Het gaat hard met Groep de Condé. De bedrijvengroep groeide de afgelopen jaren vooral fors met dochterbedrijf EBTS Pro Assist dat jaarlijks instaat voor meer dan 100.000 interventies voor vrachtwagens met pech in heel Europa en daarbuiten. Terwijl pater familias Roger de Condé op zijn 75e nog liever niet dan wel aan pensioen denkt, treden Frank Van Parijs en Nick Wuestenbergs als nieuwe voortrekkers van de groep in de schijnwerpers. Met de derde generatie is het familiebedrijf in goede én ambitieuze handen.
De geschiedenis van Groep de Condé gaat terug tot 1934. Grootvader Hubert pionierde in die tijd in het herstellen van banden. In eerste instantie vooral van kruiwagens en karren, maar al snel ook voor koning auto die steeds populairder werd. De jonge Roger de Condé was voorbestemd om profvoetballer te worden, maar werkte zich tussen de trainingen en matchen door ook uit de naad in het bedrijf van vader.
“In die tijd gingen we bij het toenmalige Uniroyal Englebert in Luik met een grote personenwagen banden afhalen. We bonden ze aan alle kanten op de MG om er zoveel mogelijk mee te kunnen nemen. We hielden overal een vinger aan de pols waar we de beste prijzen konden krijgen. Dat scannen van de markt doen we trouwens nu nog steeds.”
De ondernemingszin en servicegerichtheid van de oprichters lopen als een rode draad door de geschiedenis van het familiebedrijf. Dat is intussen al vele jaren een bedrijvengroep die in 4 verschillende onderdelen 270 mensen tewerkstelt. Het retailbedrijf Banden de Condé is met 15 vestigingen ongetwijfeld de meest bekende tak, maar intussen lang niet meer het grootste bedrijf van de groep. Dat is EBTS Pro Assist, het Europees coördinatiecentrum voor wegtransport dat intussen 130 medewerkers telt en het afgelopen jaar maar liefst 107.000 interventies afhandelde in heel Europa.
Daarnaast is er nog het Limburgs Bandag Bedrijf (LBB) voor de vernieuwing en herstelling van banden in de logistieke en industriële sector. Decoba vermarkt tenslotte via een online platform personenwagenbanden aan garagebedrijven, cardealers en kleinere bandenspecialisten.
De medewerkers van EBTS Pro Assist spreken in totaal 18 verschillende talen. Elke chauffeur wordt in zijn eigen taal geholpen. “Deze week stond ik aan de verkeerslichten nog langs een oplegger met Poolse nummerplaat”, zegt Roger de Condé. “De trekker had een Roemeens kenteken, het was een Engels bedrijf, gestationeerd in België. Het bandencontract is misschien Frans en het contract voor de koeling loopt mogelijk nog in een ander land. En wie weet is de chauffeur een Sloveen die met een Franse nummer belt. Begin er maar eens aan als je die combinatie telefonisch binnenkrijgt voor een pechgeval.”
STERCK. Jullie service-gerichtheid ligt aan de basis van alle succes. Wat betekent dat voor jullie?
Van Parijs: “Service kan je bij ons vertalen als alle punten waar Roger zich ooit aan geërgerd heeft (lacht). Ook 2 minuten na sluitingstijd moet bij ons de telefoon nog steeds opgenomen worden en de poort geopend worden om een klant in nood verder te helpen. Het zijn net die laatste meters die het verschil maken. Algemeen betekent het voor ons om op elk moment de mobiliteit voor onze klanten te verzekeren, waar ze zich ook bevinden. Dat is ons uitgangspunt.”
Onze roots liggen in Limburg, maar voor de cash moeten hier niet blijven.
de Condé: “Het gaat van een professionele marketing tot propere overals van de mannen en een goede sfeer op de werkvloer. Maar het begrip service evolueert ook constant. Vroeger reed men 40 km voor vier nieuwe banden. Nu hebben we op de grote assen vestigingen en komen we met Tyres@work tot aan de deur. Dat is voor een bedrijf prijsgunstiger dan een vrachtwagen of firmawagen een halve dag te moeten missen.”
