Het merk MAN heeft meer dan 100 jaar ervaring op de markt van bedrijfswagens en is uiteraard vooral bekend van haar trucks en zware bedrijfsvoertuigen. Daar wordt met de MAN TGE nu ook een uitgebreid gamma van bestelwagens aan toegevoegd. MAN profileert zich in dit voor hen nieuwe segment als een premiumspeler. De MAN TGE lijkt die belofte alvast volledig in te lossen.
De fabrikant heeft er meteen grondig werk van gemaakt. De MAN TGE komt in alle mogelijke varianten op de markt: van gesloten bestelwagens tot chassis waar alle soorten opbouw op mogelijk is tot chassis met laadbak. De bestelwagen is zowel beschikbaar met voorwiel-, achterwiel- als vierwielaandrijving. “Er zijn drie dakhoogtes en drie lengtes te verkrijgen: een standaard wielbasis, een verlengde wielbasis en een verlengde wielbasis met langere overbouw”, legt Alexander Winters van TSSI uit. “De ingenieurs besteedden er bijzondere aandacht aan om de verschillende versies in exact de juiste afmetingen te bouwen, waardoor er in veel gevallen een extra pallet of rolcontainer in past in vergelijking met de concurrentie. Dat is een heel belangrijk voordeel.”
Ruben Maesen is zaakvoerder van Het Onderdelenhuis. Hij staat ook in voor de servicedienst van stofzuigermerk Cyclovac in heel België en is aanwezig op verschillende markten. Een man die dus heel veel op de baan is. Hoe is hij bij de MAN TGE uitgekomen? “Mijn bestaande voertuig was echt te klein en ik had een grotere bestelwagen nodig. Het model van de TGE trok me heel erg aan. En dan denk ik in eerste instantie aan de robuuste look van de buitenkant, de strakke lijnen, het mooi afgewerkte interieur, … Daarna zijn we de motorisatie en opties gaan kiezen. De service heeft ons uiteindelijk overtuigd om niet voor een ander merk, maar wel voor MAN te kiezen.”
Topservice
MAN heeft een sterke traditie in vrachtwagens. Waarom heeft het merk de stap naar een bestelwagen gezet? “Onze vaste klanten werken vaak in de transportsector of doen grond- of loonwerk”, aldus Alexander Winters. “Naast hun zware bedrijfsvoertuigen hebben ze vaak een bestelwagen nodig en die kunnen we nu aanbieden binnen dezelfde service die ze van ons gewoon zijn. Ze kunnen daarvoor terecht bij hun vertrouwde MAN-servicepunt. We zijn de hele week doorlopend open van 8u tot 20u en werken 's zaterdags van 6u tot 12u op afspraak. Maar we bereiken ook een heel nieuwe doelgroep van iedereen die met een bestelwagen rijdt. We werken steeds heel klantgericht en kunnen het voertuig perfect samenstellen zoals de klant dat wil.
Eens je met een achttrapsautomaat van MAN hebt gereden, wil je echt niets anders meer.
Het stoere en robuuste imago van MAN straalt zeker af op de nieuwe bestelwagen. We zijn het gewoon om aan grotere zware voertuigen te werken en met veel bestelwagens wordt ook het zwaardere en vuilere werk gedaan. Ze horen dus meer bij ons thuis dan tussen de gewone personenwagens. Onze service en kwaliteit is exacte dezelfde als die van de vrachtwagens. Bovendien is er een 24 uur depannagedienst waarbij we meteen ter plaatse gaan voor een herstelling. Veel klanten met een bestelwagen kunnen die immers geen dag missen. En desnoods zoeken we een oplossing met een vervangwagen. We hebben dat volledig in de vingers. We begeleiden het hele proces in functie van de vraag en de behoefte van de klant. Zoiets kan je niet vergelijken met de verkoop van een personenwagen.”
Automatische versnellingsbak
Met de TGE positioneert MAN zich meer in het premiumsegment van de bestelwagens. Dat beaamt ook Ruben Maesen. “Ik heb voor een ruim optiepakket gekozen en dat geeft een enorme luxe om mee op de weg te zijn. Met een luchtgeveerde stoel, zetelverwarming en twee armsteunen is het heel comfortabel rijden. Ik heb ook voor een automatische versnellingsbak geopteerd. Dat vind ik echt een must als je dit soort bestelwagen koopt.”
