Volvo verkocht wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren van de XC60. Het model is in België de best verkopende SUV van de laatste jaren. De verwachtingen voor zijn opvolger zijn dan ook hooggespannen. Het steeds drukker bevolkte segment van de premium SUV’s heeft er in elk geval een te duchten concurrent bij.
De nieuwe XC60 is gebouwd op het platform van de succesvolle XC90 en neemt de techniek en vormtaal over die Volvo met de XC90, V90 en S90 in de markt heeft gezet. De middenklasse SUV oogt dynamischer en compacter dan zijn grote broer, maar met hetzelfde aansprekend Scandinavisch design. Tegelijk herken je er nog perfect de contouren van de vorige generatie in. Een recept dat ook deze keer moet leiden tot een groot verkoopsucces.
Veiligheid troef
“Op het vlak van design, infotainmentsysteem en techniek komen inderdaad heel wat elementen van de nieuwe XC90”, bevestigt Roel Vanden Boer van Volvo Celis in Hasselt en Sint-Truiden. “Tegelijk is de XC60 breder, langer en biedt hij meer beenruimte achterin dan zijn voorganger. Vooraan valt het grote centrale touchscreen in het midden van het dashboard op. Naar goede gewoonte is er een waslijst van veiligheidssystemen standaard voorzien. En aan de buitenkant herken je onmiddellijk de ledkoplampen die de nieuwste generatie van Volvo kenmerken, een verwijzing naar de hamer van Thor.
De nieuwe XC60 heeft ook flink wat standaard rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, de pilot assist, lane departure die je waarschuwt als je ongemerkt over een volle lijn gaat, … En met het city safety systeem gaat de wagen zelf remmen wanneer er een obstakel opduikt, de snelheid minder dan 50 km/u is en niet oplopend. Op het vlak van veiligheid wil Volvo de beste leerling van de klas zijn.”
Comfortabel gevoel
Wendy Remans en Steven Coenen van Domo Vastgoed uit Kermt voelden de XC60 een dag aan de tand in de T8-uitvoering. Dat is de krachtige plug-inhybrideversie die een 320 pk-sterke 2-liter benzinemotor combineert met elektromotor van 87 pk. Met 11 fiscale pk en een CO2-uitstoot van slechts 49 gram is deze versie belastingtechnisch gezien erg interessant én 100% fiscaal aftrekbaar.
“We hebben alle twee ervaring met SUV’s van de gekende premiummerken. Maar toen we dit jaar een nieuwe wagen moesten kiezen, hebben we echt een keer bewust gekozen voor de veiligheid, het comfort en de luxe van Volvo”, zegt Steven Coenen. “Het design is er echt op vooruit gegaan. We stonden daarstraks geparkeerd achter de oude versie en dan zie je duidelijk het verschil met de nieuwe generatie.”
Domo Vastgoed is opgericht door Stephan Coenen. Intussen maken ook zoon Steven en Wendy Remans deel uit van het team. “We doen verhuur en verkoop van onroerend goed, zowel particulier als bedrijfsvastgoed. Daarbij zijn we gespecialiseerd in de regio Hasselt en Kermt. Met Rent-protect bieden we onze klanten ook een all-in formule waarmee we alle zorgen wegnemen bij de verhuurders, inclusief rentmeesterschap en de opvolging van verhuur.”
Wendy Remans: “De wagen rijdt heel fijn en comfortabel. Ik heb nu ook een plug-inhybride, maar ik moet zeggen dat die technologie nog flink geëvolueerd is. Je voelt de wisselwerking tussen de motoren totaal niet. En je zit lekker hoog, wat een veilig gevoel geeft. We hebben daarstraks zelfs het citysafety remsysteem in werking meegemaakt toen een auto plots voor ons in kwam. Het is even wennen dat de wagen automatisch remt, maar het werkt heel goed.”
Steven Coenen: “Het nadeel van een plug-inhybride is dat je hem eigenlijk steeds in het stopcontact moet steken. Maar als je dat consequent doet, kan je er zuinig mee rijden terwijl je toch ontzettend veel vermogen beschikbaar hebt. En het voordeel alle aard is natuurlijk heel interessant.”
Wendy Remans: “De XC60 T8 heeft met 407 pk wel veel vermogen. Veel meer dan mijn huidige hybride. We hebben ook de verschillende rijmodi getest. In powerstand schiet de wagen echt wel vooruit.”
