“ICT is een onmisbare factor binnen elk bedrijf, deze moet ‘end2end’ beheerd worden. Dit is een grote uitdaging voor elke onderneming,” vertelt Patrick Meuwissen, zaakvoerder van SerSo Services & Solutions.
SerSo richt zich op bedrijven via Services en Solutions in de hoogtechnologische wereld, en neemt de IT-zorgen van hun klanten uit handen. Het bedrijf biedt oplossingen van A tot Z en werkt daarvoor met een team van in totaal tweeëntwintig werknemers, onderverdeeld in specialisaties gaande van infrastructuur, security, connectivity, support tot projecten en Cloud. Met andere woorden; SerSo biedt u een IT-oplossing van A tot Z.
“Niemand denkt eraan om een garagist in loondienst te nemen voor het onderhoud van zijn wagenpark. Voor ICT, dat anno 2016 onmisbaar is, doet men dit vaak wel nog intern. ICT-partners moeten hun klanten ondersteunen om hun ICT naar de 21ste eeuw te brengen.”
Bekijk de cloud vanuit functionaliteit
“Cloud mag geen doel op zich zijn, wel de functionaliteit en de business continuïteit. Goede partnerships en advies zijn hierin onontbeerlijk. Om zich veilig te voelen kan een bedrijf best kiezen voor een ‘private cloud’. Er wordt veel gepraat over Cloud, er is echter geen standaard Cloud-oplossing. Laat u hierover dus juist adviseren. De vraag die moet gesteld worden is: wat zijn de functionaliteiten en welke functionaliteiten willen we in de cloud plaatsen? Zeker niet alles moet in de cloud. Is e-mail een noodzakelijke functionaliteit in een bedrijf? Dan hoort e-mail in de cloud.”
Juiste partnership
“Bedrijven moeten een juiste keuze maken wat betreft hun ICT-partner. Ze moeten vooral niet in zee gaan met ‘onbetrouwbare’ bedrijven. Stevige Belgische bedrijven kunnen zeker een toegevoegde waarde bieden.”
End2end oplossingen
“Heel wat bedrijven kiezen ervoor om hun ICT onder te brengen bij verschillende partners: ze opteren voor een aparte provider en een apart datacenter. Wanneer er problemen zijn weten ze vaak niet bij wie ze terecht kunnen. Een ‘end2end’-oplossing zal zowel zorgen voor de connectiviteit als de hosting, liefst bij één IT-partner als ‘single point of contact’.”
SLA is nog geen garantie
“Een Service Level Agreement is niet zaligmakend. Een SLA is immers niet altijd voor 100% waterdicht. Het is veel belangrijker om een bedrijf te kiezen met flexibiliteit en een diepgaande kennis. Vlaanderen is een kmo-land en bedrijfsleiders vragen om support geënt op kmo’s,” besluit Patrick Meuwissen.