Audi had meer dan 16 jaar geleden als eerste het lumineuze idee om een brave gezinsbreak om te toveren tot een sportieve en avontuurlijke break die op alle terreinen uit de voeten kan. De bijna iconische A6 Allroad werd een succes en is intussen aan zijn derde generatie toe, de iets kleinere A4 Allroad aan zijn tweede. Toen Audi vorig jaar de A4-reeks compleet vernieuwde, volgde al snel ook een Allroad in een nieuw jasje. Een uitstekende keuze voor wie houdt van (berekend) avontuur.
Jeroen Meens, ‘Lead Scout’ bij Cynex, nam de nieuwe A4 Allroad mee voor een testdag in de Hoge Venen. Het ideale kader om de wagen eens in alle omstandigheden aan de tand te voelen. Geheel onbevooroordeeld is onze testrijder voor één dag echter niet. Jeroen Meens rijdt in het dagelijkse leven namelijk met het vorige model, de eerste generatie A4 Allroad. Hij koos bewust voor de Allroad-versie van de populaire break. “Voor mij is het een beetje ontstressen tijdens en na het werk. Met de A4 Allroad krijgt je een iets wildere karaktervolle wagen, maar tegelijk ook een auto waarmee je deftig naar je klanten kan en een gezinswagen waarin voldoende plaats is. Het past bij mijn karakter. Als ik barrières tegenkom dan wil ik verder kunnen en dat kan met deze wagen ook.”
Jeroen Meens gebruikt ook regelmatig de kwaliteiten van de wagen naast het asfalt. “Daar haal je het meeste plezier uit. Maar dat heeft ook te maken met die Quattro zelf, die op intelligente wijze de vier wielen aanstuurt. Hij gaat continu de kracht die op elk wiel nodig is herberekenen. Dat is helemaal top. Je hoeft niet na te denken of een weg verhard of onverhard is, steil of niet steil. Je kan er zelfs gewoon mee door water rijden (lacht). De 2-liter turbodiesel is dezelfde versie als degene waar ik normaal mee rij. Al is deze nieuwe motor nog soepeler en beter.”
De technologie anticipeert en dat is echt wel innovatief.
De A4 Allroad heeft de uiterlijke kenmerken van de nieuwe lijn meegekregen maar de belangrijkste wijzigingen vindt Jeroen Meens binnenin de wagen terug. “De interface heeft een enorme upgrade gekregen en dan heb ik het voornamelijk over alles wat het dashboard en infotainmentsysteem aanbelangt. De nieuwe Virtual Cockpit geeft je als bestuurder een enorm visueel bereik. Je hebt veel meer overzicht over de informatie, het werkt heel intuïtief en zit logisch in elkaar. De informatie past zich aan op basis van wat je doet en niet andersom. De technologie anticipeert en dat is echt wel innovatief.”
Virtual Cockpit
“In vergelijking met zijn voorganger kent de wagen inderdaad een evolutie qua lijn, maar een revolutie qua technologie”, zegt Tom Lambert, operationeel directeur bij Groep Delorge. “Uiteraard zijn de motoren zuiniger en milieuvriendelijker geworden. Maar het zijn zaken zoals de Virtual Cockpit en de veiligheidsopties die indruk maken. Zo kan je bijvoorbeeld Google Maps vooraan op het scherm afbeelden en tegelijk op het scherm rechts radio- en telefoongegevens laten zien. Gecombineerd met Audi Connect krijg je zeer handige internetdiensten zoals het dichtstbijzijnde pompstation met de prijzen erbij. In de nabije toekomst krijg je zelfs het aantal beschikbare parkeerplaatsen in de buurt van je bestemming.
Het gebruik is erg intuïtief. Je gaat in één oogopslag heel wat informatie zien waarvoor je vroeger verschillende keren op een knop moest duwen. Je kan 4 tabbladen naar voor laten komen met de informatie die je nodig hebt om een beslissing te nemen in je auto.”
Jeroen Meens? Mede-oprichter en lead Scout. Dat is de functie van Jeroen Meens die in 2007 mee aan de wieg stond van het huidige Cynex. Het bedrijf telt 25 medewerkers en gidst ondernemingen in hun groei. “We gidsen de vent, de tent en de cent in hun groei,” aldus Jeroen Meens. “Ondernemers kiezen voor ons omdat we hun houvast geven in de groei en verandering van hun bedrijf. En omdat we vooruit kijken. We bieden een zicht op de toekomst en helpen onze klanten op die manier om te groeien. Eigenlijk zijn we zoals een Allroad. We nemen geen blad voor de mond en gaan recht over het veld.”
