De vier makelaars van Wallter in Hasselt hebben samen zo’n 100 jaar ervaring. Hun specialisatie? Bedrijfsvastgoed. Van een bescheiden buurtwinkel tot een uit de kluiten gewassen industriezone. Johan Tackoen schotelt enkele aandachtspunten voor met betrekking tot de aankoop, verkoop en verhuur van bedrijfsvastgoed.
“De kwaliteit van bedrijfsvastgoed is afhankelijk van diverse factoren”, begint Johan Tackoen. “De functionaliteit, staat en oppervlakte spelen uiteraard een erg belangrijke rol. Maar ook de ligging is ontzettend belangrijk. Ga je voor een zichtlocatie of niet? Dat is duurder, maar het geeft je automatisch meer naamsbekendheid. De algemene tendens is dat er veel meer professionaliteit is dan enkele decennia geleden. Net daarom wil ik er op hameren dat je bij een nieuwbouwproject ook al aan het tweede leven van het pand moet denken. Het gebouw kan maar beter zo open en licht mogelijk zijn, en tegelijkertijd voldoende hoogte en draagkracht hebben. Ik raad altijd aan om een gebouw op de groei te kopen. Rijd je nu uitsluitend met camionettes? Bekijk dan toch maar of je perceel ook goed bereikbaar is met zware opleggers. Misschien heb je vandaag voldoende aan één toegangspoort, toch raad ik er twee aan. Dat bespaart je later heel wat kosten en miserie. Goedkoop is immers in vele gevallen duurkoop.”
STERCK. De banken hebben een terughoudende houding aangenomen door de economische crisis. Is groter bouwen dan nodig dan wel verstandig?
Johan Tackoen: “Hoeveel bedrijven blijven gedurende vijftig jaar op eenzelfde locatie? Bedrijfsvastgoed wordt vandaag veel sneller verkocht. En panden met meer potentieel verkopen uiteraard veel sneller. Net daarom is de bereikbaarheid, het voldoen aan de isolatienormen en de zichtbaarheid van een pand veel belangrijker dan vroeger.”
STERCK. Wat kun je als verkoper nog doen om meerwaarde te creëren?
Tackoen: “Het oog wilt natuurlijk ook wat. Een proper terrein geeft een goede eerste indruk. Net zoals bij residentieel vastgoed verkoopt een bedrijfspand zonder afgebladderde verf aan de muren beter. Een onderhouds- of opfrisbeurt kost wel wat, maar versnelt de verkoop in de meeste gevallen.”
STERCK. Wat is jouw mening over de verandering van de retailsector?
Tackoen: “Ik ervaar de e-commerce evolutie niet negatief. Je moet als retailer mee zijn, anders ben je verloren. We evolueren ongetwijfeld naar minder winkels, maar wel naar grotere, mooie panden op toplocaties. Dat is gunstig voor centrumsteden; consumenten willen een belevenis in de winkel ervaren en daarna gaan ze wat drinken of trekken ze naar een restaurant in de buurt. Helaas is deze trend nefast voor de kleine gemeentes.”
STERCK. En wat dan met de horeca?
Tackoen: “Ook hier geldt dat professionalisering een must is. De komst van de witte kassa en de kostprijs van personeel maakt dat enkel de professioneel uitgebate zaken kunnen overleven. Amateurisme is uitgesloten. Goede brasserieën en restaurants zullen overleven. Professionaliteit, kwaliteit en prijswaardigheid zijn de sleutelwoorden.”
STERCK. Is er ook een verschuiving bij de vrije beroepers?
Tackoen: “Absoluut. Die gaan alsmaar vaker groeperen. Samenwerken is vandaag meer regel dan uitzondering. Denk eens aan de advocaten, huisartsen en boekhouders in je buurt. De grote kantoren en groepspraktijken zijn echt ingeburgerd. Zelfs notarissen hokken vandaag vaak samen. De redenen? Professionalisering en een betere work-life-balance. Bovendien trekken die groepspraktijken omwille van de stedenbouwkundige beslommeringen steeds vaker weg uit de villawijken.”
STERCK. Welke sector is het moeilijkst?
Tackoen: “De grote, niet-functionele kantoren verkopen vandaag niet zo gemakkelijk. Dankzij de technologie van vandaag – laptops, tablets, clouddiensten – werken we overal. In combinatie met tijdskrediet en thuiswerk, hebben we voor een bedrijf van 20 medewerkers echt geen 20 bureaus meer nodig. Gelukkig is het hier nog niet zo erg gesteld als bij onze Noorderburen. Daar krijgen heel wat kantoorgebouwen een herbestemming. Ze worden vaak voor de prijs van de grond verkocht om er appartementen van te maken.”