Limburg krioelt van het talent. Dat blijkt uit de vele start-ups die als paddenstoelen uit de grond schieten. Achter heel wat van die start-ups zitten ambitieuze ondernemers die weten wat ze willen. STERCK. liet zich onderdompelen in de start-up-wereld en maakte samen met Omar Mohout van Sirris een lijstje van vijf beloftevolle bedrijven met behoorlijk wat groeipotentieel. Het resultaat is een mix van gevestigde waarden én verborgen parels.
BookWidgets
Wat doet deze start-up?
“BookWidgets is een platform waarmee leerkrachten erg snel interactieve lessen en oefeningen kunnen maken voor tablets en computers. Omdat niet elke leerling hetzelfde niveau en tempo heeft, zijn de oefeningen adaptief. Bovendien zijn er automatische verbetermogelijkheden. BookWidgets heeft apps voor verschillende onderwijstypes - van kleuter tot uniefstudent - maar de focus ligt op 10- tot 16-jarigen. We hebben inmiddels klanten in meer dan 50 landen.”
Wat is er uniek?
“BookWidgets is gebruiksvriendelijk en bestaat uit modulaire blokken waar leerkrachten zelf mee aan de slag kunnen. Sinds kort is er een integratie met SmartSchool.” Van wie komt het kapitaal? “Een groot deel komt van de vennoten. Daarnaast hebben we 50.000 euro opgehaald via iMinds en we hebben groeileningen via KBC en LRM.”
Wat brengt de toekomst?
“We werken volop aan een community waar gepassioneerde leerkrachten nog beter kunnen samenwerken. Daarnaast zijn we op zoek naar meerdere integratieoplossingen.”
Waarom is dit een beloftevolle start-up?
“Onze maatschappij evolueert razendsnel en heeft nood aan modern onderwijs. BookWidgets wil daaraan bijdragen. De voordelen voor de leerkracht? Tijds- en kostenbesparing. En de leerlingen werken ontzettend graag met iPads in de klas.”
- CEO:Niels Vanspauwen
- Opgericht in:2013
- Vestigingen:Hasselt - Kortenberg
- Aantal medewerkers: 5 + freelancers
- Acceleratieprogramma: Startit @KBC en imec.iStart
Small Teaser
Wat doet deze start-up?
“We hebben een softwareplatform gelanceerd waarmee je heel eenvoudig online content publiceert en er vanaf dag één een groot bereik én advertentie-inkomsten mee kunt genereren. Daarnaast bundelen we content over bepaalde onderwerpen in digitale magazines. ”
Wat is er uniek?
“We gebruiken een gedeelde advertentieserver. Hierdoor moet een blogger niet jaren wachten vooraleer hij/zij naamsbekendheid heeft opgebouwd om effectief advertentie-inkomsten te ontvangen.”
Van wie komt het kapitaal?
“Imec en LRM hebben reeds geïnvesteerd in Small Teaser. Op dit moment zijn we een nieuwe kapitaalronde aan het afronden.”
Wat brengt de toekomst?
“We zijn erg internationaal georiënteerd en hebben onlangs een content marketeer uit de Verenigde Staten aangeworven omdat we nog meer voet aan wal willen krijgen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Engels is nu eenmaal dé taal waarin de meeste content geschreven en gedeeld wordt.”
Waarom is dit een beloftevolle start-up?
“We hebben een heel complementair team sinds dag één. Daarnaast is Small Teaser erg schaalbaar. Én we worden goed omringd.”
- CEO: Ruth en Stijn Janssens
- Opgericht in: 2015
- Vestigingen: Hasselt
- Aantal medewerkers: 5
- Acceleratieprogramma: imec.iStart en Startit @KBC
UgenTec
Wat doet deze start-up?
“UgenTec ontwikkelt diagnostische software voor klinische laboratoria om bijvoorbeeld tijdrovende DNA-analyses te automatiseren. Dat betekent een hogere nauwkeurigheid en heel wat tijdswinst. Op een gelijkaardige manier kunnen we bacteriën in drinkwater ontdekken of kankercellen opsporen.”
Wat is er uniek?
“Ons team bestaat uit een mix van biomedici en IT-ers. Samen ontwikkelen we state-of-the-art technologieën om labo’s wereldwijd te automatiseren en efficiënter te laten werken. We minimaliseren het repetitief werk. In een labo valt er immers geen tijd te verliezen.”
Van wie komt het kapitaal?
“We hebben tijdens verschillende kapitaalrondes geld opgehaald bij kleine en grote investeerders.”
Wat brengt de toekomst?
