Volgens cijfers van een vooraanstaande kredietverzekeraar lijken de vooruitzichten voor kredietwaardigheid in de meeste markten niet te verbeteren in 2016 en 2017, het zwakste resultaat sinds 2009. Elke onderneming loopt gevaar bij het innen van haar facturen op de nationale- of exportgerichte markt. Risico op wanbetaling is permanent aanwezig en kan soms leiden tot zware verliezen binnen de onderneming.
Een kredietverzekering kan dit opvangen.
Als bijvoorbeeld één van de grootste klanten van een bedrijf onder curatele wordt gesteld, kan het risico op verlies van haar vordering aanzienlijk groot worden.
Om een onbetaalde factuur goed te kunnen maken, is het nodig om een veelvoud van de omzet te realiseren. Stel dat een onderneming een winstmarge van 43% heeft, dan wordt een onbetaalde factuur van 10.000 euro slechts gecompenseerd met een extra omzet van maar liefst 23.455 euro.
Hoe lager de winstmarge of hoe hoger de onbetaalde factuur, hoe meer omzet nodig is voor volledige recuperatie van die ene onbetaalde en dubieuze vordering. Wanneer de eigen bankier in deze situaties geen extra kredietlimieten meer verleent, is het mogelijk dat de onderneming meer en meer onder druk komt te staan. En we spreken dan nog maar over een vordering van 10.000 euro.
Een kredietverzekering is maatwerk en moet aangepast worden aan de behoeften van de onderneming. Ze omvat doorgaans het volgend drieluik aan diensten:
- Risicopreventie en opvolging
- Incasso
- Schadevergoeding
In tegenstelling tot enkele jaren geleden was de kredietverzekering enkel een B2B-concept. Vandaag zijn er kredietverzekeraars die in aanvulling tot de B2B-polis ook oplossingen aanbieden om de betalingsrisico’s bij particuliere klanten te verzekeren.
Dit kan zeer interessant zijn voor de bouwsector in functie van renovatie- en nieuwbouwprojecten. De Limburgse bedrijven zijn nu eenmaal goed vertegenwoordigd in onze bouwsector.
Manu Castro is zaakvoerder bij DHS Insurance Group.