Vandaag al de wagen van morgen
Jorg Radoux & Robin Melott

Vandaag al de wagen van morgen

Blick op

De toekomst van onze mobiliteit is niet alleen duurzaam, maar ook opwindend volgens BMW van Osch. Met zijn Plug-in Hybride modellen bevestigt het opnieuw zijn pioniersrol binnen het mobiliteitsverhaal. Fleetmanager Jorg Radoux en product genius Robin Melotte werpen hun licht op de hybridewagens van morgen en zetten de belangrijkste voordelen op een rijtje. Waarom en voor wie is het interessant om te kiezen voor een hybride, en is dat inderdaad voordeliger dan een gewone diesel- of benzinewagen als je kijkt naar de total cost of ownership?

BMW is gekend voor zijn ‘efficient dynamics’: het zet al jaren sterk in op technologieën om het verbruik en de CO2-emissies tot een minimum te beperken zonder aan dynamiek en rijplezier in te boeten. “Onze Plug-in Hybride modellen sluiten met hun combinatie van elektrische aandrijving en een klassieke verbrandingsmotor naadloos aan bij die filosofie. Ook qua rijbereik in zuiver elektrische modus halen we ongeëvenaarde resultaten: zo leg je met onze BMW hybridewagens afstanden van ongeveer tussen de 30 à 40 kilometer emissievrij en zonder brandstofverbruik af.”

Maar is een (Plug-in) Hybride voor iedereen een goede optie? “Wel, dat hangt van meerdere factoren af. Daarom dat we altijd eerst kijken naar het gebruik van een wagen. Doe je er korte of lange afstanden mee, hoeveel kilometers leg je gemiddeld per jaar af, rij je veel rond de kerktoren of eerder op de autosnelweg,…? We gaan bijvoorbeeld ook na of je een hybridewagen wilt kopen omwille van het groene imago en de gunstige CO2-uitstoot of louter omwille van de fiscale aftrekbaarheid. Op basis van al die informatie weten we dan of je het meest gebaat bent met een dieselwagen, een benzinewagen, een active hybride elektrisch voertuig, een batterijaangedreven elektrisch voertuig of een plug-in hybride elektrisch voertuig.”

Kenmerken en voordelen

Een hybridewagen combineert steeds twee verschillende typen motoren. “Doorgaans wordt de wagen aangedreven door een verbrandings- en elektromotor. Die is voorzien van een accu met een aanzienlijke capaciteit. Verder wordt er een onderscheid gemaakt tussen hybridewagens waarvan je de accu op voorhand kan laden –de zogenaamde Plug-in Hybride– en de hybridewagens waarvan de accu enkel tijdens het rijden (of remmen) wordt opgeladen.”

Hybridewagens hebben sowieso een aantal grote pluspunten ten opzichte van een diesel- of benzinewagen. “Uiteraard is een hybridewagen veel milieuvriendelijker. Hij verbruikt minder en zeker in het stadsverkeer is de uitstoot beduidend lager. Daarnaast is de inschrijvingstaks en jaarlijkse taks lager, net als de voordelen alle aard. Ook belangrijk: als je naar het totaalplaatje kijkt, is de meerprijs die je voor een hybridewagen betaalt dankzij de fiscale stimulering en lagere brandstofkosten relatief snel terugverdiend. Tot slot betaal je meestal geen parkeergeld aan de laadpunten, wat ook altijd mooi meegenomen is”, aldus Jorg. "Als je thuis een slim oplaadpunt kan laten installeren, kan je de elektriciteit die je thuis gebruikt om je wagen op te laden trouwens automatisch doorrekenen aan je werkgever."

Plug-in-hybrides en hun aandrijfmodi

“Het leuke aan plug-in-hybrides is dat ze over verschillende aandrijfmodi beschikken, waardoor jij als bestuurder een grote invloed op het reële verbruik uitoefent. In de AUTO eDrive modus (de basismodus) wordt automatisch de optimale combinatie van de elektro- en verbrandingsmotor bepaald opdat je tot de hoogst mogelijke efficiëntie komt. Tot een snelheid van 70 km/u kan je zuiver elektrisch rijden, bij hogere snelheden of zwaardere belasting schakelt de benzinemotor automatisch in.” Een tweede aandrijfmodus is de Max eDrive, waarbij er tot een snelheid van 120 km/u zuiver elektrisch gereden kan worden. De derde modus is de SAVE BATTERY en dient om de accu via de verbrandingsmotor efficiënt op te laden of om de laadstatus van de accu te behouden. “Die laatste optie kies je bijvoorbeeld als je op een later moment zuiver elektrisch wilt rijden”, licht Robin toe. “Het beste is om eens langs te komen in één van de van Osch-concessies in Halen, Hasselt of Tienen voor een testrit. Zo kan je het rijplezier van al onze hybridewagens aan de lijve ondervinden.”.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels