Technologische prestigeberline
Koen Stas & Luc Achten De Test - Audi A8

Technologische prestigeberline

De Test - Audi A8

Audi presenteert met de A8 de vierde generatie van zijn prestigeberline. Net zoals bij de rechtstreekse concurrenten is het topmodel een uitstalraam voor het beste wat het merk vandaag te bieden heeft op het vlak van technologie en veiligheid. En dat is ronduit indrukwekkend.

De veranderingen die de nieuwe generatie van de A8 ondergaan heeft, vallen aan de ­buitenkant misschien nog het minste op. De limousine is mooi geproportioneerd met iets scherpere lijnen, volledig in overeenstemming met de vormtaal waarmee de Audi-designers de nieuwe modellen bedacht hebben. De meest ­opvallende elementen zijn wellicht het grote radiatorrooster en de standaard ledverlichting voor- en achteraan. De ledstrip tussen de achterlichten geeft een prachtig lichteffect.

Delorge Audi A8

Technologisch wonder

Aan de binnenkant maakt de zachte evolutie van het koetswerk plaats voor een technologische revolutie. De A8 is het neusje van de zalm op het vlak van ­ondersteltechnologie, rijhulpsystemen, comfort­uitrusting en geïntegreerde connectiviteit. Nagenoeg alle bedieningsknopjes zijn vervangen door touchscreentechnologie, waardoor het interieur een minimalistische indruk krijgt. De bedieningsinstrumenten zorgen voor een zogenaamde haptische feedback die hetzelfde gevoel geeft als een echte bedieningsknop. Zelfs de afstelling van de verluchtingsroosters gebeurt voortaan met een vingeraanraking. De virtual cockpit, centraal voor de bestuurder, biedt full HD-resolutie. Op de middenconsole kan je via twee centrale schermen alle mogelijke comfort- en infotainmentfuncties bedienen. Dat gaat ondanks de schier onuitputtelijke functies en mogelijkheden met een verbluffend gemak. Zo getuigt ook onze testrijder Luc Achten, partner bij Essec Group. Hij mocht de nieuwe Audi A8 een weekend aan de tand voelen.

Delorge Audi A8

Delorge Audi A8

Delorge Audi A8

“Je ziet in deze wagen heel veel zaken terugkomen die je misschien al eerder gezien hebt, zoals comforttoegang met sleutelloos contact, ­rijlaandetectie, een 360-graden camera, … Maar het indrukwekkende is dat je hier zowat alles wat ook maar mogelijk is, gelijktijdig terugvindt en in de meest geavanceerde vorm. Dat zorgt voor een enorm ­complete ervaring. Zo corrigeert de wagen via rijlaandetectie bijvoorbeeld constant zichzelf en stuurt hij lichtjes bij zonder dat je dit als storend ervaart. En het 360-graden beeld is heel fijn als je parkeert, maar het is nu ook in 3D uitgevoerd zodat je de wagen ziet in de omgeving waarin je parkeert.”

De nieuwe Audi A8 heeft zowat 40 rijhulpsystemen ter beschikking.

Veiligheid troef

“De veiligheidssystemen maken indruk. Als je aan een complex kruispunt komt, krijg je op voorhand een melding. De A8 reageerde op een rotonde bliksemsnel zelf op een bepaalde verkeerssituatie. Als je met een dergelijke wagen nog een ongeval krijgt, moet je al serieus zwaar uit de bocht gaan. Deze Audi A8 heeft tal van camera’s en sensoren voor detectie en meting van de omgeving. De herkenning van verkeersborden is heel accuraat. Zodra je zelf het verkeersbord van 70 km/u ziet, krijgt je ­snelheidsmeter al een klein groen streepje om de verlaagde maximumsnelheid aan te geven.”


“Op het vlak van veiligheid heeft de nieuwe A8 inderdaad zowat 40 rijhulpsystemen ter beschikking die gestuurd worden door camera’s, radars, een nieuwe generatie ultrasoon-sensoren en zelfs een laserscanner in het radiatorrooster”, legt Koen Stas, fleetmanager bij Groep Delorge uit. “Dat vergroot de analysezone rond de auto aanzienlijk. Je wordt perfect geassisteerd, maar hebt nog steeds zelf de keuze om bijvoorbeeld je snelheid aan te passen of niet. De Audi A8 is ook de eerste wagen die volledig klaar is voor autonoom rijden niveau 3 (zelfstandig remmen en snelheid regelen tot 60 km/u). Al moeten we nog wachten op de wetgever om dit ook in de praktijk te kunnen toepassen.”

“De bediening via de aanraakschermen gaat echt heel simpel”, zegt Luc Achten. “Ik heb geen seconde de handleiding nodig gehad om van nagenoeg alle functies gebruik te maken en ik rij momenteel zelf niet met een Audi. Dat zegt veel over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Het enige nadeel zijn misschien de vettige vingers die je op de schermen krijgt. Maar daar hebben we bij Essec een oplossing voor in de vorm van een screenprotector die je op maat kan snijden en die touch­screens beter beschermt tegen vuile vingers en licht­inval. Je ziet amper dat die folie aangebracht is (lacht).”

