het de bedoeling was om verder te gaan dan de wettelijke verplichtingen. De acties hadden onder meer te maken met rationeel energiegebruik, maar kaderden ook in een mobiliteitsplan waarbij een mobiscan (woon-werk verkeer) uitgevoerd werd. Daarnaast voerde JBC communicatie- en sensibiliseringsacties rond milieuthema’s waaronder actiedagen zonder vlees en de link met de ecologische voetafdruk. Ook mensvriendelijk ondernemen wordt hoog in het vaandel gedragen: zo introduceerde JBC een nieuwe sorteerinstallatie die het manueel palletiseren van bakken overbodig maakt.
Energiebewuste onderneming
STERCK. Welke specifieke energiebesparende maatregelen hebben jullie voorzien?
Willemse: “Bij de realisatie van het nieuwe hoofdgebouw hebben we volop ingezet op een reeks energiebesparende ingrepen. We kozen voor een compact gebouw met een gunstige oriëntatie ten opzichte van de zon. Veel aandacht ging uit naar de dak- en vloerisolatie. We maken voorts gebruik van ventilatietype D met warmterecuperatie. Daarnaast hielden we rekening met het gebruik van duurzame materialen, in functie van een lage CO2-voetafdruk. Verder opteerden we voor vloerverwarming. Er is led-verlichting aanwezig in een groot deel van de lokalen en we maken gebruik van aanwezigheidssensoren. De verlichting en HVAC worden gestuurd zodat er geen verbruik is ’s avonds en tijdens de weekends. Ook energiemonitoring past in ons concept. Sensorkranen op de toiletten en hergebruik van regenwater als spoelwater voor toiletten maken eveneens deel uit van ons energiezuinig beleid.”
STERCK. Slagen jullie erin om de elektriciteitsbehoefte met eigen zonnepanelen te dekken?
Willemse: “De geproduceerde elektriciteit gebruiken we voor de werking van het magazijn, de overschot wordt op het net gezet. We kiezen bewust voor de aankoop van groene elektriciteit, ook voor de winkels. We beschikken voorts over een energiemonitoringsysteem zowel voor het kantoorgebouw als het magazijngebouw en een groot deel van onze winkels. Vorig jaar hebben we ook een energieaudit laten uitvoeren door een extern bureau zowel voor het magazijn- als kantoorgebouw.”
Voor Limburg mag de cruciale Noordzuidverbinding niet langer uitgesteld worden.
STERCK. Welke voordelen biedt een vestiging in Houthalen op logistiek vlak?
Willemse: “Logistiek-technisch was er eigenlijk geen discussie om te verhuizen naar een andere plaats. Houthalen is een strategisch zeer gegeerde locatie, het industrieterrein waar we gevestigd zijn is dan ook zo goed als volzet. De ligging is ideaal: we zitten hier pal naast de E314. Voor transporten naar Oost- en West-Vlaanderen en Duitsland zijn we zeer centraal gelegen. Alle logistieke transporten vinden dan ook plaats vanuit Houthalen, enkel de opvolging van onze e-commerce gebeurt vanuit Nederland.
Net als veel andere bedrijven zijn we ook vragende partij voor een snelle realisatie van de Noordzuidverbinding. Het geplande tracé passeert pal naast onze terreinen en zou voor ons zeker een meerwaarde betekenen op het vlak van zichtbaarheid. Belangrijker is echter dat heel wat (potentiële) medewerkers uit Noord-Limburg en Nederland een veel vlottere verbinding zullen krijgen. Breder bekeken voor Limburg is de Noordzuid absoluut cruciaal. Dit project sleept al jaren aan en mag niet langer uitgesteld worden.”
Medewerkers uit Gent en Nederland
STERCK. Is het evident om alle vacatures in te vullen met talenten uit de regio?
Willemse: “Momenteel hebben we een vijftiental vacatures op het hoofdkantoor. Het gaat onder meer over specifieke jobs in de modesector zoals fashion designers, buyers, visual merchandisers en shopmanagers. Daarnaast hebben we regelmatig vacatures in de algemene departementen die de meeste bedrijven ook hebben op onder andere de afdelingen marketing, HR, ICT of logistiek. De ‘fashion’ vacatures - actief op de hoofdvestiging in Houthalen - zijn moeilijker in te vullen omwille van de regio. Afhankelijk van de regio zijn vacatures voor shopmanagers al dan niet gemakkelijk in te vullen. De andere vacatures kunnen we doorgaans wel zelf invullen, zonder bijkomende hulp van externe bureaus. Kandidaten die we meestal zoeken zijn goed opgeleide mensen, met zin voor initiatief, ze zijn flexibel, doelgericht en kunnen functioneren in een team. We bieden ook volop doorgroeimogelijkheden.”
In 2015, bij het 40-jarig bestaan van JBC, kregen alle inwoners een verjaardagskaart in de bus met daarin een leuke korting en een ballon. De actie werd zeer positief onthaald. JBC stuurde nadien een eigen ploeg op pad om resterende ballonnen op te ruimen.
STERCK. Op welke manier is het merk JBC een troef om nieuwe medewerkers aan te trekken?
Willemse: “We werken op de hoofdzetel in Houthalen momenteel met 270 medewerkers. Het imago en de goede naam van JBC helpen zeker om nieuwe mensen aan boord te halen, maar evident is het niet. Voor sommige mensen is het een eer om te mogen werken voor de grootste Belgische kledingretailer en het nummer één in kinderkleding. De talenten komen overigens lang niet allemaal uit de regio. Zo hebben we eveneens medewerkers uit het Gentse, Leuven en Nederland. Ook modescholen zijn voor ons kweekvijvers van nieuwe talenten. Leerlingen lopen hier stage en als er een ‘match’ is tussen beide partijen, behoort een vaste tewerkstelling tot de mogelijkheden.”
STERCK. Om af te ronden: kan u een sluier lichten over de expansieplannen van JBC?
Willemse: “Naast de eigen Belgische markt hebben we in Nederland een webshop geopend met de K3-kledinglijn, als opvolging van de ‘K3 zoekt K3’-show die ook in Nederland heel wat weerklank vond. Plannen om in Nederland winkels te openen hebben we evenwel niet. In Duitsland beschikken we momenteel over 6 winkels, de ambitie is om dit aantal op te drijven tot 10 tegen eind 2016. We zijn ook eigenaar van Mayerline en in de loop van 2016 zullen we de logistieke activiteiten van Mayerline vanuit Brussel overbrengen naar ons logistieke centrum in Houthalen. We blijven dus investeren in Houthalen.”