‘Cost driven facility management’ maakt steeds meer plaats voor de gebruikerservaring van zowel interne klanten als eindklanten. Mensen in het algemeen zijn bereid meer te betalen voor hun comfort en facility management is een troef voor een onderneming om hun menselijk kapitaal binnen de organisatie te halen en te houden”, zegt Bart Vandenabeele, facility manager bij Veritas.
“Met de oplevering van ons nieuwe hoofdkantoor in 2014, is komen werken ook een beetje ‘thuiskomen’. We creëerden inspirerende, uitdagende en flexibele werkplekken. Flexibel om op de juiste plaats het juiste werk te kunnen uitvoeren, doorgetrokken naar het ‘nieuwe’ werken, in functie van algemene mobiliteit en ‘work-life’ balance.”
Stabiele en betaalbare oplossingen
“Voor onze 127 winkels zetten we in op innovaties met stabiele en betaalbare oplossingen om technieken/sensoren/meetpunten op grote schaal toe te passen. Een innovatieve oplossing meet, voelt en ‘kijkt’ in onze winkels en bespaart op energie en reactieve interventies. De technieker is al onderweg voordat de HVAC in panne valt. Onze interne klant moet dit dan zelfs niet meer melden, de ‘down time’ wordt daardoor sterk beperkt.
Het ‘Internet of Things’ in combinatie met slimme toestellen zal een evolutie teweeg brengen: HVAC, liften, roltrappen, automatische deuren, .... worden aangesloten op een gebouwbeheersysteem en vertellen op voorhand wat er dient te gebeuren. Facility management speelt hier een belangrijke rol om de interne en externe klant een optimale winkelbeleving te bezorgen.
We willen een breed draagvlak krijgen binnen alle lagen van het bedrijf om dossiers er door te krijgen. Het wordt steeds belangrijker om een interne PR voor facility management te voeren omdat we gevoelige dossiers behandelen die zichtbaar zijn. Het belang van reclame maken voor realisaties wordt al te vaak onderschat en vergeten.”.