Zuinig en zacht
De T8 kost 13.000 euro meer dan de 320 pk-sterke T6 met een viercilinder benzinemotor. Loont die flinke meerprijs de investering? “Veel hangt af van de kilometers die je maakt”, zegt Roel Vanden Boer. “Iemand die 50 tot 60.000 km per jaar rijdt, moet geen elektrische wagen aanschaffen. Je gaat qua verbruik en fiscaal voordeel je investering niet kunnen goed maken. Maar iemand die tot 30 à 35.000 km per jaar rijdt en thuis of op het werk regelmatig de wagen kan opladen, doet wel voordeel. Je kan 35 km volledig elektrisch rijden, gecombineerd zelfs tot 80 à 90 km. Veel hangt af van je rijstijl.
Je kan de wagen daar trouwens ook op instellen. Op de autosnelweg zet ik bijvoorbeeld de batterij uit, maar als ik in de file kom, rij ik puur elektrisch. Ik word zelf heel rustig door met die wagen te rijden. Het elektrisch en hybride rijden gebeurt uitzonderlijk vlot en als je toch vermogen wil dan krijg je dat ook. Ik maak er bijna een sport van om mijn verbruik zo laag mogelijk te houden, maar dat zal ook afhangen van de ene persoon tot de andere."
Je kan er zuinig mee rijden, terwijl je toch ontzettend veel vermogen ter beschikking hebt.
“We reden vanmorgen op de autosnelweg in slecht weer, maar toch hadden we een heel zacht, bijna geruisloos gevoel”, zegt Wendy Remans. “Daar zit de optionele luchtvering zeker voor iets tussen. De wagen heeft een sportief dynamisch karakter. Ik heb liever de XC60 dan de XC90 die ik te groot vind. Op de achterbank is er nog voldoende plaats voor twee kinderen en je kan ook één en ander in de koffer kwijt. Het design binnen is echt minimalistisch Zweeds en het infotainmentsysteem werkt heel intuïtief. Je bent er zo mee weg.“
Steven Coenen: “De XC60 straalt betrouwbaarheid en kwaliteit uit en dat willen we als vastgoedkantoor eigenlijk ook. Hij is mooi en klassevol, maar toch niet te patserig en dus ideaal om bij klanten te komen.”
Met Roel Vanden Boer staat de derde generatie aan het roer van deze Volvo-concessie met vestigingen in Hasselt en Sint-Truiden. “We hebben net ons 80-jarig bestaan gevierd. Er werken een veertigtal mensen binnen de groep. We willen onze klanten van alles voorzien wat met mobiliteit te maken heeft. Van banden of een nieuwe voorruit tot onderhoud, herstellingen, aankoop en verkoop. Zowel nieuw als tweedehands. Sinds eind 2015 hebben we met Celis Carrosserie ook een eigen schadeherstelbedrijf onder leiding van John Celis. En ook ons verhuurbedrijf Toprent doet het zeer goed. Volgen jaar verhuizen we naar een gloednieuwe locatie van meer dan 7.000m2 aan de Hasselts Grote Ring. Echt een toplocatie!”
Roel Vanden Boer: “De uitstekende wegligging is ook te danken aan het feit dat de wielen goed ver uit elkaar staan. Zeker de AWD-versie plakt echt aan de weg. De wagen is iets kleiner en dynamischer dan de XC90. Hij rijdt zoals een gewone berline, maar je zit hoger en het gevoel en zicht is veel aangenamer. De optionele luchtvering is inderdaad een plus, zeker als je voor grotere velgen kiest. Vanaf het modeljaar 2018 komt er trouwens ook een voorwiel-aangedreven versie op de markt. Volvo zal van elk model een elektrische of hybride versie ontwikkelen. Maar in tegenstelling tot sommige geruchten gaan ze niet stoppen met verbrandingsmotoren. De nieuwe generatie motoren werken uiterst efficiënt en milieuvriendelijk.”
VOLVO XC60 T8 4X4
GEARTRONIC INSCRIPTION
Bevindingen
Klassieker onder SUV’s die een top veiligheidsniveau combineert met een strak en eigentijds design.
Eén van de meer krachtige plug-inhybrides op de markt, weliswaar tegen een redelijk forse meerprijs.
Dynamischer en sportiever dan zijn grote broer, maar toch een echte SUV.
- Verbruik gemengd: 2,1/100km
- CO2-uitstoot: 49g/km
- 0 tot 100 km/u: 5,3 sec
- Vermogen Kw/pk: 300/408
- Emissienorm: E6
- Afmetingen(mm): 4688 (l) op 1902 (b) en 1658 (h)
- Gewicht(kg): 2.120
- Inhoud kofferruimte (liter): 468
- Basisprijs: vanaf 74.850 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 80.500 euro incl. btw