Transporteurs, grote retailers, handelaars, e-commercebedrijven, steden en consumenten. CityDepot verbindt ze allemaal met elkaar door de meest efficiënte en duurzame oplossing voor de distributie van goederen aan te bieden. De reden van het succes? De totaaloplossing die het bedrijf biedt. CityDepot vervoert grote pallets, kleine pakketjes, verswaren en grondstoffen naar de binnenstad. Pakketten om te versturen en afval halen ze uit de stad. Het pilootproject in Hasselt is alvast geslaagd. Momenteel volgen er nog 7 andere steden. STERCK. zat aan tafel met directeur Marc Schepers.
Als transportexpert stortte Marc Schepers zich in 2007 op een creatief project op het vlak van stadsdistributie in opdracht van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. “Er waren al kleine oefeningen in het buitenland en we wilden onderzoeken of we hier iets gelijkaardigs op de rails konden krijgen. We hebben elk facet van het vraagstuk uitgedaagd en kwamen op het idee om een depot aan de rand van de stad te gebruiken. Er was één basisvoorwaarde: we wilden alle partijen betrekken om zoveel mogelijk draagvlak te hebben.”
Onze weg van A via C naar B is sneller dan van A naar B.
STERCK. Hoe werkt het precies?
Marc Schepers: “Het doel is om goederen efficiënter en milieuvriendelijker te leveren in de binnenstad. Transportbedrijven leveren de goederen af in één magazijn buiten het stadscentrum en Citydepot brengt ze daarna op de meest duurzame manier naar de handelaars in het centrum. Door die zogenoemde ‘last mile’ te bundelen houden we heel veel verkeer uit de binnenstad. Sterker nog, we verminderen niet enkel het aantal files maar beperken ook de vervuiling en geluidsoverlast en verhogen de leefbaarheid van de stad.”
STERCK. In 2011 werd CityDepot daadwerkelijk gelanceerd in Hasselt?
Schepers: “Klopt. In 2009 toonde de stad Hasselt interesse. De krijtlijnen waren uitgeschreven en dus rolden we het verhaal stilaan uit. Op maat van Hasselt. Het doel was om het project in ongeveer 2,5 jaar zelfbedruipend te maken. We dienden een aanvraag in bij het Agentschap Ondernemen en werden voor 300.000 euro gefinancierd. We zijn kleinschalig gestart – met een vzw - en hebben het project op een gezonde manier laten groeien. We zijn gaan praten met handelaars en transporteurs en hebben samen gekozen om het concept visueel goed zichtbaar te maken. In 2011 gingen we effectief van start en in 2014 was het businessmodel zoals voorspeld zelfbedruipend. Sinds 2015 investeert bpost mee en rollen we het project uit naar andere steden.”
Uitbreiden naar centrumsteden
STERCK. In welke steden is CityDepot inmiddels actief?
Schepers: “Hasselt, Leuven, Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge en Charleroi. In mei starten we eveneens in Luik. De bedoeling is om op termijn een vestiging te openen in alle grote centrumsteden zoals Aalst, Mechelen, Kortrijk, Bergen, Roeselare, …”
STERCK. Dus komen er geen extra vestigingen in Limburg?
Schepers: “Voorlopig niet. Vanuit Hasselt beleveren we ook Sint-Truiden, Tongeren en Genk. Als de behoefte er toch zou zijn, kunnen we desgewenst snel een depot openen.”
STERCK. Welke voordelen heeft een handelaar om in te stappen bij CityDepot?
Schepers: “Ons systeem is veel meer dan het optimaliseren van de ‘last mile’. We willen toegevoegde waarde creëren. Niet enkel voor de handelaars maar ook voor de ketens en lokale overheden. Kleinhandelaars hebben er baat bij dat we hun goederen in ontvangst nemen terwijl ketens ons inschakelen voor stockbeheer. De meerwaarde is het uitgebreide dienstenpalet. We zorgen niet enkel voor instroom, maar ook voor uitstroom. We kunnen pakjes oppikken om ze te verzenden. Daarnaast nemen we ook afval mee terug. We hebben een soort mini-recyclagepark op onze site waar we papier, karton, glas, metaal en plastic verzamelen. We krijgen daar een kleine vergoeding voor die we inzetten om de kosten voor die ‘last mile’ te compenseren. De belangrijkste uitdaging blijft om transporteurs te overtuigen dat een pakket van A via C naar B brengen, soms efficiënter en goedkoper is dan rechtstreeks via A naar B brengen.”
STERCK. Charleroi is net opgestart. Hoe verloopt zo’n proces?
Schepers: “Allereerst moeten we een depot, de nodige mensen en een lokaal geactiveerd IT-systeem. Vervolgens kijken we naar de huidige klantenportefeuille. Wat kunnen we voor onze huidige klanten in Charleroi betekenen? De volgende stap is het sluiten van partnerships met lokale handelaars en transporteurs. Zodra we de eerste pakjes leveren, worden we zichtbaar en dan starten de salesmensen om onze diensten aan de lokale handelaars voor te stellen. Dat laatste neemt het meeste tijd in beslag. We rekenen op een doorlooptijd van zo’n 6 tot 12 maanden.”
Ook voor e-commerce
STERCK. CityDepot is ook op de e-commercekar gesprongen?