Lorem Pixel Koen Stas, fleetmanager
Groep Delorge verdeelt de merken Audi, Volkswagen, Skoda en Seat en telt vijftien concessies. Daarmee kan de groep unieke schaalvoordelen creëren voor de klanten. Het ambieert om als sterk groeiende groep ook de meest vernieuwende te zijn op het vlak van persoonlijke service en beleving tijdens het hele aankoop- en serviceproces van een wagen.

Massage

Luc Achten merkt op dat er echt tot in de details nagedacht is over het ultieme comfort. “Heel leuk vind ik bijvoorbeeld de geurdispenser die de wagen van een lekker luchtje voorziet, waarbij je kan kiezen uit drie geparfumeerde ­geurtjes. En de auto behoudt alle instellingen zoals bijvoorbeeld de gekozen zetelverwarming. Als je hem opnieuw start, staat alles ingesteld zoals je het achtergelaten hebt. Ook de massagefunctie van de zetels is echt fijn. Je kan verschillende intensiteiten kiezen. Misschien is dat zelfs wat té comfortabel als je een lange rit maakt.” De achterbank biedt effectief plaats voor drie volwassenen. Wie de brede middenconsole omlaag klapt houdt twee luxueuze zitplaatsen over. Koen Stas: “Met het uitneembare touchscreen op de middenconsole kan je tal van functies bedienen, zoals sfeerverlichting, airco, eventuele tv-schermen, … De A8 is ook in een versie met een verlengde wielbasis van 3,12 meter beschikbaar. Daarin is de al voorziene beenruimte nog royaler, met een businessfauteuil die een massagefunctie heeft en waarbij je je benen op een ergonomische steun kan laten rusten. Je kan tijdens de rit zelfs van een voetmassage genieten.”

Delorge Audi A8

Eindeloos rijcomfort

De testwagen is uitgerust met een 3-liter V6 TDI-dieselmotor, goed voor 286 pk. Net zoals de luchtvering die standaard is, zijn ook alle motorversies uitgerust met een light hybride technology. Een elektrisch ­circuit van 48 volt staat de motor op cruciale ­momenten bij. Het regelt onder meer de actieve wielophanging om de rolbewegingen zo goed mogelijk te controleren en helpt om oneffenheden in het wegdek optimaal weg te filteren. De standaard vierwielsturing versterkt het dynamisch ­karakter en is een hulp om in druk verkeer te manoeuvreren of om op een krappe plaats te parkeren. Als optie is een dynamische vierwielsturing beschikbaar die zorgt voor nog meer wendbaarheid en een kortere draaicirkel.

De wagen rijdt echt zoals een salon. Het is een aangenaam rijdende berline.

“De wagen rijdt echt zoals een salon. Het is een aangenaam rijdende berline. De ergonomie en het rijcomfort zijn top”, getuigt Luc Achten. “Het onderstel en de ophanging maken hem haast ongevoelig voor slechtere wegen. Ook het verbruik viel me in positieve zin op, voor deze toch grote en zware wagen. De prestaties van de motor zijn meer dan voldoende. Ook in de dynamische rijmodus blijft het comfortniveau overheersen. Al blijft het natuurlijk een heel klassieke wagen die met zijn looks niet echt bestemd is voor jonge gasten.”

Lorem Pixel Luc Achten, gedelegeerd bestuurder
De IT- en Telecomspecialist Essec is op 40 jaar uitgegroeid tot een groep van vijf entiteiten met elk hun eigen specialisme en één gemeenschappelijk doel: mensen met elkaar verbinden. Essec helpt bedrijven, overheden en zorginstellingen met een performante ICT-infrastructuur om de communicatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

 De Audi A8 slaagt er opnieuw moeiteloos in om zijn plaats op te eisen in de premiumklasse waar de Mercedes-Benz S en de BMW 7 de belangrijkste concurrenten vormen. Koen Stas: “We hebben de test kunnen doen in een rit van München naar Salzburg en terug, waarbij we ook met de twee concurrerende wagens gereden hebben. De BMW 7 is misschien heel dynamisch en sportief, de Audi A8 blonk echter duidelijk uit op het vlak van (rij)comfort en veiligheid.”

Luc Achten: “Qua uiterlijk is dat ook vaak een kwestie van persoonlijke smaak. Dat is hetzelfde als met Apple en Samsung: het zit in het kopke. De Audi A8 heeft me absoluut weten te bekoren.”

Delorge Audi A8


Audi A8 TDi quattro

Bevindingen

Het neusje van de zalm op het vlak van moderne technologie en veiligheid, ­verzameld in één wagen.

Ongeëvenaard rijcomfort ondersteund door intelligente (rij)hulpsystemen.

Op de goed uitgeruste basisversie zijn nog ontzettend veel opties mogelijk, weliswaar met een flinke weerslag op het prijskaartje.

  • Verbruik gemengd: 5,6/100km
  • CO2-uitstoot: 145g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,9 sec
  • Vermogen Kw/pk: 210/286
  • Koppel: 600
  • Afmetingen(mm): 5172 (l) op 1945 (b) en 1473 (h)
  • Gewicht(kg): 1975
  • Inhoud kofferruimte (liter): 505
  • Basisprijs: vanaf 87.500 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 125.446 euro incl. btw
  • Verkoopprijs demowagen: 112.500 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels