De Ondernemersclub Houthalen-Helchteren (OCHH) vierde het afgelopen jaar haar 20e werkingsjaar met de toetreding van het honderste lid. Naast interne netwerking is mobiliteit één van de belangrijke lokale thema’s voor de ondernemersclub. Marnik Hermans hoopt ook op een verdere verbreding en verjonging van het bestuur.
“We richten ons op bedrijven vanaf vijf werknemers die op het grondgebied Houthalen-Helchteren gevestigd zijn”, legt voorzitter Marnik Hermans (Hermans Elektriciteitswerken) uit. “De OCHH brengt onze ondernemers in contact met elkaar en tracht een zo goed mogelijke spreekbuis te zijn naar de lokale overheid en VKW Limburg toe. Het bestuur bestaat uit een vertegenwoordiging van het VKW, gemeentebestuur, Centrum Zuid, Europark, de Cleantechcampus, de handelaars van Houthalen-Helchteren, de bedrijven langs de as Hasselt-Eindhoven en de toeristische sector. Het is een bewuste keuze om zoveel mogelijk verschillende sectoren in het bestuur samen te brengen. Daardoor kunnen we met een breed draagvlak problemen aankaarten.”
STERCK. U bent zowel voorzitter van OCHH als van de vzw Parkmanagement?
Hermans: “De vzw parkmanagement is in eerste instantie opgericht voor de bedrijven van Centrum Zuid, maar het is de bedoeling dat we dit verder uitbreiden naar Europark. In het begin was het lidmaatschap gekoppeld aan dat van OCHH, maar intussen maken we daar toch een onderscheid in. De activiteiten van vzw Parkmanagement worden mee aangestuurd door Quares en gaan vooral over de herinrichting van het industrieterrein en groepsaankopen zoals voor elektriciteit, gas en afvalverwerking. Dit jaar willen we ons met de vzw ook richten op de groepsaankoop van o.a glasvezelaansluiting, vaste en mobiele telefonie, bewaking, schoonmaakdiensten, ruitenwas, onderhoudsproducten, kantoormateriaal enzovoort ...
We zijn een netwerkorganisatie op lokaal niveau.
Maar de doelstellingen overlappen elkaar ook deels. De inrichting van de verkeersinfrastructuur is zo’n gemeenschappelijk doel. Daar pleiten we al jaren voor belijning en het verwijderen van de verkeersdrempels. De vzw Parkmanagement zet zich achter die doelstelling, maar het wordt gestuurd door OCHH omdat we om de anderhalve maand samenzitten met het gemeentebestuur.”
STERCK. De werking van de OCHH is breder?
Hermans: “Dat klopt. We zijn er voor de hele gemeente, hangen rechtstreeks af van VKW Limburg en organiseren een aantal bedrijfsbezoeken, infosessies, een vakantiedrink, … We zijn een netwerkorganisatie op lokaal niveau. Voor VKW is het een interessante manier om op lokaal vlak een vinger aan de pols te houden. We staan letterlijk tussen onze leden en zijn er ook voor de kleinere bedrijven.”
STERCK. Het gemeentebestuur zetelt mee in jullie bestuur?
Hermans: “De eerste schepen en/of de burgemeester zetelen mee in ons bestuur waardoor er een directe wisselwerking is en dat werkt heel goed. Er is bijna altijd één van beiden aanwezig. Daardoor hebben we toch al een aantal zaken kunnen realiseren.”
Verkeersveiligheid
STERCK. Wat zijn zo de belangrijkste realisaties van de afgelopen jaren?
Hermans: “De rechtstreekse afrit van de E314 was zo’n belangrijk dossier, al hebben we nu enkel nog maar een afrit aan de autosnelweg, geen oprit. Het blijft een probleem dat het grootste gedeelte van Centrum Zuid maar één uitrit heeft. Het dossier van de Noordzuidverbinding heeft daar natuurlijk een grote invloed op. We hopen op korte termijn ook echt iets te doen aan de verkeersdrempels zodat het zware verkeer de zone Centrum Zuid gemakkelijker kan bereiken via de autosnelweg en zodat we de Grote Baan kunnen verlichten. En we zijn natuurlijk ook betrokken in alle ontwikkelingsplannen die het gemeentebestuur momenteel heeft.
Ook het totale parkeerverbod voor vrachtwagens is een echte vooruitgang. Dat was hier in het verleden een wildgroei van geparkeerde vrachtwagens. ’s Nacht en in de weekends leidde dat tot gevaarlijke verkeerssituaties. We hebben daarover een pol rondgestuurd naar alle bedrijven en in een mum van tijd hadden we echt honderden reacties waarbij 98 procent positief reageerde op het parkeerverbod. Die lokale spreekbuisfunctie is belangrijk.”
Het is toch absurd dat er na meer dan 40 jaar nog geen oplossing is voor de Noordzuidverbinding.
STERCK. De Noordzuidverbinding blijft een processie van Echternach?
Hermans: “Het tegenhouden van een beslissing in dit dossier zie ik als een jarenlange gijzeling van een hele maatschappij en het ontwrichten en onderdrukken van een groot deel van economisch Noord-Limburg. Dat heeft niets meer te maken met het algemeen belang. Het is een kwestie geworden die elke dag opnieuw slachtoffers maakt. Op sociaal, economisch en ecologisch vlak is het langer uitblijven van de omleidingsweg een ramp voor onze en hogergelegen gemeenten. Het is toch absurd dat er na meer dan 40 jaar nog steeds geen oplossing uit de bus is gekomen. In veel landen zijn zulke ‘spelletjes’ gewoon ondenkbaar.”
Verjonging
STERCK. U bent nu drie jaar voorzitter?
Hermans: “Ik ben eigenlijk een beetje verrassend in die functie gerold in opvolging van mijn schoonvader Herman Bosman. Ik doe het voorzitterschap nog heel graag, maar ik denk wel dat het een goede zaak zou zijn als om de 3 à 4 jaar een nieuwe voorzitter de fakkel zou overnemen. Af en toe een nieuwe wind laten waaien geeft ook extra zuurstof en ideeën. Eén van de aandachtspunten die ik vanaf het begin heb gehad is de verdere verjonging van het bestuur. Maar dat is niet gemakkelijk. Iedereen heeft zijn handen vol binnen zijn eigen bedrijf en het vraagt toch wel de nodige tijd en energie. Er zijn ondertussen al twee jonge bestuurders bijgekomen met Dieter Paradis van Haletra en Wim Vanderstraeten van GB Houthalen-Helchteren. Langs de andere kant hebben we helaas afscheid genomen van Carol Vincke omdat zij andere uitdagingen aanging in haar beroepsleven. De zoektocht naar jonge gedreven ondernemers is dus nog niet ten einde. Zo zouden we ook graag een goede vertegenwoordiging hebben vanuit de 'allochtone' gemeenschap. Deze vertegenwoordiging in een ex-mijngemeente als de onze is volgens ons noodzakelijk.”.