Met meer dan 13 miljoen verkochte exemplaren mag de Mercedes E-klasse gerust de belangrijkste wagen van het Duitse luxemerk genoemd worden. De tiende generatie van de comfortabele reisberline trekt in zijn geheel de actuele designlijn van Mercedes door en voegt daar een palet van gloednieuwe motoren en de allerlaatste toptechnologie aan toe. Een nieuwe ster is geboren.
Voor een test met het paradepaardje van Mercedes vond STERCK. Magazine een welwillende testrijdster in de persoon van Rosy Tilkin, mede-zaakvoerster van Tilkin Powder Coatings en een autoliefhebster puur sang. “Ik werk in een mannenwereld en ook thuis heb ik alleen maar mannen”, lacht ze. “Van kinds af heb ik een sterke fascinatie voor auto’s. Mijn vader heeft altijd met auto’s gewerkt, dat speelt daar ongetwijfeld ook een rol in. Tegenwoordig koop ik nog steeds de Autogids of Autowereld in plaats van de Flair of de Libelle. Ik kan dus wel een redelijk mondje meepraten over nieuwe modellen en vermogens.”
Het lichtgrijze testmodel van Mercedes concessie Claes en Zonen valt na een namiddag testrijden danig in de smaak. “Ik moet bekennen dat ik de Mercedes E-klasse altijd een vrij klassieke wagen vond, terwijl ik zelf meer van sportief houd. Maar de nieuwe E past voor mij voor het eerst in de sportievere categorie met die afgeronde vormen en de sportieve lijn. Zowel vanbinnen als vanbuiten. Hij valt meteen op. Mijn broer en ik hebben stiekem een zwak voor BMW moet ik bekennen. Ik rij momenteel met een heel sportieve BMW en dat wil ik zo houden. Maar ik was aangenaam verrast door de vernieuwingen bij Mercedes.”
Nieuwe motoren
Filiaalmanager Peter Bosmans: “Er is inderdaad echt gewerkt aan het sportieve karakter van de wagen. Zeker in de AMG-uitvoering waar Rosy nu mee gereden heeft. De wagen is groter en ruimer dan zijn voorganger met een volledig nieuwe tweeliter dieselmotor die standaard voorzien is van een negentraps automaat. De vorige 220 had een cilinderinhoud van 2146 cc, de nieuwe motor heeft 1950 cc maar produceert daarmee een vermogen van 194 pk, terwijl de CO2-uitstoot slechts 102 gram bedraagt en het richtverbruik 3,9l/100km is. Dat past perfect in de algemene evolutie naar kleinere motoren met een lager verbruik, maar tegelijk toch een hoger vermogen. De prestaties van een dergelijke motor zijn eigenlijk fenomenaal en het is een economisch erg verantwoorde verhouding. Bovendien is de nieuwe negentraps automaat echt een zaligheid. Je voelt de wagen nauwelijks nog schakelen.”
De nieuwe E-klasse beschikt over een aantal spectaculaire veiligheids-en rijhulpsystemen.
Voorlopig is de Mercedes E-220 de enige diesel die het merk al effectief op de markt heeft. De iets lichtere 200-variant volgt in september, net zoals het topmodel E-350. Van deze versie zit ook een hybride-uitvoering in de pijplijn, waar heel wat zakelijke rijders ongetwijfeld reikhalzend naar uitkijken.
Zelfrijdende wagen
Wie over een voldoende groot budget beschikt, moet niet twijfelen om in de uitgebreide lijst van veiligheids- en rijhulpsystemen een aantal spectaculaire opties aan te vinken. De nieuwe E-klasse is – na de Tesla Model S - één van de eerste voertuigen op de markt die het autonoom rijden zo doorgedreven in de praktijk brengt.
Peter Bosmans: “De auto gaat niet alleen effectief stoppen voor een obstakel. Ook als je achteruit uitrijdt en er komt bijvoorbeeld een auto af, dan stopt hij automatisch. Maar zeker de Drive Pilot, waar deze testwagen nu niet mee uitgerust is, kan je spectaculair noemen. De auto gaat dan zelf inschatten of hij op de autosnelweg bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre kan maken en zal dat ook perfect uitvoeren. Hij rijdt helemaal autonoom mee met het verkeer als je dat wil. De wetgeving is er misschien nog niet op afgestemd, maar het is mogelijk.”
