Een breed publiek op een aanstekelijke manier laten kennismaken met de bouwsector via een virtual reality voorstelling van een nieuw gebouw. Dat was de insteek van een uniek project met in de hoofdrollen Prime Media Studio’s, Confederatie Bouw Limburg en aannemingsbedrijf Mathieu Gijbels.
Met de realisatie van de Bouwcampus op het Wetenschapspark in Diepenbeek wil Confederatie Bouw Limburg demonstreren wat de mogelijkheden van de Limburgse bouwsector zijn. De organisatie tracht de kloof tussen overheid, wetenschappelijke onderzoekscentra en de praktijk te verkleinen. “Om belangstellenden te laten voorproeven leek een Open Wervendag ons een prima opportuniteit. Maar de klassieke formule van een rondleiding op de werf kent stilaan zijn beperkingen”, aldus Chris Slaets, directeur Confederatie Bouw Limburg.
Bij de zoektocht naar een nieuwe invulling zorgde hoofdaannemer Mathieu Gijbels voor een ‘eyeopener’. De firma is al langer vertrouwd met nieuwe werkmethodes: op het vlak van BIM (Bouw Informatie Model) behoort het tot de voorlopers. “Een volgende stap voor ons is de visualisatie van bouwprojecten.Op aanraden van UNIZO Limburg klopten we bij Prime Media Studio’s in Genk aan. Onder de kerktoren vonden wij een bedrijf dat fantastische producten ontwikkelt”, vertelt Herman Verwimp, marketing directeur bij Mathieu Gijbels.
360° beleving
Concreet kreeg Prime Media de vraag om een virtuele Open Wervendag te realiseren maar tegelijkertijd ook te tonen hoe de werf van de toekomst eruit kan zien. Aan de hand van digitale oplossingen kunnen klanten immers op een aangenamere manier beslissingen nemen, en verwachtingen en realiteit sluiten via virtualisatie beter op elkaar aan. De opleveringstermijn was wel scherp: binnen de drie weken moest Prime Media het project opleveren.
“Wij grepen het voorstel met beide handen”, zegt Ozan Cakin, zaakvoerder van Prime Media Studio’s. “We realiseren al langer bedrijfsverhalen in 3D-visualisaties, 3D-animaties en interactieve video’s. Maar het was de eerste keer dat we een toepassing maakten waarbij bezoekers dankzij een Virtual Reality bril op ontdekkingstocht gaan voor een 360° beleving van de Bouwcampus. Ze lopen een atrium en een vergaderzaal binnen die nog niet gebouwd zijn, ze kunnen het gebouw overdag of ’s nachts bekijken, het interieur en de kleuren wijzigen, …”
Verbluffend resultaat
Zowel Confederatie Bouw Limburg als Mathieu Gijbels waren verbluft over het resultaat van de verschillende producten - renders, een video en een app - die Prime Media ontwikkelde. “Wij hebben ze in eerste instantie ingezet op onze Open Wervendag, maar gebruiken ze ook voor wie wil kennismaken met het gebouw dat in november 2017 wordt opgeleverd. In de nabije toekomst zullen we de mogelijkheden van virtualisatie van bouwprojecten verder onderzoeken. Het opent meer deuren en toont ons zaken die we vandaag nog niet kunnen zien”, licht Chris Slaets toe.“
Als co-creator in een bouwteam willen we onze klanten een traject aanbieden waarin we bouwprojecten in 3D visualiseren. Als we dit vaker kunnen doen, kunnen we een virtuele bibliotheek aanleggen die we telkens opnieuw kunnen gebruiken. En dankzij de virtualisatie van bouwprojecten, komt het verwachtingspatroon van de klant helemaal overeen met het uiteindelijke bouwresultaat", stelt Herman Verwimp.
Ozan Cakin is ervan overtuigd dat de interesse van (bouw) bedrijven voor 3D in de toekomst alleen maar zal toenemen. “Enkele grote Europese interieurbedrijven hebben al interesse om hun volledige productengamma digitaal en BIM-compatibel op te stellen. 3D en Virtual Reality is de toekomst en met ons team van 23 experts realiseren we innovatieve producten die onze klanten doen dromen.”