Nico De Baerdemaeker (EPLAN Software & Services) en Wouter Rutten (Solid Group) leiden sinds een goed jaar respectievelijk als voorzitter en ondervoorzitter Ondernemend Lummen Heusden-Zolder, de ondernemersvereniging van beide gemeenten. Met een frisse visie en aanpak wil het bestuur in eerste instantie de mobiliteitsproblematiek in beide gemeenten aanpakken.
Boegbeeld Willy Bellinkx (Mireille) leidde 11 jaar de ondernemersclub, 10 jaar ad-interim en 1 jaar in de officiële functie van voorzitter. “Willy heeft een paar jaar geleden de aanzet gegeven door te stellen dat we moesten verjongen en dat is er uiteindelijk ook van gekomen. Er zijn een paar mensen van het bestuur gestopt en er zijn er nieuwe bijgekomen. We doen de functie nu echt als een duojob”, zegt Nico De Baerdemaeker. “Wouter en ik zijn heel complementair, dat is onze kracht. Maar we werken met het hele bestuur op een actieve wijze samen. Ieder heeft zo zijn of haar rol vanuit zijn ervaring, functie of netwerk. En we hebben een vertegenwoordiging vanuit zowel de grote als de kleine bedrijven. Dat is allemaal mooi in balans en past prima in elkaar.”
Wouter Rutten: “We hebben die vernieuwing bekrachtigd met een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Dat is het voordeel van bedrijven zoals communicatiebureau Vegas van Linsey Boesmans in het bestuur te hebben.”
Nico De Baerdemaeker: “We wilden weg van de naam ‘ondernemersclub’: dat geeft zo’n beetje het gevoel van elitaire mensen die ver van de dagelijkse praktijk staan. We noemen ons liever een platform dan een echte club. Samen hebben we een nieuw beleidsplan gelanceerd, gebaseerd op vier pijlers. In de eerste plaats staan netwerking en belangenverdediging centraal. En daarnaast gaat het om kennisdeling en ‘ken uw buurman’.”
Rutten: “We vertegenwoordigen ondernemers uit twee verschillende gemeenten. Dat is in belangrijke mate het gevolg van het feit dat ons grootste bedrijventerrein Dellestraat deels in Heusden-Zolder en deels in Lummen ligt. Het was voor de hand liggend om dit te overkoepelen met één vereniging. Het maakt het ook extra boeiend. Er loopt een kanaal door onze gemeenten en we zitten op het kruispunt van twee autosnelwegen. Dat zorgt er dan weer voor dat belangrijke partijen zoals NV De Scheepvaart en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), net zoals de verschillende werkgeversorganisaties onze gesprekspartners zijn.”
- Dellestraat(grootste)
- Industriezone Lummen centrum(+/- 1.000 mensen)
- Industrieterrein Gestel
- De Lange Beemden
- De Kolenhaven
- Industriezone De Schacht(aan het oude mijnterrein)
Twee gemeenten
STERCK. Jullie mikken op bedrijven vanaf vijf werknemers?
De Baerdemaeker: “Dat klopt. De kleine zelfstandigen en middenstanders worden eigenlijk heel goed geholpen door Unizo dat prima werk levert. Dat is onze doelgroep dus niet. De andere bedrijven wel. We hebben zowel van VOKA als van VKW een vertegenwoordiging in ons bestuur. Eén van de eerste zaken die we vooropgesteld hebben is dat we meer willen samenwerken. Daarom hebben we vorig jaar ook een ronde gedaan langs de verschillende partners en overheden.
Rutten: “’Ken je buurman’ is een belangrijk thema. We trachten de nieuwe bedrijven die er in de gemeente bijkomen persoonlijk te bezoeken. Voor onze leden gaat het er uiteraard om zaken te doen. We trachten ze onderling met elkaar in contact te brengen en samenwerking te stimuleren. Veel van onze leden zijn verwonderd om te horen wat er allemaal op ons grondgebied gebeurt. Men staat daar vaak niet bij stil.”
