Karin Van De Velde
Karin Van De Velde

Karin Van De Velde

Stercke vrouwen

Karin richtte in 2009 Callexcell op, een contactcenter in Sint-Truiden. Na 18 maanden bloed, zweet en tranen viel gelukkig alles in de plooi. Vandaag stelt ze een 600-tal medewerkers tewerk. In het klantenportfolio vind je grote namen uit de energie-, telecom-, retail-, pharma- en financiële sector. Van Lampiris en Telenet tot Nespresso, JBC en Carrefour.

Karin Van De Velde weet wat ze wil. Als CEO van Callexcell is ze nuchter maar tegelijkertijd ook gezond ambitieus. Ze straalt succes uit en geniet dagelijks van de teamspirit op de werkvloer. Ze werkt zelf keihard en staat ’s maandags om 3u30 op om de week goed te starten. Maar ze neemt op tijd en stond ook voldoende me-time.

Trots?

“Of ik fier ben? Ja, natuurlijk! Al ben ik de eerste jaren zoveel mogelijk onder de radar gebleven. Ik wilde - in tegenstelling tot andere entrepreneurs - eerst iets verwezenlijken en dan pas poeha maken. Vandaag sta ik wel vaker in de belangstelling. De naambekendheid is nu eenmaal nodig. Niet enkel voor de klanten, maar ook voor de instroom van medewerkers. Ik ben vandaag vooral trots omdat Callexcell niet zomaar een contactcenter is. Ondanks de groei heerst hier nog altijd een kmo-mentaliteit zonder vriendjespolitiek of verborgen agenda’s. Teamspirit en passie zijn erg belangrijk. Alle medewerkers zullen beamen dat ze hard moeten werken, maar ze doen het wel met volle goesting. Als CEO vind ik het ook belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Ik zit nog maandelijks samen met alle klanten en ik neem een deel van de sales voor mijn rekening. Uiteraard laat ik me ondersteunen door de juiste mensen, maar ik weet zelf nog wat er op de werkvloer gebeurt.”

Yes, we can. Yes, we will! 

Visie?

“Stilzitten is niet aan de orde. Callexcell heeft nog veel groeipotentieel. Misschien openen we wel een vestiging in het buitenland. Ik wil vooral groeien met behoud van dezelfde mentaliteit. De eerste drie jaar heb ik geprobeerd om te overleven, de volgende drie jaar heb ik van Callexcell een geoliede machine gemaakt. Nu is het tijd om het bedrijf future-­proof te maken. Innovatie is in deze sector belangrijker dan ooit. Big data, artificiële intelligentie, automatisatie en machine learning zijn hot topics. Ik laat me door diverse experts begeleiden om ­Callexcell nog een niveau hoger te tillen.”

Maken vrouwen het verschil?

“Zou Callexcell een ander bedrijf zijn als er een man aan het hoofd zou staan? Geen idee! De verplichting om x-aantal vrouwen in de Raad van Bestuur te krijgen vind ik onzin. Je moet simpelweg de juiste mensen op de juiste plekken krijgen. Ongeacht het geslacht. Niet elke vrouw wil drie of vier avonden per week van huis zijn. Anderzijds denk ik wel dat vrouwelijke CEO’s minder haantjesgedrag vertonen. Daarnaast letten we misschien iets meer op de details, op de non-verbale dingen.”

Work-life balance?

“Ik heb een partner die mij mijn ding laat doen en het niet erg vindt dat ik ’s ochtends vroeg vertrek en vaak pas ’s avonds laat thuis ben. Anderzijds besef ik dat het leven meer is dan alleen maar werken. Familie en vrienden zijn ontzettend belangrijk. Als mijn broer me straks bijvoorbeeld belt omdat hij me nodig heeft, zal ik er zijn. Je familie kies je niet, maar het is wel onvoorwaardelijk. Zelf heb ik geen kinderen, maar de band die ik met de kinderen van mijn broer heb, is uitzonderlijk. Ik maak heel graag tijd voor hen vrij. 

Daarnaast ga ik graag op restaurant. Lezen en reizen zijn andere hobby’s. Ik denk dat mijn work-life balance dus wel goed zit. Stress heb ik zelden. Iedereen maakt weleens een fout. De tijd terugdraaien kan niemand, dus heeft het simpelweg geen zin om daar negatieve energie in te stoppen. Alleen als een klant niet tevreden is, ben ik opgejaagd.”

Tips voor starters?

“Werk hard, wees realistisch en laat je omringen door professionals. En een goede accountant is o zo belangrijk.”

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels