We werden het afgelopen jaar al flink verwend met de volledig vernieuwde Porsche Panamera. Die oogt strakker dan zijn voorganger en legt de lat technologisch zo mogelijk nog hoger. Nu blinkt ook de schitterende Panamera Sport Turismo in de toonzaal. Een alternatief voor wie graag een meer praktische koffer en een volwaardige vijfde plaats op de achterbank heeft. Of gewoon voor de liefhebbers van een sportieve rechte daklijn genre shooting break. L'embarras du choix?
De nieuwe Panamera doet het uitstekend in de verkoopcijfers en daar is vooral de fiscaalvriendelijke hybride-versie debet aan. Voor onze exclusieve STERCK Test voelden we echter de Panamera Sport Turismo 4.0 Turbo aan de tand. Onder de motorkap: een heerlijke V8 benzinemotor goed voor 550 pk. Gastrijder van dienst: Alain Weygers, zaakvoerder van Weygers Totale Projectinrichting en autoliefhebber in hart en nieren. Maar was het om te beginnen eigenlijk wel nodig om nog een Sport Turismo-afgeleide te maken van de sowieso al zeer geslaagde Panamera? “Daarvoor moeten we teruggaan naar het Autosalon van Parijs in 2012, waar het prototype van deze wagen werd voorgesteld”, zegt Thierry Brialmont, concessiehouder bij Porsche Center Paal. “Iedereen was toen lyrisch over de Sport Turismo en vond het een bloedmooie wagen. Het heeft natuurlijk een tijd geduurd om hem effectief op de markt te brengen. Intussen heeft de Panamera met de tweede generatie een grondige evolutie ondergaan en is iedereen ook daar helemaal weg van. Zelfs diegenen die de vorige versie misschien iets minder geslaagd vonden. Daardoor hebben we nu twee versies die allebei uitzonderlijk goed verkopen. De gewone berline had vier zitplaatsen met een vijfde als optie. De Sport Turismo heeft vijf volwaardige zitplaatsen. De koffer is iets groter, maar vooral hoger, waardoor je er gemakkelijker goederen mee kan vervoeren.”
De Sport Turismo is de perfecte combinatie van comfort, ruimte en sportiviteit.
Alles in één
Alain Weygers: “Die hoogte is toch wel gemakkelijk. In veel grote limousines kan je weinig meenemen omdat je geen hoogte hebt. Deze Sport Turismo is echt een perfect samengaan van comfort, ruimte en sportiviteit. Je rijdt met een limousine en toch krijg je het gevoel van een sportwagen. Zeker in de sportieve stand. De reactie is dan geweldig, een echte beleving. Het geluid is fenomenaal. Tegelijk kan de wagen ook perfect als werkpaard dienen. Hij maakt het harde aannemersleven iets aangenamer (lacht).”
Thierry Brialmont: “De standaard luchtvering zorg voor een echt comfortabele rijstijl. Er is niets hard meer aan. Als je alleen rijdt en je zet de wagen in sportstand, dan ben je met een rasechte sportwagen onderweg. Ga je met je vrouw en kinderen ergens naartoe, dan gebruik je hem als aangename familiewagen. Je moet op geen enkel vlak compromissen sluiten. De sportwagen is een volbloed sportwagen. En de familiewagen heeft alle comfort en luxe die je nodig hebt. Het is formidabel om dat op deze manier in één wagen aan te treffen.”
Porsche heeft opnieuw een schitterend jaar achter de rug met een stijging van het aantal afgeleverde wagens met 4 procent in 2017, tot 246.000 wagens wereldwijd. Porsche Centre Paal is sinds 1985 de officiële Porsche concessiehouder voor de regio Limburg en Kempen. De concessie levert de perfecte service en advies waarbij de klant maximaal centraal staat.
Qua rijgedrag verschilt de Sport Turismo niet van de berline. “De verhoudingen zijn hetzelfde. Enkel de daklijn verschilt. Wat zich achter jouw rug bevindt, heeft geen invloed op de wegligging of het rijgedrag”, zegt Thierry Brialmont.
Alain Weygers: “Echt autorijden blijft voor mij toch dit: een V8 in een prachtige wagen. Ik vind het belangrijk dat een wagen als een vink naar je voet luistert. Hij moet onmiddellijk reageren en het vermogen hebben om dat te kunnen. En een auto moet net zoals een maatpak om je lijf passen. Ik moet zeggen dat ik dat allemaal bij de Panamera Sport Turismo terugvind. Het weggedrag is onberispelijk. De wagen kleeft aan de weg en stuurt heel direct. En je kan er tegelijk perfect duizend kilometer mee rijden zonder dat je ook maar iets voelt. Hij heeft ook een eenvoudige en overzichtelijke bediening. Mijn algemene indruk is heel positief. Ik heb eens met het vorige model in hybride-uitvoering gereden. Daar was ik toen nog niet klaar voor denk ik. Deze wagen voelt heel anders aan.”
Alain Weygers is eigenaar en zaakvoerder van Weygers Totale Projectinrichting, specialist in kwalitatieve totaalprojecten van kantoor- en winkelinrichting tot hotels. Met topreferenties zoals Hotel La Butte Aux Bois in Lanaken, Origo in Antwerpen, het hoofdkantoor van Verpa Benelux in Laakdal en Hotel De Gulden Schoen in Antwerpen bewijst het familiebedrijf uit Hasselt dat het de meest diverse projecten tot in de kleinste details tot een goed einde kan brengen.
E-hybrid
“De V8 Turbo is inderdaad een totaal andere motor", bevestigt Thierry Brialmont. “Een hybride moet je eerst een beetje leren kennen. Je denkt er in het begin iets meer bij na, al wordt dat op korte tijd ook gewoon intuïtie. Als ik met een hybride rijd en het licht op oranje zie springen, dan laat ik het gas automatisch al los zodat de wagen zich oplaadt. De Panamera Sport Turismo is intussen ook in twee hybride versies te verkrijgen. Eén met een vermogen van 462 pk en de 4.0 Turbo S E-hybrid die dezelfde motor heeft als deze 4.0 Turbo Benzine, maar dan met nog eens 130 pk extra die via de elektromotoren worden geleverd. Daarmee kom je aan een totaal van 680 pk.”
Is deze 4.0 Turbo de Panamera die het dichtst bij de sportwagen aanleunt? “Alle Porsches zijn sportwagens”, benadrukt Thierry Brialmont. “Dat is een fundamenteel kenmerk van ons DNA dat je in elk model terugvindt. Er is zeker nog een publiek voor deze V8 benzine. Dat is tegenwoordig een minderheid, maar het zijn de echte liefhebbers die met een motor in hun buik geboren zijn en bij wijze van spreken benzine in hun aders hebben vloeien. Deze versie wordt ook meer privé gekocht en minder op de zaak. Het is eerder een emotionele dan een rationele keuze. Van de Cayenne en Panamera zijn de hybriden goed voor 80 procent van de verkoop. Ik wil overigens ten stelligste de mythe ontkrachten dat veel eigenaars hun hybride niet als dusdanig gebruiken. Ik ken zelfs genoeg klanten die er een wedstrijd van maken over hoelang ze elektrisch kunnen rijden. Sommige halen 55 km zuiver op de elektromotor. Iemand die binnen Limburg werkt en de wagen thuis en op het werk kan opladen, rijdt bijna volledig elektrisch. Tegen 2025 gaan trouwens alle Porsches een elektrische en/of hybride motor krijgen. Heel het gamma. Je zal natuurlijk wel nog een zuivere benzinemotor kunnen kiezen, maar de volgende 10 jaar gaat de autosector meer veranderen dan de laatste 30 jaar samen. En dat was al spectaculair.
Deze V8 is eerder een emotionele dan een rationele keuze.
PORSCHE PANAMERA
SPORT TURISMO 4.0 TURBO
Bevindingen
Sportwagen, comfortabele limousine en praktisch werkpaard in één model verenigd zonder compromissen te sluiten.
Comfort en ergonomie op topniveau. Functionele bediening en verbluffend weggedrag.
Politiek incorrecte V8 Turbo staat garant voor knallende prestaties en een o zo heerlijk motorgeluid.
- Verbruik gemengd: 9,4/100km
- CO2-uitstoot: 215g/km
- 0 tot 100 km/u: 3,6 sec
- Vermogen Kw/pk: 404/550
- Emissienorm: EU6
- Afmetingen(mm): 5049 (l) op 1937 (b) en 1428 (h)
- Gewicht(kg): 2035
- Inhoud kofferruimte (liter): 520
- Basisprijs: vanaf 162.963 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 184.016 euro incl. btw