Dat wordt ook bevestigd door Alexander Winters van TSSI. “95 procent van de klanten kiest tegenwoordig voor een automaat. Het verbruik is niet alleen gunstiger, je kan ook niet verkeerd schakelen of de motor te hoog in toeren jagen. Het voertuig schakelt altijd hetzelfde en rijdt op hetzelfde toerental, ook als er verschillende mensen mee rijden. En dat scheelt op termijn dan weer een stuk naar onderhoud en wisselstukken toe. Als je met een achttrapsautomaat van MAN hebt gereden, wil je echt niets anders meer.”
Het Onderdelenhuis
Ruben Maesen is samen met zijn ouders zaakvoerder van Het Onderdelenhuis in Diepenbeek. Dat heeft alles in huis op vlak van poetsgerief en onderdelen voor huishoudelijke toestellen. Het is erkend servicepunt voor het stofzuigermerk Cyclovak en staat op de markt in Hasselt, Beringen en Genk.
Er zijn motorisatieversies van 100, 140 en 180 pk beschikbaar. “Ik heb voor de 180 pk-versie gekozen omdat er toch ook niet zoveel prijsverschil is tussen de motoren”, aldus Ruben Maesen. “Ik hoor dat dit de meest gemaakte keuze is. Hoe zwaarder de motor, hoe gunstiger het verbruik. Als je voor je werk op de baan bent, kan je beter iets te veel vermogen hebben dan iets te weinig. Anders ga je de motor overbelasten en dat is niet goed.”
Relaxt rijden
Over het rijgedrag is Ruben heel tevreden. “Het is relaxt rijden, zowel in het scherpere bochtenwerk als op de lange rechte stukken op de autosnelweg. Opties zoals de lane-assistent, de adaptive cruisecontrol en het waarschuwingssymbool in de spiegel als er iemand langs je rijdt, zijn daarbij heel handig. Alle snufjes van een personenwagen zitten ook op de TGE. En een functionaliteit zoals de zijwindassistent is heel handig. Daardoor kan je rustig rijden in slechte weersomstandigheden. Je voelt de wind gaan, maar de bestelwagen stuurt automatisch een beetje bij en wijkt niet van zijn lijn af. Ook de verschillende sensoren rondom de wagen zijn onontbeerlijk. Samen met de achteruitrijcamera kan je daar echt niet zonder. Ik stond net nog aan het tankstation toen er iemand onverwacht achter me doorkwam. Zoiets moet je onmiddellijk gezien hebben.”
Het is relaxt rijden, zowel in het scherpe bochtenwerk als op de autosnelweg.
Alexander Winters: “Bij MAN werken we niet alleen voor de grote transportbedrijven en grondwerkers. We hebben ook veel klanten die zoals Ruben zelfstandig zijn en hun bestelwagen zowel privé als voor het werk gebruiken. Ze kunnen bij ons een heel uitgebreid, luxueus voertuig kopen terwijl het echt een bedrijfsvoertuig blijft. Het is een luxewagen met alle comfort vandien. Ook naar opbouw is alles mogelijk en bespreekbaar, zelfs als je denkt dat het niet mogelijk is (lacht). We zoeken altijd een oplossing.” Op basis van wat kiest een klant tussen voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving? “Klanten die veel zware lasten moeten trekken, gaan gevoelsmatig vaak uit van achterwielaandrijving. Dat is altijd zo geweest. Klanten die veel grondwerk of snoei- en tuinwerk doen, kiezen dan weer voor vierwielaandrijving. Maar met de huidige technologie maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Het ene is niet beter dan het andere. Het is echt wat de klant persoonlijk wil en hoe hij het gebruikt.”
TSSI
Alexander Winters staat in voor de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen bij TSSI, Truck Service Station International, in Opglabbeek. Dat is het officiële servicepunt en de concessiehouder voor MAN-vrachtwagens en bestelwagens in Noord-Oost Limburg.
Is er een verschil in de keuze van uitrusting tussen zaakvoerders die zelf met hun bestelwagen rijden of de wagens die bestemd zijn voor het personeel? “Dat verschilt van klant tot klant”, legt Alexander uit. “Als het personeel goed zorg draagt voor de bestelwagens zijn er zelfs bedrijven die hun personeel hier de opties van de bestelwagen zelf laten kiezen. Anderen hebben dan weer gewoon een bus nodig die ’s morgens en ’s avonds naar de werf rijdt en voor de rest weinig op de baan is. Dat is natuurlijk een heel andere insteek. Maar meestal worden er toch redelijk wat opties gekozen omdat er zoveel mogelijkheden zijn.”