“De keuze voor dit dubbelinterview lag voor de hand: Vip Clean. Zij reinigen woningen na een brand voor verzekeringsmaatschappijen. En om uw interieur nadien weer piekfijn te maken, doen zij een beroep op ons. Tot voor kort waren we elkaars klanten, nu zijn we vennoten.” Aan het woord is Jan Baillien, zaakvoerder van e.baillien, dé onestopshop voor interieurprojecten.
Jan Baillien: “E.baillien doet interieurinrichting en afwerking in de ruimste betekenis. We hebben vijf interieurarchitecten en honderd vakmannen voor uw elektriciteit, sanitair en schrijnwerk, en voor schilderwerken, raamdecoratie en wand- en vloerbekleding. De projectleider is uw aanspreekpunt en coördineert alle werkzaamheden, zodat die tiptop op elkaar aansluiten. We zijn een familiebedrijf van de tweede generatie. Mijn vader is gestart als schilder, maar al snel trokken ze aan zijn mouw om ook andere klussen te klaren. Zo biedt e.baillien nu een totaalpakket aan voor uw interieur en afwerking. Zowel particulieren als bedrijven kloppen aan bij ons.”
Samenwerking
Bart Truyens, zaakvoerder van Vip Clean: “Met Vip Clean doen we al 25 jaar de schoonmaak in appartementsgebouwen, bedrijven, scholen en gemeenten. Ook wassen we ruiten bij 2.000 professionele en particuliere klanten. En we reinigen woningen voor verzekeringsmaatschappijen na brand- en waterschade, ongeveer 2 schadegevallen per dag. Vooral voor die laatste bedrijfstak slaan we de handen in elkaar met e.baillien. Beeld u even een woning in na een brand. Alles hangt vol stof en rook, en wellicht is er waterschade door het bluswater. Dan belt de verzekeringsmaatschappij ons op om de woning opnieuw bewoonbaar te maken. Dat gaat van het verwijderen van roet tot de volledige afbraak en opruiming bij zware schade. Maar daarna is het nog niet écht bewoonbaar. Er zijn schilderwerken nodig, nieuwe vloeren, meubels en gordijnen. Daarvoor zorgt e.baillien. Op die manier bieden we een handig pakket.”
“Sinds november 2016 zijn we ook partners”, zegt Jan Baillien. “En in april van dit jaar verhuisde Vip Clean naar dezelfde kmo-zone. Willen we elkaar zien, dan hoeven we voortaan alleen maar het grasveld over te steken. Samen stellen we nu ongeveer 270 mensen te werk, een bonte mix van werknemers uit de streek met uiteenlopende expertises. Intussen namen we ook schrijnwerkerij Coenen over en kochten we ons voor 50 procent in bij Electro Peter Aerts, in de volksmond gekend als EPA Solar.”
Alle vragen van verzekeraars komen bij Bart binnen. Vip Clean coördineert de werkzaamheden, van schoonmaak tot schilderwerken. “Maar de samenwerking verloopt ook in de omgekeerde richting: na interieurwerken is er vaak schoonmaakwerk nodig. Dan stellen we aan onze klanten de diensten van Vip Clean voor. Die keuze is vrijblijvend, de klant heeft het laatste woord.”
Voordelen
Bart Truyens: “Verzekeraars hoeven nu zelf geen vier of vijf firma’s op te bellen. Eén telefoontje naar ons volstaat. Vanaf dan nemen wij de coördinatie over. Bovendien zijn we de klok rond bereikbaar. Ook de eigenaars van de woningen varen er wel bij, want de werken zijn in een vingerknip afgerond. Alle klussen volgen elkaar in recordtempo op dankzij de strikte planning. In onze decoratiewinkel in Opgrimbie kunnen klanten terecht voor hun interieur (verf, behang en gordijnen). Voor hun keuken of badkamer is er onze toonzaal van To Be langs de Rijksweg in Maasmechelen.”
Jan Baillien: “Een tijdje geleden was er een zware brand in een woning in Retie. De elektriciteitskast was volledig uitgebrand. De volgende ochtend stond Vip Clean er al met een team voor de afbraak en reiniging. Vlak erna kwamen de elektriciens van EPA Solar voor een nieuwe elektriciteitsinstallatie, mét de nodige keuringen. En tegelijk waren mijn vloerders en schilders aan het werk in de woning. Binnen de tien werkdagen was de hele opdracht afgerond. Door de synergie tussen onze bedrijven profiteren onze klanten van een snellere en sterkere service. Een en een is in ons geval drie.”