“Er staat ons nog een forse groei te wachten. In de tweede helft van 2017 gaan we verder opschalen. We zijn al in heel wat landen actief, maar gaan nog verder focussen op Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast gaan we bekijken wat we bijvoorbeeld voor de planten- en zadenwereld kunnen betekenen.”
Waarom is dit een beloftevolle start-up?
“We zijn enkele jaren geleden gestart met een productidee en hebben redelijk snel een getalenteerd team kunnen samenstellen én de juiste investeerders gevonden. UgenTec gaat sinds dag één voor de extra mile. Bovendien is er héél veel vraag van de markt.”
- CEO: Wouter Uten
- Opgericht in: 2014
- Vestigingen: Hasselt
- Aantal medewerkers: 25
- Acceleratieprogramma: imec.iStart
Bloom Technologies
Wat doet deze start-up?
“Met Bloomlife hebben we een gebruiksvriendelijk product op de markt gebracht waarmee vrouwen meer inzicht krijgen in hun zwangerschap. Het toestel is verbonden via een app op je smartphone. Je kunt dus eenvoudig aflezen wanneer de baby beweegt en hoe vaak er contracties zijn. Desgewenst stuur je de data door naar je dokter zodat hij of zij de zwangerschap goed kan opvolgen.”
Wat is er uniek?
“Bloomlife is een combinatie van een intelligent toestel en big data. Het apparaat is ontzettend accuraat en betrouwbaar. We produceren het in de Verenigde Staten maar het onderzoek en de productontwikkeling gebeurt in Genk. We werken sinds dag één samen met ZOL Genk.”
Van wie komt het kapitaal?
“Een mix van zowel Belgische als Amerikaanse investeerders.” Wat brengt de toekomst? “Onze ambitie is om elke vrouw gemoedsrust te bieden tijdens haar zwangerschap. Daarnaast zouden we alle datasets willen verzamelen en delen met de wetenschap om nog meer inzicht te krijgen in complicaties.”
Waarom is dit een beloftevolle start-up?
“We gaan niet voor de quick wins. We zijn een hecht team van getalenteerde wetenschappers die elke vrouw een gezonde zwangerschap willen bieden. Onlangs wonnen we de Extreme Tech Challenge van Sir Richard Branson. Uit meer dan 2.100 inzendingen wereldwijd. Dat zegt veel over het team dat achter Bloomlife zit.”
- CEO: Eric Dy
- Opgericht in: 2014
- Vestigingen: Genk en San Francisco
- Aantal medewerkers: 15
Nurama
Wat doet deze start-up?
“We toveren een fysiek retailpunt om tot een datapunt. Noem het gerust ‘offline cookies’. We verzamelen data aan de hand van allerlei sensoren, analyseren die op een slimme manier en brengen alles samen in een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dashboard zodat de uitbater dat kan converteren naar suggestieve maar gerichte reclameboodschappen.”
Wat is er uniek?
“Onze technologie is onze grootste troef. We werken volledig sensoronafhankelijk en dat is een pluspunt voor heel wat retailers. Ons klantenbestand? Van Volvo, KBC en Carrefour tot Joyn, City Depot en Dufrais.”
Van wie komt het kapitaal?
“In eerste instantie hebben we 105.000 euro opgehaald via privé-investeerders. Vandaag bereiden we een nieuwe grote kapitaalronde voor.”
Wat brengt de toekomst?
“We wikkelen er geen doekjes om dat we internationaal willen doorbreken. België is te klein, we mikken nu op andere Europese landen.”
Waarom is dit een beloftevolle start-up?
“Data is de toekomst. Daar zijn niet enkel wij maar ook retailgoeroe Doug Stephens van overtuigd. Naast een unieke customer journey zal ook data ontzettend belangrijk zijn in fysieke winkels. Wij hebben het ideale platform!”
- CEO: Dennis Vangeneugden en Alexander Mazurek
- Opgericht in: 2013
- Vestigingen: Hasselt
- Aantal medewerkers: 10
- Acceleratieprogramma: Startit @KBC
- MIA-H Hasselt (FashionTech)
- Droneport Sint-Truiden (Technologie, Drones)
- C-mine Crib Genk (VR, Creative, Gaming)
- Agropolis Kinrooi (AgroTech)
- Bikeville Paal (Cycling)
- Corda INCubator Hasselt (ICT)
- Greenville Houthalen (CleanTech)
- Incubathor Genk (Energy)
- Bioville Diepenbeek (Lifetech, HappyAging)
www.limburgstartup.be/incubatoren