Nieuwe economie, nieuwe vorm van logistiek

Nieuwe economie, nieuwe vorm van logistiek

Praktijck

Retailers en producenten kampen met de uitdaging om hun klanten zo gericht mogelijk te bedienen. Veel bedrijven verzorgden in het verleden zelf hun klantenservice. Via de klassieke distributiekanalen kwamen fabrikanten zelden of nooit rechtstreeks met de consument in aanraking. Maar dat model botst nu meer en meer op grenzen. 

Klanten gebruiken tegenwoordig meer én nieuwe kanalen voor hun aankoop (zoals online) en dat heeft ook gevolgen voor de logistieke afhandeling van de goederen. Bovendien stijgt de moeilijkheidsgraad en nemen de eisen van de klant toe. Een thuislevering binnen de 24 uur is nog iets anders dan een platformlevering op een palet in een winkel. En een levering aan de deur vraagt een andere aanpak dan bijvoorbeeld het verzorgen van de montage ter plaatse over heel het land. Bedrijven worden via sociale media ook sneller afgestraft als hun services niet op orde zijn.

Het loont om voor uw logistieke proces samen te werken met een gespecialiseerde partner. In het dienstverlenende landschap zijn er bedrijven die gewoon klassieke distributie doen, anderen die pakjes bezorgen of die alleen leveringen met volle wagens doen, sommigen die sneldiensten leveren,…. Veelal zijn het gesegregeerde vormen van distributie. 

Voordelen uitbesteding

Afhankelijk van uw behoefte en business, is het interessant om in zee te gaan met een partner die erop ingesteld is om uw dienstverlening door al deze distributievormen heen te verzorgen. Een bedrijf zoals Dockx Group heeft hier een specifieke structuur voor opgezet.

Een dergelijke samenwerking heeft tal van voordelen:

U hoeft niet langer een uitgebreid wagenpark te onderhouden met vaste mensen in dienst die de leveringen verzorgen. Daardoor vermijdt u een vaste logistieke kost en schakelt u over op een kost die variabel mee evolueert met uw omzet.

U vermijdt ook meteen de problematiek van de piekperiodes, zoals tijdens de feestdagen wanneer u meer volk moet inzetten, maar die u echter ook op andere tijdstippen van het jaar van werk moet voorzien.  

Het landschap wordt veel complexer. Binnen één bedrijf heb je slechts de logistieke flow van de verkoop binnen dat bedrijf zelf. Hoe drukker het verkeer wordt, hoe langer u onderweg bent en hoe duurder de ‘stops’ worden. Een logistieke partner kan de combinatie maken van verschillende klanten en zo tot een hogere densiteit komen en met volle vrachtwagens of bestelwagens rijden. De efficiëntie ligt daardoor een stuk hoger. 

Door combinaties te maken zijn er verschillende vormen van levering mogelijk. De eindklant kan zelf eender welke keuze van levering maken en deze op het laatste moment nog veranderen. Zo heeft hij controle over de ‘supply chain’. 

Achter online bestellingen zit een dataflow én verschillende logistieke processen. Een retailer heeft nood aan centralisatie van deze stromen en aan een uniforme dienstverlening over heel het land. Een klant in Oostende of Aarlen wil identiek dezelfde kwaliteit van dienstverlening. Een externe partner helpt om tot een centrale dataflow te komen en de verschillende processen in één vloeiende lijn te krijgen.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels