De traditie van het geven van kerstpakketten is in Nederland ontstaan op het einde van WO II. Veel mensen kregen van hun werkgever een
voedingspakket mee naar huis. Die traditie heeft een meer feestelijk karakter gekregen en is intussen ook in heel wat Belgische bedrijven goed ingeburgerd.
Een kerstpakket is traditioneel opgebouwd rond een centraal geschenk met een blijvende waarde, dat aangevuld wordt met voedingswaren en/of drank. Omdat het op maat samengesteld is, heeft het vaak een hoge gevoelswaarde. De werknemer neemt het mee naar huis zodat het plezier gedeeld wordt met het hele gezin. Een kerstpakket heeft naast de reële nominatieve waarde dus ook een persoonlijke waarde.
We zien nog steeds een stijging in het aantal bedrijven dat gebruik maakt van kerstpakketten. De kostprijs per werknemer is relatief laag en de belevingswaarde is hoog. Prijzen starten vanaf 12 euro, maar het gemiddelde pakket heeft een waarde tussen de 25 en 35 euro. Het is een relatief kleine investering die veel goodwill creëert. Het geven van het pakket en het krijgen ervan moet zowel voor werkgever als werknemer een feest zijn. Daarom verpakken we het ook altijd netjes in een heel mooie geschenkdoos. Veel bedrijven kiezen ervoor om de overhandiging feestelijk in te kleden op het bedrijfsfeest of de eindejaarsdrink.
Populair
Personalisatie met logo van het bedrijf gebeurt vooral als het pakket gecombineerd wordt met werkkledij zoals een fleece of een trui. Over het algemeen is de doelstelling van het geschenk toch eerder privégebruik. Populaire thema’s zijn tegenwoordig sport, Italiaanse voeding, soeppakketten, reizen, champagne,… In financieel moeilijke tijden blijft het eindejaarsgeschenk nog overeind. Nagenoeg alle bedrijven die dergelijke pakketten geven, blijven dit doen. Het is bij het verloningspakket gaan horen. Een meer dan symbolische gebaar dat de goede band en motivatie versterkt. In die zin is het ook belangrijk om steeds met luxeartikelen of producten van een A-merk te werken. Als je iets geeft, moet het kwalitatief in orde zijn.
Ad Fransen is eigenaar van FDS Promotions, totaalleverancier van relatiegeschenken en promotieartikelen. Meer dan de helft van zijn omzet wordt in de laatste drie maanden van het jaar gerealiseerd.