Uit een studie bij enkele grote logistieke bedrijven blijkt dat een heftruck, met aankoopwaarde van 25.000 euro, jaarlijks een extra kost van 4.000 euro met zich meebrengt. Daarin zitten zowel de directe kosten (onderhoud, slijtage, schade aan goederen, …) als de indirecte kosten (stilstand tijdens schade en onderhoud, schade aan infrastructuur, arbeidsongevallen, …).
Dat je een beginnende heftruckchauffeur een meerdaagse basisopleiding geeft, daarmee is iedereen het eens. Maar wat doe je in godsnaam met een ervaren chauffeur die de regels van de kunst niet respecteert en daardoor schade veroorzaakt? Al te vaak wordt dan een korte opfrissingscursus voorzien in een opleidingscentrum of in company. Zowel op theoretisch vlak als tijdens het praktisch gedeelte bewijzen deze ervaren rotten dat ze hun toestel perfect beheersen. ’ s Anderendaags hervallen ze echter steevast in hun oude gewoonten.
Eigenlijk speelt de instructeur voor flitspaal en eens deze gepasseerd is, duwt iedereen het gaspedaal opnieuw in. Als bedrijf vervul je zo weliswaar je wettelijke verplichting, maar aan de veiligheid op de werkvloer verandert er niets. Is er dan geen kostenefficiënte oplossing?
Van flitspaal naar trajectcontrole
Meer en meer zie je rijgedragsmodules op de heftrucks, reachtrucks, bulldozers en andere interne transportmiddelen verschijnen. In plaats van eenmalig een instructeur in te huren, kan je beter beroep doen op een veiligheidscoach. Deze kan op basis van de gegevens uit de modules een individueel verbetertraject voor elke bestuurder uitwerken. Door middel van maandelijkse bijsturing tijdens persoonlijke gesprekken en ook op de werkvloer coacht hij de deelnemers naar een duurzaam rijgedrag.
Dat levert verbazingwekkende resultaten op. In de veiligheidsleer noemt dit ‘Behavior Based Safety’ (BBS). Het heeft reeds vele malen zijn effect bewezen. Kostenbesparingen tot 70% zijn geen uitzonderingen.