In een magazine met een hoekje af, mag de klassieke test al eens wat gekker. Met zomerse temperaturen op de barometer trok STERCK samen met ondernemers Martijn Menten (Menten Truck Service / Volumex) en Bas Severijns (BS Technics) naar het Albertkanaal om de nieuwste generatie waterscooters van Piranha Racing aan de tand te voelen. Waterpret verzekerd.
In de volksmond wordt een waterscooter meestal ‘jetski’ genoemd, maar eigenlijk is dat laatste een gepatenteerde merknaam van Kawasaki. De juiste benaming voor het recreatieve watervoertuig waar een rijder op zit of staat is PWC (personal water craft) of waterscooter. De meest populaire versie is deze waarop men – al dan niet met meerdere mensen tegelijk – kan zitten. Een waterscooter heeft een ‘inboard’ motor die voor een krachtige stuwing in een buis zorgt zodat het vaartuig tot snelheden van meer dan 100 km per uur kan halen.
Speels en sportief
Piranha Racing in Tessenderlo is exclusief verdeler van de producten van BRP (Bombardier Recreational Products). “Je hebt het recreatieve segment zoals de groene Sea-Doo Spark die eigenlijk een soort van opstapversie vormt”, legt Dries Bollen van Piranha Racing uit. “Ze hebben nog een vrij laag vermogen tot 90 pk, maar ook een laag gewicht van 200 kilogram waardoor ze heel speels en wendbaar zijn. Op het vlak van acceleratie zijn het heel vinnige en lichte waterscooters. Op een iets wilder wateroppervlak zoals de zee gaat de waterscooter daardoor wel meer springen. Er zijn veel klanten die dat geweldig vinden en hem net daarvoor kopen. Door het gebruiksgemak en het lichte gewicht wordt hij bijvoorbeeld ook veel gebruikt op luxejachten.
Naast de Spark is er voor de test de RXT-X 260 pk, waarvan dit jaar ook een 300 pk-versie op de markt gekomen is. Het is een heel ander type waterscooter. "Hierbij gaat het meer over power en wendbaarheid. Het is een heel recreatief maar tegelijk sportief type. Je kan er met je gezin mee gaan varen, maar net zozeer ook aan competitie mee doen. De RXT is een stuk zwaarder en de romp is langer wat hem heel stabiel maakt, ook op een ruwere zee. Er bestaan momenteel versies van 215 tot 300 pk.”
Met een waterscooter kan je in België overal varen waar dat toegelaten is. Zowel op binnenwateren zoals kanalen en meren, als op volle zee. Je hebt wel een vaarbewijs nodig, een verzekering en een watervignet. Op de binnenwateren moet je ook lid zijn van een club om het vaartuig in het water te kunnen leggen. Op volle zee is in België geen vaarbewijs nodig.
“Ik ben de sitemanager van het filiaal van Mercedes Claes en Zonen Tongeren NV en werkt al sinds 2002 voor de familie Claes. In 2006 hebben we deze nieuwe vestiging in Tongeren geopend. We vieren in oktober hier dus ons tienjarig bestaan. Net zoals in Sint-Truiden hebben we het hele gamma van verkoop, onderhoud, herstellingen tot en met de jonge tweedehandswagens van Nearly New Car. Alleen de vrachtwagens worden enkel in Sint-Truiden opgevolgd.”
Dries Bollen is onder meer verantwoordelijke voor de Waterscooters bij Piranha Racing, een BRP Powercentre. Het bedrijf verkoopt alle producten van Bombardier Recreational Products: van jetski’s, spyders (3-wielers) tot quads en enduro-motoren. De waterscooters van BRP luisteren naar de naam Sea-Doo. “We zullen er dit jaar iets meer dan 80 verkocht hebben. Dat is meer dan het jaarlijkse gemiddelde van 60 à 70 stuks. Piranha Racings is de grootste dealer in België. In 2009 hebben we zelfs de 2009 Award gewonnen van beste dealer in sales & aftersales voor Europa en het Midden-Oosten. Binnenkort is de volledig nieuwe website met het 2017 gamma online.”