Wuestenbergs: “We innoveren continu en nemen nieuwe initiatieven om net op service het verschil te kunnen blijven maken. Zo zijn we in de retail van 2 naar 15 vestigingen gegaan. Of het nu om een grote of een kleine band gaat, we plaatsen steeds service en kwaliteit voorop en stellen alles in het werk om de voortdurende mobiliteit te garanderen. In de haven van Antwerpen duwen we dit tot in het extreme door. Veel voertuigen kunnen de haven namelijk niet verlaten.”
Bandag
STERCK. De uitbouw van het Limburgs Bandag Bedrijf is een mooi voorbeeld van jullie ondernemingszin?
de Condé: “Van een versleten vrachtwagenband wordt het loopvlak afgeschraapt en voorzien van een nieuw. Als proces verkozen wij een koud vernieuwingsprocédé onder de licentienaam Bandag. Het grote voordeel van dit procédé is dat de voorgeperste loopvlakken slijtvaster zijn. Er is geen verschil tussen een nieuwe band en een vernieuwde band. Integendeel, de kilometer rendementen liggen veel hoger. Dit vindt zijn toepassing in vrachtwagens en industrie."
Van Parijs: “Het is wel erg jammer hoe moeilijk de publieke sector het heeft met ons product. Bedrijven zijn vandaag bezig met duurzame mobiliteit, terugdringen van fijn stof, hun ecologische footprint, tewerkstelling op eigen bodem, hergebruik, … Het zijn allemaal parameters waar ons product perfect aan voldoet, maar waar nauwelijks rekening mee wordt gehouden. China subsidieert zijn exportmarkt waardoor we de concurrentie moeten aangaan met goedkope Chinese producten. Dezelfde band wordt op die manier duurder verkocht in China dan in Europa. Dit resulteert in oneerlijke concurrentie. En dan hebben we het nog niet over de duurzaamheid en kwaliteit van dit product.”
de Condé: “Ook Bandag sluit aan bij onze servicegedachte. Elk ander vernieuwingsprocedé duurt gemakkelijk 2 maanden. Bij ons heb je op enkele dagen je vernieuwde band terug. En we kunnen karkassen van alle fabrikanten vernieuwen. (Toont een ingekaderde factuur uit 1947 van een groot Limburgs transportbedrijf). Die factuur is 69 jaar oud. En ze zijn nog altijd klant. Daar gaat het om.”
Wuestenbergs: ““We ontvangen jaarlijks meer dan 250 bezoekers in het visitorcenter van LBB. We hebben in Hasselt de Europese modelshop voor Bandag waar we voortdurend met de laatste nieuwe procedures en machines werken.”
107.000 interventies
STERCK. EBTS Pro Assist is in 1994 begonnen en is intussen groter dan rest van de groep samen?
de Condé: “Eigenlijk is ook dat gestart omdat we nog meer service wilden geven aan onze klanten. De vraag kwam van bepaalde klanten uit de transportsector waar chauffeurs niet meer bereid waren om nog zelf een wiel te vervangen of het gewoon niet meer konden. Nu vervangt niemand nog een band, maar toen wel nog. Ook veiligheid speelde een rol. Je wordt tegenwoordig gewoon weggeblazen op de pechstrook als je een band wil vervangen. Als een trekker en oplegger elk een reserveband bijhebben weegt dat samen trouwens 300 kilogram. Tel dat gewicht maar eens uit op een vloot van 1000 vrachtwagens.”
Van Parijs: “We zijn op een zeer artisanale manier begonnen in België, Duitsland en Noord-Frankrijk met een 24-uur service voor bandenherstelling op de weg. Het was nog het pré-gsm-tijdperk. We bouwden in het buitenland een 24u servicenetwerk uit. Dat we gelieerd waren aan Banden de Condé was daarbij een goede deuropener. Na dit pionierswerk zijn we zelf IT-oplossingen gaan ontwikkelen. Google Maps bestond in die tijd nog niet hè. In 1999 kwam de eerste vraag om deze service uit te breiden naar niet-de-Condé-klanten. Door onze jarenlange ervaring als banden(service)specialist kennen we het belang van mobiliteit en onvoorziene stilstand voor een transportbedrijf. Die kennis was onze sterkte. Daarna is alles in een stroomversnelling geraakt.”
STERCK. Vanaf 2004 zijn jullie ook de tecnische service gaan verzorgen?
