Toen Ford in 1964 zijn eerste Mustang op de markt bracht, had het wellicht niet durven dromen dat het ‘paardje’ nu nog steeds tot de verbeelding van miljoenen fans zou spreken. Met de zesde generatie is het prototype van de Amerikaanse ‘muscle car’ springlevend, én sinds enkele jaren ook in Europa beschikbaar via het officiële dealercircuit. Dankzij The Mustang Garage in Heusden-Zolder kreeg STERCK de unieke kans om een Ford Mustang 1966 te vergelijken met één van 2016. Exact vijftig jaar autogeschiedenis samengevat in twee blinkende bolides.
De Mustang is dankzij 50 jaar continue productie één van de langst lopende modellen ooit, die onder dezelfde constructeur en in dezelfde fabriek gebleven is. Het actuele aanbod op de Europese markt bevat een versie met een 2.3i Ecoboost motor van 317 pk en een 5 liter V8, goed voor 422 pk. Met instapprijzen van 39.000 tot 44.000 euro krijgt u ontzettend veel vermogen voor belachelijk weinig geld. Geen enkel ander merk dat in die buurt komt. Al moet u met de V8 in Vlaanderen wel nog een keer stevig langs de kassa van de fiscus passeren.
Met de Ford Mustang zag in de jaren zestig een nieuwe klasse van Amerikaanse ‘pony cars’ het levenslicht: betaalbare sportieve coupés met een lange motorkap, een korte achterklep en veel vermogen. In het kielzog van de onmiddellijk immens populaire Mustang volgden andere spectaculaire wagens zoals de Chevrolet Camaro, de Pontiac Firebird en de eerste generatie van de Dodge Challenger.
Adelbert Engler uit Heusden-Zolder maakte van de Mustang een levenswerk. Zijn Mustang Garage in Heusden-Zolder is het nec plus ultra voor de liefhebbers van de Amerikaanse sportwagen. In zijn toonzaal staan tussen duizenden miniatuur Mustangs 18 echte topmodellen te pronken in afwachting van een nieuwe eigenaar. Vanuit zijn garage en showroom begeleidt Adelbert tientallen klanten bij de restauratie en/of aankoop van hun gedroomde Mustang.
Bewogen geschiedenis
“De geschiedenis van de Mustang is er één met up’s en down’s,” vertelt Adelbert. “Hij is begonnen als een brave merrie om vervolgens een potente hengst en daarna een boerenknol te worden. De generatie van de jaren ‘74 tot ‘78 is bijvoorbeeld de meest verguisde Mustang, het zwarte schaap van de familie. Maar je moet hem zien als het veulen van de brave merrie. Ik help mensen om de lange geschiedenis van de Mustang bij te brengen zodat ze zich niet alleen focussen op het model dat ze mooi vinden. Voor de meesten is de zogenaamde babymustang een lelijk eendje, maar voor Ford was het een regelrecht verkoopsucces met 1,1 miljoen exemplaren.
Zijn opvolger de totaal veranderde en hoekerige mustang type 3 uit de jaren tachtig bleef zelfs 14 jaar in productie. Deze mustang die de 'fox body' wordt genoemd is enorm populair op de vele dragstrips in de VS. Je vindt er de cabrioversie van deze wagen met een V8 motor en alles erop en eraan voor prijzen rond de 10.000 dollar.”
Adelbert Engler helpt heel wat liefhebbers aan een prachtig klassiek exemplaar dat de eigenaar zelf (al dan niet onder begeleiding) kan restaureren of dat in de garage in Heusden-Zolder tot in de puntjes op orde gezet wordt. “Geen enkele Mustang is dezelfde. Sommige hebben stuurbekrachtiging, andere schijfremmen, 3 of 4 versnellingen, … Je had vroeger de keuze uit 15.000 verschillende opties.”
Uiteraard speelt ook de motorversie een belangrijke rol. “Ik probeer zoveel mogelijk met V8’s te werken en auto’s te hebben die qua nummering correct zijn. De motor en het chassis moeten kloppen. Je kan een V6 perfect ombouwen naar een V8, maar dan moeten de wielen, de remmen, de ophanging, … ook allemaal aangepast worden. Een stuurstang van een pink of een duim dik maakt een wezenlijk verschil. En de klant moet volledige transparantie hebben over elk onderdeel van de wagen. Ik heb in mijn carrière intussen al meer dan 660 exemplaren verkocht.”
50 jaar verschil
STERCK. Magazine heeft voor de gelegenheid twee ondernemers uitgenodigd met een fascinatie voor Amerikaanse sportwagens. Patrick Helsen (°1966) van Helsen Consulting Team denkt met weemoed terug aan de verschillende Mustangs waarmee zijn vader hem in zijn kindertijd mee rijden nam. Jo Van Hoef van Axor Industriebouw is heel wat jaren jonger, maar ook hij weet de lijn van de oude én de nieuwe Mustang sterk te waarderen.
Buiten aan de garage staan een Mustang 1966 en één uit 2016 klaar voor een echte Mustang-beleving. Vijftig jaar ligt er tussen de productiedatum van beide wagens, maar ze zijn in dezelfde kleur hemelsblauw uitgevoerd “Ze zijn van dezelfde eigenaar”, vertelt Adelbert. “Een jonge kerel die de renovatie volledig zelf heeft gedaan. Wij hebben alle onderdelen geleverd en advies gegeven.”
Het ‘oudje’ van de twee is het koffermodel van de 64-66 reeks. Het is één van de meest populaire oldtimer mustangs met een V8-motor van 200pk. De 2016-versie is uitgerust met de 2,3 Ecoboost motor, een vier-in-lijn met turbo die in Europa geïntroduceerd werd om de wagen fiscaal aantrekkelijker te maken.
V8-geluid
We sturen onze twee Mustangliefhebbers een namiddag de weg op om afwisselend beide wagens aan de tand te voelen. Een ervaring die een brede glimlach op het gezicht van beide chauffeurs tovert. “Toen ik de eerste keer het stuur van de oldtimer in handen kreeg was ik erg zenuwachtig”, bekent Jo Van Hoef. “De wagen stuurt totaal niet zoals een nieuwe auto. Dat ben je niet gewoon. Je moet continu bijsturen. En bij het remmen moet je echt pompen om de wagen tot stilstand te krijgen. Maar je hoeft aan de verkeerslichten het raampje niet eens af te draaien om van dat fenomenale V8-geluid te genieten. Dat geeft een onbeschrijfelijk gevoel.”
Patrick Helsen: “De nieuwe Mustang rijdt eigenlijk zoals een moderne wagen. Daardoor vind ik ‘m misschien net niet genoeg pit hebben voor een zogenaamde 'muscle car'. Van de oude versie verwacht je dat minder. Die oudere modellen zijn voor mij puur nostalgie. Alleen al in die wagen zitten en het geluid van die V8 horen, dat roept echt emoties op. Het zitcomfort van die bank vooraan is bijvoorbeeld gewoon heerlijk. Al schrok ik inderdaad van het stuurgevoel, daar durf ik nauwelijks mee door de bochten te gaan.”
Adelbert: “Deze auto heeft nog altijd de originele stuurbekrachtiging met één cilinder. Sommige klanten kiezen er bewust voor om dat zo te houden, maar je kan het perfect ombouwen naar een elektrische stuurbekrachtiging en dan is dat gevoel helemaal weg. Je kan er dan zonder ook maar één probleem tegen 180 km/u mee door de bocht moest je dat willen. Je moet er ook een beetje aan wennen. Het is typisch voor die oude Mustangs dat ze wat later reageren dan je stuurt. Dat hoort bij de stijl."
Waardevast
Naar welke wagen zou de voorkeur van beide heren gaan moesten ze een aankoop overwegen? “Als ik moet kiezen dan kies ik toch duidelijk voor de oldtimer,” zegt Patrick Helsen. “Een nieuwe wagen verliest onmiddellijk een deel van zijn waarde, maar zo’n goed gerestaureerde oldtimer blijft zijn waarde behouden. Het gevoel en de sfeer die hij oproept is ook niet te overtreffen. Al zou ik steeds voor een cabrio kiezen. Het is echt een wagen die gemaakt is om mee te cruisen, en in het weekend met je vrouw of kinderen een heerlijk tochtje te maken. Dan heeft een cabrio nog net iets meer.”
Jo Van Hoef: “Ik vind beide wagens prachtig en iets hebben. Ik heb de 2016-versie eens goed aan de tand gevoeld en moet zeggen dat ik gecharmeerd ben door het vermogen dat er vrijkomt. Ik had dan weer misschien iets meer power van de oude V8 verwacht. De nieuwe Mustang kan je zowel inzetten voor dagelijks gebruik en als voor sportievere ritten. Dat heb je met de oldtimer niet. Daar moet je continue mee werken: remmen, pompen, sturen, … Maar er gaat natuurlijk niets boven een zondags ritje in een Mustang V8 van 50 jaar oud. Dat kan je dan weer niet vergelijken. Wellicht dat ik toch voor de klassieker zou kiezen.”.
Patrick Helsen is oprichter en zaakvoerder van Helsen Consulting Team uit Tessenderlo. Het boekhoudkantoor biedt met een team van hoogopgeleide medewerkers een reeks diensten met toegevoegde waarde waaronder intensieve begeleiding bij overnames. Daarnaast behoort ook bemiddeling in burgerlijke- & handelszaken tot zijn activiteiten. Als geaccrediteerd adviseur in financiële en fiscale zaken mag Helsen Consulting Team ook notariskantoren bijstaan voor zowel tijdelijke als langlopende opdrachten.
Jo Van Hoef staat samen met zijn zus Inge als tweede generatie aan het hoofd van Axor Industriebouw. Het bedrijf staat bekend als een betrouwbare partner die niet alleen plannen uitvoert, maar ze ook kan uittekenen en uitwerken in 3D. Het kan daarmee optreden als één partner doorheen het hele bouwtraject. Axor werkt zowel met staalconstructies als met houtstructuur en staat jaarlijks in voor meer dan 50 projecten van groot tot klein. Intussen is het ook gestart met de eigen ontwikkeling van industriegronden op een terrein van 6ha in Bocholt.