Tom Lambert? Tom Lambert is sinds 2015 operationeel directeur van Groep Delorge. De groep kende de afgelopen jaren een sterke expansie en telt intussen 16 showrooms en 200 medewerkers. Groep Delorge verdeelt de merken Audi, Volkswagen, Skoda en Seat. “Die schaalgrootte is een bewuste keuze,” zegt Tom Lambert. “Op die manier creëren we unieke schaalvoordelen die onze klanten ten goede komen. We willen als sterk groeiende groep ook de meest vernieuwende zijn op vlak van persoonlijke service, beleving tijdens het hele aankoop- en serviceproces van een wagen. Hoe groot we ook zijn, zo individueel willen we elke klant opvolgen.”
Veiligheid troef
Ook op het vlak van veiligheidssystemen is er een flinke stap vooruit gezet. “Een belangrijk element daarin is de Adaptive Cruise Control. Deze zorgt er niet alleen voor dat de wagen gaat afremmen ten opzichte van het voorliggend verkeer, maar zal ook ingrijpen wanneer er plots een obstakel opduikt. Zo wordt een kopstaartbotsing vrijwel onmogelijk. Aan een rotonde gaat de wagen vanzelf afremmen en terug gas geven. En ook als je te hard een bocht ingaat zal de wagen vertragen indien nodig. De Pre Sense-optie zal zelfs overstekende voetgangers detecteren, ingrijpen en de wagen volledig tot stilstand brengen indien de wagen minder dan 50 km per uur rijdt. Ook de sensoren om wagens te detecteren als je achterwaarts een parking uitrijdt zijn nieuw.
De Predictive Assistent blijkt een andere handige optie. “Indien je dat wenst gaat deze de verkeersborden uitlezen en automatisch de snelheid van de wagen aanpassen. Gedaan met snelheidsovertredingen. De wagen gaat zelfs voorspellen welke soort weg eraan komt. In heuvelachtig landschap kan de A4 Allroad automatisch ‘zeilen’: de motor ontkoppelt bij het naar beneden rijden om zo weinig mogelijk weerstand en verbruik te hebben. Dat is een functionaliteit die bij de nieuwe automatische versnellingsbak hoort.”
Eens je met de Quattro gereden hebt wil je niets anders meer.
Souplesse
Op het vlak van rijcomfort en vermogen scoort de nieuwe Audi A4 Allroad goed bij onze testrijder. “Deze 2.0 TDI 163pk-versie heeft nog meer souplesse dan zijn voorganger, al was die eigenlijk ook al heel goed,” zegt Jeroen Meens. “Je kan de ophanging uiteraard instellen maar ook in een sportieve stand is de adaptieve vering nog heel zacht. Hij past zich zowel aan de bestuurder als aan het terrein aan. Het maakt bij wijze van spreken niet uit of je 120 km/u op een autosnelweg of op een landweggetje rijdt. Je hebt altijd het gevoel van controle, balans en veiligheid. De automaat schakelt bijzonder zacht is ook nog eens adaptief. Als je eenmaal met de Quattro gereden hebt wil je niet anders meer.
Het is gewoon een heel veelzijdig wagen. En het leuke eraan is dat hij op alle terreinen wendbaar blijft. Eigenlijk zoals je in je business ook moet zijn. Voor mij belichaamt deze auto de perfecte organisatie waar ik als ondernemer naar streef: zeer wendbaar, klaar voor alle soorten uitdagingen, aantrekkelijk van binnen en van buiten, en grotendeels zelforganiserend. Het is voor mij ook de reden om voor een dergelijke wagen te kiezen. Los van de uitstraling die lekker niet standaard is. Eigenlijk is het mijn droomauto. Ik voel me er goed bij en zou zelfs de grotere A6 Allroad niet willen. De auto vraagt gewoon ‘neem me mee naar buiten’. Dat straalt hij uit.”
Een iets wildere karaktervolle wagen, maar tegelijk ook een auto waarmee je deftig naar je klanten kan en een gezinswagen waarin voldoende plaats is.
In vergelijking met zijn voorganger kent de A4 Allroad een evolutie qua lijn, maar een revolutie qua technologie.
Op vlak van veiligheidssystemen is er een flinke stap vooruit gezet met oa. Adaptive Cruise Control, Predictive Assistant, Pre Sense, ...
- Verbruik gemengd: 4,9/100 km
- CO2-uitstoot: 128 g/km
- 0 tot 100 km/u: 8,3 sec
- Vermogen Kw/pk: 120/163
- Emissienorm: E6
- Afmetingen(mm): 4750 (l) op 1842 (b) en 1640 (h)
- Gewicht(kg): 1640
- CO2-uitstoot: 128 g/km
- Inhoud kofferruimte (liter): 505
- Basisprijs: vanaf 44.275 euro incl. BTW