Van Parijs: “Wij hebben ons inmiddels toegelegd op alle componenten die stuk kunnen gaan aan een voertuig. zoals banden, koelaggregaten, laadkleppen, assen, remmen, … Als je met een personenwagen in panne staat, krijg je een vervangend voertuig en kan je verder. Maar in de logistiek gaat dat natuurlijk niet. Daar staat de mobiliteit van de vracht centraal. Je zal maar in Spanje staan met een vrachtwagen vol producten van Häagen Dazs en een defecte koeling.
We zijn duidelijk geen callcenter maar een assistentie platform voor de logistieke sector. We kennen effectief wel iets van techniek en werken met een netwerk van lokale partners in heel Europa: 12.000 bandenspecialisten en 14.000 technische werkplaatsen. We regelen 107.000 cross border incidenten op jaarbasis met 130 medewerkers die in totaal 18 verschillende talen spreken. En dit 24/7.”
Wuestenbergs: Sinds 2012 is EBTS partieel gesplitst en een op zichzelf staand bedrijf met business units in Frankrijk, Spanje, Moldavië, Polen en Duitsland. Buiten twee grote premiummerken hebben we alle grote bandenfabrikanten aan boord. We werken ook voor trailerfabrikanten zoals bijvoorbeeld Schmitz die op jaarbasis 70.000 trailers maken. Ze moeten allemaal twee jaar fabrieksgarantie geven en service voorzien. Het is net voor die service dat bedrijven de weg naar ons vinden.”
Proactief
STERCK. Jullie staan met EBTS nu voor een strategische omschakeling?
Van Parijs: “We willen tegen 2017 ons reactief en curatief verhaal omvormen naar een proactief verhaal. Daarvoor ontwikkelen we zelf de nodige technologie. Met telematicasystemen gaan we voortaan kunnen zien dat de banden of remmen warm lopen of dat er een koelprobleem is, nog voor de chauffeur het zelf doorheeft. We zijn dan in de mogelijkheid hem rechtstreeks te bellen en indien nodig te interveniëren. We willen zo een betere mobiliteit van de vracht garanderen. We durven stellen dat onze reactiesnelheid reeds bij de betere behoort maar deze wordt daardoor nog verder geoptimaliseerd."
STERCK. Hoe kunnen jullie de kwaliteit garanderen met zoveel lokale partners?
Van Parijs: “Met 3.000 van onze partners werken we frequent samen. De anderen zijn partijen die mee getekend hebben bij klanten van ons zoals bandenspecialisten, trailerfabrikanten, verhuurbedrijven, koelbedrijven, ... Die klanten brengen ons het netwerk aan en controleren de kwaliteit. Wij bieden hen de CRM-oplossing om dat te doen. We zien welke partners het best gekwalificeerd zijn en reiken onze klanten ook nog eens de KPI’s aan van het verloop van de uitgevoerde werken."
STERCK. Intussen heeft EBTS al vijf buitenlandse business units?
de Condé: “We groeien heel hard. Onze roots liggen in Limburg. Voor de cash moeten we niet hier blijven, maar we willen dat wel zolang men ons het niet te moeilijk maakt. We zijn 24 op 7 actief hè. Sinds ons nieuwe hoofdgebouw in Hasselt in 2000 open ging is de deur letterlijk nooit meer gesloten geweest. Intussen groeide het bedrijf opnieuw erg hard en moesten we ofwel nogmaals verbouwen ofwel uitwijken naar het buitenland. Lokale aanwezigheid heeft zeker zijn voordeel."
Wuestenbergs: “EBTS is de jongste, meest groeiende en innoverende business binnen onze groep. En ook de grootste werkgever. In de retail gaan we hierin op zoek naar synergiën. Zo investeerden we in enkele online tools voor onze klanten en zijn we uniek in het combineren van bricks & clicks. Heel het servicegegeven is gekoppeld aan onderzoek en ontwikkeling waarin EBTS vernieuwend is. Dat trachten we nu ook te implementeren bij de andere onderdelen van de groep.”
