“We doen mee, maar ik ga er mee rijden!”. En hiermee is de afspraak beklonken. In de aanbieding: een dagje rondtoeren in de nieuwe Range Rover Sport. Kandidaten genoeg natuurlijk, maar een compleet onschuldige hand plukte er het telefoonnummer van Geenard Elektro uit Lanaken uit. Stereotiep als we denken, vragen we onbeschaamd of zaakvoerder Gert zin heeft in een uitgebreide testrit met de nieuwe Range Sport. Blijkt dat medezaakvoerster en echtgenote Valeska Meers volmondig ja zegt op voorwaarde dat zij achter het stuur mag kruipen. Euh, ja natuurlijk!
Nu we toch stereotypes aan het afhaspelen zijn; een vrouw achter het stuur van deze luxe SUV? Dat zorgt toch voor wat gegniffel bij de automonteurs van dienst op een druilerige en mistige ochtend. Plaats van afspraak: de showroom van Land Rover Maasland in Maasmechelen. Een fonkelnieuwe Range Rover Sport staat er te glimmen. Ingetogen kracht, verscholen souplesse en verfijnd raffinement in een stijlvol ontwerp. Terwijl de fotograaf van dienst tandenknarsend het regenweer aanschouwt, glijdt de blik van Valeska Meers al snel over deze imposante wagen. Haar ogen verraden het al meteen: deze wil ze wel in haar eigen garage stallen.
Wow hè!
Dimitri Chaniotakis van Land Rover Maasland overloopt een reeks basisfuncties – de lijst is indrukwekkend lang, van airco en navigatie tot de adaptieve luchtvering en de 8-traps automaat – en overhandigt dan de sleutel voor hopelijk een dagje onversneden rijplezier. De weergoden zien het plots wel zitten. Het grijze wolkendek maakt in ijltempo plaats voor een nazomerse gloed. Zo is de fotograaf toch ook weer blij. En toen reed mevrouw Geenard weg…
’s Avonds krijg ik haar aan de lijn. Een reeks strenge vragen staan neergepend op mijn papier, maar het gesprek gaat al snel over de kwaliteiten van de nieuwe Range Rover Sport.
STERCK. Met welke wagen rijd je momenteel?
Valeska Meers: “We zijn nogal Mercedes-minded hier en hebben momenteel een E-klasse. We hebben toen gekozen voor degelijkheid, een sportief karakter, een pittige motor en voldoende laadruimte. Als gezinswagen voldoet de E-klasse momenteel aan al onze wensen. Enkele jaren geleden hebben we wel op het punt gestaan om een Land Rover Discovery te kopen, maar net op dat moment was onze keuze tijdelijk niet leverbaar. De aankoop is toen niet doorgegaan, maar het is wel blijven kriebelen. Vandaar dat ik ook meteen de testrit met deze nieuwe Range Rover Sport wou doen.”
STERCK. Wat is voor jou onmisbaar in een wagen?
Valeska Meers: “Tja, een mens is al verwend tegenwoordig. Als vrouw vind ik een ingebouwde GPS en airconditioning wel belangrijk. Ik hou ook van een krachtige motor. Voor de kinderen is een grote koffer altijd interessant. Ten slotte hecht ik veel belang aan het rijcomfort – we zijn nogal kilometervreters – en een automaat is dan het summum.”
STERCK. Wat was je eerste indruk van de nieuwe Range Rover Sport?
Valeska Meers: “Wow, hé. Die imposante gestalte en de kleurcombinatie exterieur-interieur (nvdr: de grijze testwagen had een bordeaux lederen interieur) vond ik heel geslaagd. Het leek echt een beest. Wat me meteen opviel tijdens het rijden, was de waanzinnige baanligging. De wagen zoog zich als het ware vast aan het wegdek. Deze nieuwe Range Sport weegt blijkbaar 400 kg lichter dan de vorige generatie door het gebruik van aluminium in plaats van staal. Wel, dat voel je duidelijk aan de prestaties hoor.
STERCK. Kan je enkele plus- en minpunten opsommen?
Valeska Meers: “Wel, het zijn quasi allemaal pluspunten voor mij. Het design, het zitcomfort, de wegligging, … allemaal dragen ze bij tot puur rijplezier. Wat ik persoonlijk erg handig vond, was dat de wagen zich wat kon laten zakken. Ik ben nogal klein van gestalte, en hierdoor was de lagere instap erg handig. Zodra je vertrekt, gaat de luchtvering weer op zijn normale positie staan. Echt super. Ik vond ook dat alle bedieningselementen intuïtief op de juiste plek zaten en handig te gebruiken waren. Die sensoren en camera’s rondom de wagen helpen ook wel om netjes te parkeren en je omgeving steevast in de gaten te houden. Als ik dan toch een minpuntje moet opgeven dan is het de vrij kleine voorruit. Het leek alsof ik een iets minder ruim zicht had dan bij mijn huidige wagen. Wat eigenlijk niet klopt, want in de Range Rover Sport zat ik een stuk hoger en had ik een goed ruimtegevoel van mijn omgeving. Het is gewoon even wennen denk ik.
STERCK. Zou je deze nieuwe Range Rover Sport overwegen als volgende wagen?
Valeska Meers: “Het is een droomwagen, maar privé past hij momenteel niet in onze gezinssituatie. Als bedrijfswagen zou hij dankzij zijn trekkracht wel goed kunnen dienen om af en toe kranen te vervoeren. Al weet ik niet hoe het zit met de VAA op dit model. Maar ik heb van Dimitri Chaniotakis gehoord dat er ook een hybride versie aankomt met gunstigere fiscale gevolgen voor bedrijven. Dan wil ik nog wel eens komen kijken…”.
- Catalogusprijs testwagen: € 106.000 incl. BTW
- Vanafprijs: € 61.200 incl. BTW
- CO2-emissie: 199 g/km
- Vanaf januari 2014 is de Range Rover Sport Hybrid beschikbaar met een CO2-emissie van slechts 169 gr/km.