Schepers: “Ook dat is een voorbeeld van die toegevoegde waarde die we willen bieden. We hebben verschillende formules uitgewerkt. Handelaars kunnen uitsluitend kiezen voor de handling of stockage maar ook intekenen voor het volledige e-commercegedeelte. Voor Lavone, de vennootschap achter de Gemini-armbandjes, nemen we het volledige e-commercedeel uit handen. We beheren de stock, doen de picking en packing en verzenden elke bestelling. Voor Baby Deluxe doen we de labeling en verzending en voor La Bottega regelen we uitsluitend de verzendingen.”
STERCK. Hoe werkt dat dan precies?
Schepers: “We hebben een ingenieus softwaresysteem waarmee we het voorraadbeheer perfect kunnen controleren. Zodra er een order via een webshop geplaatst is, ontvangen we een order in ons backend-systeem. We picken het product, verpakken het en maken een verzendlabel klaar. Onze klant heeft via een gebruiksvriendelijk webplatform zicht op elke stap van het proces. Via een ‘track-and-trace’-code ziet hij wanneer het product hier verstuurd wordt en aangereikt is bij de eindklant.”
Vers en vries
STERCK. En daar stopt het niet. Jullie zijn onlangs ook gestart met het verzenden van verse voeding.
Schepers: “Inderdaad, weliswaar nog bescheiden. Voor de saladezaak De Sladerij brengen we verse salades bij bedrijven en particulieren in een kleine straal rond de lunchbar. De Sladerij zorgt zelf voor de verpakking en wij regelen simpelweg het transport. Daarnaast hebben we via de samenwerking met bpost ook duizenden combo-boxen. Dat zijn boxen met geïntegreerde koelelementen die de temperatuur gedurende 48 uur op peil houden. Het voordeel om met deze dozen te werken? Ze kunnen simpelweg naast een pallet met schoenen staan waardoor we geen speciaal koeltransport nodig hebben.”
STERCK. Welke uitdagingen heeft CityDepot?
Schepers: “We willen uiteraard op een gezonde manier blijven groeien. Het is niet moeilijk om meer depots te openen, de kunst is om ze zelfbedruipend te maken. Het kost heel wat tijd om alles te rentabiliseren. Het is ons doel om alle depots op een uniforme manier te laten werken. Daarnaast is het een uitdaging om alles optimaal te bundelen: de juiste volumes, de juiste voertuigen en de kortste routes. Bovendien blijven we brainstormen om nog meer meerwaarde te creëren.”
STERCK. Aan welke extra diensten denken jullie?
Schepers: “We willen fors inzetten op de vers- en vriestransport. Daarnaast is ook tweemansdistributie een mogelijkheid. Hiermee bedoel ik de organisatie en het transport van grote producten zoals koelkasten of zitbanken. Eindklanten hechten belang aan snelle leveringen maar vinden het nog interessanter als ze perfect op voorhand kunnen weten wanneer hun bestelde goederen zullen aankomen.”
STERCK. Hoe belangrijk is het duurzame aspect eigenlijk?
Schepers: “Dat is altijd het uitgangspunt geweest. CityDepot moet sociaaleconomisch én duurzaam zijn. Uiteraard moeten we compromissen maken. We proberen altijd de meest geschikte voertuigen per opdracht te gebruiken. Kleine pakjes leveren we bijvoorbeeld met onze elektrische cargobikes en pallets leveren we met elektrische bestelwagens of minder belastende vrachtvoertuigen.
Uiteraard willen we onze voertuigen zo groen mogelijk hebben, maar 100% elektrisch is op dit moment nog niet haalbaar. Een elektrische 'vrachtwagen' kost drie keer zoveel als een gewone vrachtwagen en moet op maat worden gebouwd. Een elektrische bestelwagen zoals de Renault Kangoo of Nissan E-NV200 is in aankoop duurder, maar is op termijn wel te rentabiliseren. De kunst zit erin om zoveel mogelijk lucht uit de laadruimte te krijgen en zoveel mogelijk met volle vrachten te rijden.”
Logistieke stromen naar werven
STERCK. Het netwerk in Hasselt groeit aanzienlijk. Wat brengt de toekomst?
Schepers: “We zijn volop bezig met de bouw van een nieuw warehouse, iets verder in deze straat (Scheepsvaartkaai in Hasselt). Het huidige magazijn is zo’n 600 à 700 m2 groot, het nieuwe pand is goed voor 2.000 m2 opslagruimte. De grootste troef van de nieuwe vestiging in Hasselt is dat het watergebonden is. Ook dat levert nieuwe toekomstperspectieven. We hebben al samengezeten met de stad Hasselt en Bouwunie Limburg om te kijken hoe we de logistieke stromen van en naar bouwwerven kunnen consolideren.
CityDepot moet erin kunnen slagen om het logistiek beheer op een werf over te nemen. We zouden de nodige materialen ‘just in time’ kunnen aanleveren op de werven. Op die manier beperken we niet enkel het aantal voertuigen maar voorkomen we ook werfdiefstallen. Afwerkingsmaterialen zouden we zelfs in geconsolideerde bouwpakketten kunnen aanleveren. We zijn nog volop bezig met deze businesscase maar zien er heel wat potentieel in. Wordt vervolgd.”.
- 8 vestigingen
- 30% van de omzet van het depot Hasselt komt van city services
- 40 interne medewerker
- 40 contractuele medewerkers
- 500pallets instroom per dag
- 70.000 pakjes per jaar naar de binnenstad