“De dodehoekassistentie geeft een veilig gevoel”, getuigt Rosy Tilkin. “Ook de parkeerassistentie vond ik wel sensationeel. De wagen zoekt zelf een parkeerplaats waar hij tussen kan. Als je dan toestemming geeft, gaat hij zichzelf automatisch parkeren. Dat gaat ongelofelijk zacht en soepel zonder bruuske rembewegingen.”
“Zelfs bij fileparkeren tussen twee wagens waar niet veel ruimte is, gaat dat ontzettend vlot”, vult Peter Bosmans aan. “Je kan zelfs uitstappen en via een app op je smartphone de auto alleen laten parkeren. Het voordeel is dat je nergens een borduur raakt met je velg. Je kan het zelf gewoon niet beter doen.”
Ongeëvenaard comfort
“Nah, ik kan wel een aardig stukje rijden hoor”, lacht Rosy. "Ook de start/stopfunctie viel me op. Dat verloopt ongelofelijk zacht. Je voel de dieselmotor echt totaal niet meer aanslaan. De motor op zich maakt trouwens weinig geluid. De wegligging is zacht, schokken worden heel vlotjes geabsorbeerd, zeker in comfortstand, en zelfs met de 20-duims velgen waar deze testwagen mee was uitgerust. Dat is toch niet niks. Ik vond het ongelofelijk om horen dat de wagen niet was uitgerust met de optionele luchtvering. Je voelt dat gewoon niet. Het is echt een ‘masterpiece of intelligence’.”
Hoe zit het met het comfort binnenin? “De AMG-zetels zitten heel goed. De positie van de bestuurder is perfect en de bediening van de zetels is heel intelligent en gemakkelijk. Daarnaast zijn er twee grote digitale schermen op het dashboard vooraan die je volledig naar eigen smaak kan instellen. Die zijn indrukwekkend. Ook het interieur is echt tot in de puntjes afgewerkt."
Bosmans: “De E-klasse is een betaalbare reisberline met alle mogelijke luxe en comfort. Het leuke is dat je vrij klassiek kan gaan, maar ook kan kiezen voor echte sportiviteit. Daarmee kunnen we een heel breed cliënteel op hun wenken bedienen.”
Rosy: “Ik denk trouwens dat het niet gemakkelijk moet zijn voor oudere mensen om nog al die technische snufjes te leren kennen en te bedienen?” “Dat is inderdaad een feit”, zegt Peter Bosmans. “We leren hen in eerste instantie vooral de basis, en dan komen ze soms een paar keer terug voor ze alle technologische snufjes onder de knie hebben. Maar je kan de technologische ontwikkeling nu eenmaal niet stop zetten.”.
“Ik ben de sitemanager van het filiaal van Mercedes Claes en Zonen Tongeren NV en werkt al sinds 2002 voor de familie Claes. In 2006 hebben we deze nieuwe vestiging in Tongeren geopend. We vieren in oktober hier dus ons tienjarig bestaan. Net zoals in Sint-Truiden hebben we het hele gamma van verkoop, onderhoud, herstellingen tot en met de jonge tweedehandswagens van Nearly New Car. Alleen de vrachtwagens worden enkel in Sint-Truiden opgevolgd.”
“Samen met mijn papa en broer Jo heb ik de poederlakkerij Tilkin Powder Coatings. We behandelen vooral metaalconstructies zoals trappen en grote onderdelen tot en met het zandstralen en opnieuw spuiten van velgen voor auto’s en oldtimers in bijvoorbeeld zwart hoogglans. We hebben een team van 18 mensen waar ik de enige vrouw ben en mijn mannetje moet staan.”
- Verbruik gemengd: 3,9/100 km
- CO2-uitstoot: 102 g/km
- 0 tot 100 km/u:7,3 sec.
- Vermogen Kw/pk: 143/194
- Emissienorm: E6
- Afmetingen (mm): 4923 (l) op 1852 (b) en 1468 (h)
- Gewicht (kg): 1605
- Inhoud kofferruimte: 540
- Basisprijs: vanaf 53.676 euro incl. BTW
- Prijs testmodel: 60.685 euro incl. BTW