“Hoewel het vandaag nog niet actueel is, verwacht ik door een toenemende financieringsdruk een sterkere focus op kerntaken, waarbij de ondersteunende taken meer en meer verzelfstandigd functioneren. Dit hoeft niet noodzakelijk te leiden tot outsourcing, maar de marktconformiteit van de interne diensten zal een steeds grotere rol krijgen”, stelt Steven Knuts.
“Ik verwacht binnen de ziekenhuissector geen volledige commercialisering of uitbesteding, maar een evolutie naar verzelfstandigde of minstens sterk geresponsabiliseerde eenheden. Ik twijfel vooral aan het outsourcing verhaal omdat er binnen de zorg toch specifieke noden en wensen zijn waar de eigenheid van het zorgluik een belangrijke rol zal blijven spelen. De diensten die voor outsourcing in aanmerking komen zijn ofwel minder gelinkt met de zorg, ofwel worden ze uitgevoerd door bedrijven die zich specialiseren in de specifieke gevoeligheden van de zorg. Logistiek of schoonmaak in de publieke ruimtes is immers een heel ander verhaal dan gelijkaardige taken op patiëntenkamers of in operatiezalen.”
Nieuwe technologieën verhogen mondigheid klanten
“Nieuwe technologieën zullen nog meer de mondigheid van de klant verhogen. Naast het toenemende belang van ‘perceptie’ zal de klant problemen sneller melden via apps, online en sociale media, en ook sneller een oplossing verwachten. Een goede beschikbaarheid via deze tools is dan ook noodzakelijk en het communicatieluik zal een belangrijke rol gaan spelen. Nieuwe technieken op het vlak van comfort en beleving – touchscreen toestellen, koelplafonds, automatisaties allerhande – zullen meer en meer hun intrede doen. Naast een investeringskost betekent dit ook een belangrijke exploitatiekost. Het zal een taak zijn van de facility manager om deze exploitatiekosten duidelijk op voorhand in kaart te brengen en dan toe te voegen aan de investeringsbeslissingen.”.