Kantine Panasonic krijgt make-over
Christoph De Pooter, Chris Huybrechts Kantine Panasonic krijgt make-over

Kantine Panasonic krijgt make-over

Testimonial

“Onze vorige eetzaal was kaal en schools. Niet meteen een ontspannende plek om in te vertoeven. Daarom schakelden we Chris Huybrechts van Projectatelier in voor een make-over. Nu komen de collega’s tien minuten vroeger om er vóór hun shift nog een koffietje te drinken.” Aan het woord is Christoph De Pooter, technisch verantwoordelijke van Panasonic in Tessenderlo. “Ik kreeg al leuke reacties, zelfs van de grootste critici.”

Meer dan 1 miljard. Zo veel batterijen produceert Panasonic in Tessenderlo elk jaar, de klok rond en met 450 medewerkers. In de geest van het Japanse moederbedrijf staan kwaliteit, efficiëntie en respect voor mens en milieu voorop. Dus toen de renovatie van de kantine ter sprake kwam, waren ook die principes cruciaal bij de metamorfose.

Christophe De Pooter: “Toen we startten met het renovatieproject waren er enkele belangrijke aandachtspunten. Ten ­eerste moest de eetzaal huiselijk zijn, een plek om tot rust te komen. Ten tweede moest de eetzaal de principes van Panasonic uitstralen: kwaliteit, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. We wilden dus een praktische indeling en duurzame materialen die tegen een serieuze stoot kunnen.” Het derde aandachtspunt? Een klassieker: een beperkt budget.

Met al die wensen ging Project­atelier aan de slag. Het bedrijf ontwerpt en plaatst interieurs in bedrijven, kantoren, ontvangstruimtes, eetzalen, ... Ze hebben vier interieur­architecten om je wensen in een plan te gieten. En heel wat ervaren vakmannen om dat plan tot leven te brengen - van de afbraak van je oude interieur tot de plaatsing van je nieuwe meubels en planten. Ook daarna vervangen ze lampen, verzorgen ze planten en vernieuwen ze kapotte meubels. Wat ooit een typische, kale eetruimte was bij Panasonic, is nu een warme eetzaal. Er staat een meterslange tafel in steigerhout met daarboven mooie, zwarte lampen. Die tafel is duidelijk het populairst. De muur aan de zijkant en het blok in het midden zijn bekleed met houten Europallets. Op de televisieschermen volg je het nieuws en op de achtergrond klinkt vrolijke popmuziek. Dé blikvanger in de ruimte is een kleurrijke muurdecoratie met een foto van Panasonic-stichter Konosuke Matsushita.

Duurzaamheid boven

Chris Huybrechts: “We hebben bijna alles vernieuwd: plafond, meubilair, schilderwerken, verlichting, … In zes weken tijd was de nieuwe eetzaal een feit. Het duurzame karakter van het bedrijf komt terug in de houten tafel, de zuinige ledverlichting en de pallets. Ook hergebruikten we de oude, blauwe kantinestoelen. En vulden we die aan met zwarte stoelen in polypropyleen: comfortabel om te zitten, licht om te dragen en makkelijk om schoon te maken. Bovendien is de eetzaal praktisch ingericht, met een natuurlijke flow. Vooraan staan de automaten met drank en broodjes, en een keukentje voor plateaus en bestek. De vuilnisbakken kom je tegen als je weer buiten gaat en tussen de pauzes door verstop je ze achter een witte schuifwand. Naast de vuilnisbakken staan kastjes om rugzakken op te bergen.”

Christophe De Pooter: “Een leuk detail: de lelijke witte rolluiken van de oude warme keuken zitten nu verscholen achter de houten Europallets. Maar willen we toch een keer iets warms serveren, dan gaat een deel van die palletwand weer open met scharnieren. We zijn heel tevreden met het resultaat. Onze mensen zitten hier graag, het weerspiegelt de filosofie van ons bedrijf en Chris leverde alles op binnen het budget.”

Belevingscentrum

Chris Huybrechts: “Dat is heel leuk om te horen. Het is een bevestiging van onze manier van werken: we gaan heel ver in het bevragen van de werknemers en prikkelen met onze interieurs alle zintuigen. Daarom hebben we, naast het meer uitvoerende Projectatelier, Office Lab opgericht, een belevingscentrum van 2000 m2. Je proeft er van specifieke sferen in vijf zones, met verschillende kleuren, geuren, verlichting en meubilair. Zo merk je meteen in welke omgeving jij je als een vis in het water voelt. Want het is bewezen: in een aangename werkomgeving voelen we ons beter én zijn we productiever.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels