Dat moet je verdienen: 1500 maaltijden per dag, 430.000 bezoekers op jaarbasis. Deze indrukwekkende cijfers vertellen veel over het kwaliteitsdenken van de cateringafdeling van Hogeschool PXL in Hasselt. Eén van hun belangrijkste troeven: bezoekers kunnen snel betalen met dank aan Ping.Ping, de betaalmethode van Alfa-Zet uit Heusden-Zolder.
De manier waarop we afrekenen in restaurants of kantines evolueert voortdurend. De tijd dat we alleen cash konden betalen ligt ver achter ons. “Na het proton-tijdperk gingen we op zoek naar een performant en betrouwbaar betaalsysteem,” vertelt Rudy Rampelberg, diensthoofd PXL-Catering. “Eén van de kritische punten in een restaurant is immers de doorstroming van bezoekers. Daarom gingen we op zoek naar een partner die ons hierbij kon helpen, Alfa-Zet was het enige bedrijf dat aan onze eisen voldeed.”
Met complete oplossingen en stabiele systemen zorgt Alfa-Zet ervoor dat organisaties eenvoudig en snel kunnen werken. Op die manier vergroten ze hun aantrekkingskracht en onderscheidend vermogen. “Met het Ping.Ping systeem betalen studenten voor catering en drankautomaten, het systeem is geïntegreerd in de studentenkaart,” zegt Marc Strackx, zaakvoerder van Alfa-Zet. “Studenten kunnen hun tegoedwaarde opladen aan diverse automaten op de campus, het geld is onmiddellijk beschikbaar op de Ping.Ping rekening. Ook de studenten van de UHasselt kunnen gebruik maken van het systeem.”
Voorloper
“Met het Ping.Ping betaalsysteem waren we eigenlijk een voorloper. Wij werken er ondertussen zes jaar mee en het levert ons enkel voordelen op,” zegt Rudy Rampelberg. “Door een snellere afhandeling van de betalingen daalde het aantal kassa’s van vier naar twee. De afdeling catering bij PXL telt 36 medewerkers, een aantal personeelsleden kon op die manier op een andere plaats ingezet worden. Het sleutelwoord voor het succes van Ping.Ping is communicatie. Elke nieuwe student krijgt een grondige informatie over het systeem en het gebruik.”
Tariefdifferentiatie
Marc Strackx stipt nog een aantal voordelen aan van Ping.Ping. “Ook al valt het netwerk weg, het betaalsysteem blijft werken. Daarnaast biedt het systeem de mogelijkheid tot tariefdifferentiatie, kunnen klanten prognoses maken, zorgt het systeem voor een duidelijke rapportage, een koppeling aan de boekhouding en minder administratie.”
Wervend effect
Rudy Rampelberg is vooral te spreken over het wervend effect van Ping.Ping. “Voor ons maakt het systeem deel uit van de manier waarop wij catering profileren binnen PXL. Omdat wij de uitbating van de keuken nog in eigen beheer doen, kunnen wij verse en hoogstaande maaltijden aanbieden. We zetten sterk in op beleving, studenten weten dat ze bij ons verzekerd zijn van heerlijke gerechten gekoppeld aan een vlotte betaling. Dat is een extra troef voor Hogeschool PXL.”