Hilde Rutten ruilde de files richting Antwerpen in 2004 in voor een job als adjunct-directeur bij BergHOFF Worldwide. Sinds 2008 staat er General Manager BergHOFF Belgium op haar visitekaartje. En de ambities? Die zijn nog altijd even scherp als de keukenmessen die ze verkoopt.
BergHOFF Worldwide staat al ruim twintig jaar voor kwalitatief en knap ontworpen keukengerei. Van potten, pannen, bakvormen en bestek tot glaswerk, servies en BBQ-artikelen. Het bedrijf is actief in ruim vijftig landen. In België zwaait Hilde Rutten met de scepter.
Om de overname van BergHOFF Belgium te financieren, gaf Hilde haar eigen woning in onderpand. Sindsdien gaat het hard: BergHOFF Belgium investeerde zo’n drie jaar geleden ongeveer 1,5 miljoen euro in een gloednieuw bedrijfspand met showroom, demoruimte, magazijn en kantoren in Paal-Beringen. En de omzet? Die zit in stijgende lijn.
Trots?
“Uiteraard. Maar ik denk niet dat ik dat vaak laat merken. Het is vooral innerlijke trots. Ik ben fier op onze nieuwbouw, maar tegelijkertijd ben ik ook nuchter genoeg om te begrijpen dat het pand voorlopig nog eigendom van de bank is. Ik ben zo opgegroeid. Nuchter, realistisch, met twee voetjes op de grond. Ik zal misschien eerder opscheppen over onze demoruimte. Dat idee is op een terrasje op vakantie ontstaan en inmiddels hebben we al meer dan 25 sterrenchefs mogen ontvangen. Zulke dingen maken me blij.”
Visie?
“Ondernemerschap zit in de genen. Mijn grootouders waren één van de allereerste Boerenbond-uitbaters, mijn broer heeft een drankenhal én een eigen biermerk, mijn zus is begrafenisondernemer en mijn schoonzus leidt een dierenkliniek. Zelf ben ik ook erg ambitieus. Mijn doel is om BergHOFF België om te toveren tot één van de grootste groothandelaars in de Benelux. Onze klantvriendelijkheid, service en snelle respons zijn dé troeven.”
Maken vrouwen het verschil?
“Als leidinggevende is een vrouw misschien iets empatischer. En flexibeler. Ik denk niet dat ik ‘de strenge bazin’ ben. Anderzijds is de mentaliteit van een persoon wel belangrijker dan het geslacht. Ik probeer altijd verder te kijken dan mijn neus lang is. Het klinkt cliché maar creativiteit is o zo belangrijk. Of BergHOFF Belgium een ander bedrijf zou zijn met een man aan het roer? Wellicht. Elke ondernemer zal zijn of haar stempel wel drukken. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ik me als vrouwelijke onderneemster moet bewijzen.”
Work-life balance?
“Mijn echtgenoot en ik kennen elkaar intussen al meer dan twintig jaar. Sinds twee jaar zit hij zelf ook in de zaak als commercieel verantwoordelijke. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Je weet wat je aan elkaar hebt. Eén plus één is vaak drie. Maar aan de andere kant is het nu wel moeilijker om afstand te nemen. Ik heb het gevoel dat ik mijn werk nu vaker mee naar huis neem. Gelukkig trekken de kinderen tijdig aan de alarmbel. Ontspanning? Ja, daar probeer ik tijd voor te maken. Ik ga wekelijks spinnen en af en toe lopen. Dat is voldoende. Al ervaren anderen het soms alsof ik weinig vrije tijd heb. Ik kan er echt van genieten om op een zaterdagnamiddag te komen werken terwijl de kinderen naar de Chiro zijn. Dat is voor mij ook rustgevend. Ik werk gewoonweg té graag.”
Terwijl anderen discussiëren of het glas halfvol of halfleeg is, hebben wij het glas al lang verkocht!”
Tips voor starters?
“Ondernemen betekent dat je af en toe ook mag falen. Verlies je enthousiasme niet! Houd er rekening mee dat er ook iets verkeerd kan lopen en leer er mee omgaan. Je bent niet altijd zelf de oorzaak van een mislukking, maar toch moet je leren rechtkrabbelen. Op die manier leer je dat je het in de toekomst misschien anders moet aanpakken. Dat maakt je sterker.”