Na negen jaar ervaring in de sector richtte Bas Severijns in 2011 BS-Technics op. Samen met zijn echtgenote Nele Enkels en twee techniekers staat hij in voor de elektriciteitswerken voor industrie- en kantoorgebouwen, studentenkamers, winkels en particuliere woningen in heel België. Verder heeft het bedrijf uit Maaseik alle expertise in huis voor buitenverlichting en beursstanden, voert het elektriciteitsprojecten in onderaanneming uit en stelt het keuringsdossiers op voor immokantoren en projectontwikkelaars.“
Martijn Menten is zaakvoerder bij Menten Truck Service en Volumex Lease. Menten Truck Service is gespecialiseerd in de verkoop en service van Fiat en Iveco bedrijfsvoertuigen. De leasemaatschappij Volumex legt zich toe op de leasing, huur of huurkoop van bestelwagens, vrachtwagens of opleggers, indien gewenst inclusief 24-uren-bijstand, verzekering, onderhoud, … “We analyseren de transportbehoefte van onze klant en werken vervolgens een financieel comfortabele oplossing per maand uit. Op die manier weet hij/zij perfect wat de kostprijs per kilometer is”, zegt Martijn Menten. “We bieden flexibele formules op korte, middellange én lange termijn aan. Niet enkel voor starters of kleine zelfstandigen maar ook voor grote bouw- of transportbedrijven die snel één of meerdere extra voertuigen nodig hebben.”
Motorcross
Voor de test heeft STERCK twee sportieve ondernemers uitgenodigd. Zowel Martijn Menten als Bas Severijns hebben een verleden in de motorcross en genieten van het meer sportieve en snelle rijgedrag.
Bas Severijns: “Ik ben zelf een trialrijder. Het is de eerste keer dat ik met een waterscooter vaarde. Tot vandaag dacht ik eerlijk gezegd dat er niet zo heel veel aan was. Wachten tot er een boot langskomt en dan springen op de golven die ontstaan. Maar die mening moet ik herzien. Als je het eenmaal gedaan hebt, krijg je de smaak echt te pakken. Het is heel plezant speelgoed om je eens goed mee uit te leven (lacht). Je kan bijvoorbeeld de stuwmotor hoger of lager instellen, waardoor je met de hoogte van de neus kan spelen. Als je daar een beetje ervaring in krijgt kan je veel plezier beleven. Al mag je niet te overmoedig worden. Bij hoge snelheid zijn de betonnen randen van het kanaal nooit heel ver weg.”
Ook voor Martijn Menten is het een nieuwe ervaring.. “Ik heb een verleden in de motorcross, maar ben moeten stoppen na een zwaar ongeval. Het varen met een waterscooter is eigenlijk sterk vergelijkbaar met motorcross omdat je met je armen en lichaam dezelfde schokken opvangt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ik ga morgen pijn hebben op plaatsen waarvan ik niet meer wist dat er spieren waren (lacht). Als je zo’n waterscooter sportief gebruikt kan je er echt wel toeren mee uithalen. Je moet alleen opletten dat je niet constant je grenzen blijft verleggen en dat je alert blijft. Het is jammer dat het weer in België niet altijd mee zit en dat je het niet op alle plaatsen kan doen, maar het is zeker de moeite om je af en toe eens mee uit te leven.”
Allround plezier
“De keuze voor een type waterscooter hangt in grote mate af van wat je ermee wil doen”, legt Dries Bollen uit. “Waar wil je gaan varen? Is het voor gezinsgebruik of vaar je gewoon alleen? Wil je een jetskiër kunnen trekken? Wat verwacht je van vermogen en verbruik? Op basis van die antwoorden moet je een keuze maken.
Ik denk dat we bij Piranha Racing ons onderscheiden door te luisteren naar de klanten en ze aan de hand daarvan te sturen in hun aankoop. Als je echt van power houdt is de grotere RXT-X ideaal. En je hebt tegelijk ook een stabiele, wendbare waterscooter voor de hele familie. Je kan gerust je zoontje van 4 jaar meenemen aan een rustig tempo. Als je dan alleen bent kan je je in sportmodus eens flink laten gaan.”
Maar welke scooter geniet de voorkeur van de testpiloten? “Ik vond de groene Sea-doo Spark de meest agressieve", zegt Martijn Menten. “Korter maar moeilijker te besturen net omdat je minder vermogen hebt, je moet harder werken en het vermogen op een creatieve manier gebruiken. Eigenlijk de ideale start als je ervaring wil op doen. De RXT-X is zeer comfortabel en dankzij het enorme vermogen zeer flexibel in gebruik. Echt een aanrader als je met het gezin of vrienden wil gaan varen."
Bas Severijns’ voorkeur gaat uit naar het krachtigere model RXT-X 260pk. “Die heeft meer power, gaat een stuk sneller, maar is toch minder agressief. Dat spreekt mij aan. Met een jetski kan je zelf je plezier creëren zonder dat je iemand anders nodig hebt.”.