De Baerdemaeker: “En ook kennisdelen is belangrijk. We spreken dan over ontbijtsessies waarin we onderwerpen behandelen zoals veiligheid en preventie, kinderopvang, nieuwe regelgeving, … Kortom: alles wat belangrijk kan zijn voor onze leden. We communiceren ook via een eigen nieuwsbrief. Het bestuur komt zes keer per jaar samen. Daarnaast organiseren we een vijftal activiteiten.”
Ruttten: “De verspreiding van de verschillende industriezones over ons grondgebied is best een uitdaging. We trachten om van elke zone een vertegenwoordiger in ons bestuur te hebben en daar slagen we vrij goed. Ook de beide gemeentesecretarissen zetelen in het bestuur en spelen een belangrijke rol. Zo kunnen we alle lokale problemen en vragen tot bij ons laten komen en aankaarten.”
Mobiliteit
STERCK. Mobiliteit is jullie belangrijkste thema. Waar gaat het dan over?
Rutten: “Er zijn een aantal knelpunten in onze gemeenten. Zo is er de ontsluiting van de industriezone Gestel waar het verkeer door de woonkern van Gestel moet. Daarnaast zijn er problemen met de ontsluiting van industriezone Kolenhaven. Daar ligt nog heel veel potentieel voor uitbreiding, maar de ontsluiting verloopt via Gestel of via Viversel en dat is ver van optimaal. En tenslotte is er de ontsluiting van industriezone Zolder-Lummen met de zone Dellestraat-Klaverbladstraat-Rekhovenstraat-Boterbosstraat waar op piekmomenten gewoon files staan. Zeker in de zone van de Boterbosstraat is het gevaarlijk. Vrachtwagens kunnen daar op drukke momenten niet meer door.”
De Baerdemaeker: “Omwille van de geschiedenis en de ligging van deze knelpunten is het niet het gemakkelijkste thema. Als ondernemersvereniging proberen we uiteraard de belangen van de ondernemers te verdedigen en onder de aandacht te brengen. We kunnen niet alles oplossen, maar we kunnen het tenminste wel aankaarten. Dat past binnen onze doelstelling van netwerking en belangverdediging. We hebben ook met twee gemeentebesturen te maken. We willen iedereen meekrijgen om tot een oplossing te komen. Daarom hebben we nu ook een overleg samengeroepen waarin iedereen vertegenwoordigd is, inclusief NV De Scheepvaart en AWV. We zijn tegen niemand. Het gaat ons net zo zeer om de verhouding tussen de industrie en de omgeving. Een goede ontsluiting is belangrijk voor iedereen. Ook voor fietsers en wandelaars moet de situatie veilig zijn.”
STERCK. Jullie trachten ook oplossingen aan te reiken?
De Baerdemaeker: “We hebben samen met de juristen van het Hasseltse Villa Juris en een aantal lokale ondernemers gekeken naar mogelijke alternatieven. En we hebben een fietstocht georganiseerd langs de verschillende knelpunten. Onze voorstellen zijn zeker geen must, het mogen ook andere oplossingen zijn. Maar we trachten tenminste mee te denken. Er moet echt wel iets gebeuren. We willen tegen 2020 graag een oplossing hebben op het terrein.”
Wouter Rutten: “Het feit dat alle bruggen over het kanaal verhoogd moeten worden tegen 2020 kan daarbij als een katalysator werken. Er moeten sowieso werken uitgevoerd worden. Zie ons als een drijvende kracht om mee tot oplossingen te komen.”
- Nico De Baerdemaeker EPLAN nv - voorzitter
- Wouter Rutten Solid Group - vicevoorzitter
- Tine Thijsen VKW Limburg - secretaris
- Yvo Aerts Gemeentebestuur Heusden-Zolder
- Willy Bellinkx Mireille nv
- Dirk Berré Scandinavian Tobacco Group Lummen nv
- Tony Bielen Garage Bielen nv
- Linsey Boesmans Vegas bvba
- Ludo Buckinx A.S.Q. Labels nv
- Kristiaan Deckers Rezinal nv
- Peter Lynen Lynen Industrial Carpentry nv
- To Simons Centrum Duurzaam Bouwen
- Ghislain Vanherle RKW-Holding nv
- Steve Vanswartenbrouck G.R.L. Glasrecycling nv