Van Parijs: “Deze business zet een enorme druk op de medewerkers en de organisatie. We hebben nu geïnvesteerd in een ‘people management plan’ en zijn ook het hele HRmodel aan het herbekijken. Onze mensen zijn een levensbelangrijke ‘asset’. Het is geen gemakkelijke job. Ze werken steeds onder druk en krijgen altijd problemen binnen. Binnen de totale groep is het vooral een uitdaging om de grote kennis en ervaring te borgen en door te geven aan volgende generaties. Die volgen elkaar steeds sneller op. Ondanks de hoge werkdruk halen onze medewerkers veel voldoening uit hun job. Onlangs nog omschreef iemand zijn job als 'een dagelijkse virtuele reis door Europa'. Prachtig toch?"
Derde generatie
STERCK. Intussen is het moment gekomen dat de derde generatie het roer overneemt?
de Condé: “Binnen de tweede generatie waren we thuis met vier. Mijn vader is jong gestorven. Mijn jongste broer is tot 2010 mee in het bedrijf gebleven en heeft altijd de vestiging in Hechtel geleid. Ook binnen de derde generatie blijven de aandelen volledig in de familie via mijn twee dochters die beiden een administratieve functie in het bedrijf hebben. Frank (schoonzoon) zal als voortrekker de zaak bij elkaar houden en verder helpen uitbouwen.”
Wuestenbergs: “Roger is misschien wel 75, maar nog dagelijks op het bedrijf. Hij is vooral actief in klantenrelaties, zeker degenen die hij zelf historisch nog beheert. En verder blijft hij ook met vrachtwagenbanden bezig. Dat is zijn habitat en doet hij graag. Hij blijft ons de waarden en normen meegeven die wij ten allen tijden willen behouden.”
Van Parijs: “Onder impuls van Roger hebben we het afgelopen jaar het evenwicht tussen familie en bedrijf in balans gebracht. We zitten ook in ons bedrijf in de vertaalslag van een oude naar een nieuwe economie. Die vertaalslag moet door de derde generatie gebeuren. Ik zie het al aan mijn kinderen - die vooraan 20 zijn - hoe snel alles evolueert. Voor de klant is het vanzelfsprekend dat hij ten alle tijden optimaal bediend wordt."
EBTS is de jongste, meest groeiende en innoverende business binnen onze groep.
STERCK. Jullie hebben de afspraken tussen familie en bedrijf vastgelegd?
Van Parijs: “In mei vorig jaar hebben we een duidelijk familiecharter opgesteld en later een aandeelhoudersovereenkomst geschreven met het bedrijfsbelang in het achterhoofd. Competentiebeleid en familie gaan niet altijd samen en daar moet je een weg in zoeken met respect voor iedereen. We kiezen duidelijk voor een onafhankelijke familiale koers. Die continuïteit en zekerheid is belangrijk. We zijn intussen verantwoordelijk voor 270 families.
Voorlopig zetelen Roger, Nick en ik in de raad van bestuur. Dat kan in de toekomst nog veranderen. Wij hebben ook niet alle wijsheid in huis, maar moeten de juiste externe bestuurder nog vinden. Naast mijn taak als algemeen directeur bij EBTS, ondersteun ik ook graag de vernieuwingsprocessen in de organisatie. Nick is vanuit de functie van financieel directeur voor het entrepreneurship gegaan en neemt nu als algemeen directeur de volledige operationele en financiële verantwoordelijkheid in de retail op zich. Onze sector is erg uitdagend waardoor een verdere versterking van ons managementteam noodzakelijk zal zijn. Er zit veel dynamiek in onze sector. Getuige hiervan dat er veel bedrijven te koop staan door een gebrek aan opvolging. Een bedreiging maar soms ook een opportuniteit.”
STERCK. Waar ligt jullie belangrijkste uitdaging?
Van Parijs: “In eerste instantie om de langetermijnrentabiliteit van het bedrijf te garanderen in alle bedrijfstakken door gezond met mensen, investeringen en diversiteit om te gaan. Mijn persoonlijk doel is om het bedrijf nog mooier te kunnen doorgeven dan we het gekregen hebben.” .
- 68 miljoen euro omzet & 270 medewerkers
- Banden de Condé 35 miljoen euro omzet
- EBTS Pro Asssist 25 miljoen euro omzet
- LBB 3 miljoen euro omzet
- Decoba 5 miljoen euro omzet