Onze economie boomt de laatste jaren opnieuw. De exportcijfers spreken boekdelen. Dat heeft uiteraard ook een effect op het aantal zakenreizen en buitenlandse incentives. We reizen opnieuw regelmatiger. Sterker nog, we willen meer comfort en efficiëntie en we doen vaker een beroep op privévluchten of zakelijke reisbureaus. Arne Geusens van ASL Travel en Philippe Bodson van ASL Group geven tekst en uitleg.
Privévluchten zijn voor veel ondernemers nog altijd onbekend terrein”, zegt Philippe Bodson, zaakvoerder van ASL, één van de grootste operatoren van zakenvluchten in Europa. “Toch merken we de laatste jaren dat de vraag erg sterk stijgt. Logisch, de voordelen zijn legio. De flexibiliteit is ontzettend groot. Dankzij een privévlucht kan je immers perfect twee of zelfs drie afspraken op een dag afhandelen terwijl je daar in alle andere gevallen drie dagen voor nodig zou hebben. Je kiest ook alles zelf: de luchthaven van vertrek en aankomst, het vertrek- of aankomstuur, het soort toestel waarmee je wilt vliegen, enzovoort. Loopt er een bepaalde meeting uit? Dan is dat in tegenstelling tot bij een lijnvlucht geen enkel probleem. De piloot wacht op jou. Uiteraard mag je de prijs niet vergelijken met die van een lijnvlucht. Een privévlucht is niet goedkoop, maar time is money. Je verliest véél minder kostbare tijd en dat is een win-winsituatie voor heel wat ondernemers met een overvolle agenda. Het is zelfs mogelijk om aan boord te vergaderen, te werken of planningen op te stellen. Kwestie van de productiviteit hoog te houden. Met ASL vertrekken we vanuit alle Belgische en Nederlandse luchthavens. Luik, Eindhoven, Antwerpen of Maastricht is voor de Limburgse zakenman of -vrouw véél sneller te bereiken dan Brussel. Je reistijd naar de luchthaven is dus stukken korter. En je bent veel sneller ingecheckt. Wie eens geproefd heeft van dit soort vluchten, wil simpelweg niks anders meer. Ons trouwe cliënteel is daar het levende bewijs van.”
Uit een enquête van Harris Interactive in opdracht van de NBAA (National Business Aviation Association) blijkt dat slechts 22% van de passagiers aan boord van zakenvliegtuigen uit het topmanagement komen. Het merendeel (50%) bestaat uit mid-level managers, technici en salesverantwoordelijken. Bijna 50% van de zakenvluchten heeft een kleine luchthaven als bestemming. Bedrijven sturen dus vaak teams naar een bepaalde bestemming omdat het simpelweg de meest kostenefficiënte transportwijze is.
Bron: Forbes
Voornamelijk binnen Europa
ASL Group beschikt over een uitgebreide vloot van een dertigtal toestellen. “We vliegen hoofdzakelijk binnen Europa, maar bedienen bijna tien keer meer luchthavens dan commerciële maatschappijen. Genève, Nice, Londen en Parijs zijn topbestemmingen. Maar af en toe zitten er ook intercontinentale trips naar Azië of de Verenigde Staten tussen. De doelgroep? Die bestaat voornamelijk uit zakenmensen. Privébestemmingen zoals Saint-Tropez en Curcheval zijn ook populair”, verduidelijkt Philippe Bodson. “We merken trouwens dat meer en meer bedrijven ook grotere privétoestellen inzetten voor incentives. Want ook dan heeft een privécharter veel meer voordelen dan een lijnvlucht.”
Binnen ASL Group is het ook mogelijk om een opleiding tot piloot te volgen. Dat is ideaal als je in de toekomst zelf wil vliegen naar je partners of klanten in het buitenland. Je leert er de theorie op je eigen tempo om daarna aan de slag te gaan met performante vliegtuigen. “In ons Elite Pilote Training Center kun je een PPL (Private Pilot License, nvdr.) behalen. Dat is een vergunning voor privé- en zakelijke vluchten. De opleiding bestaat uit theoretische zelfstudie en 45 uur praktijkopleiding. We hebben een team van ervaren instructeurs en twee simulatoren ter beschikking. Specifieke vereisten zijn er niet. Je moet enkel slagen voor een medische check-up”, legt Philippe Bodson uit. “Het is zelfs mogelijk om mee te investeren in een Cirrus-toestel. Co-ownership wint de laatste jaren fors aan populariteit.
Meer incentives
Ook het zakelijk reisbureau ASL Travel krijgt de laatste tijd veel meer aanvragen te verwerken. “Door de crisis daalde het aantal business flights vanaf 2008 erg hard”, zegt Arne Geusens. “Meetings werden geannuleerd, uitgesteld of vervangen door conference calls om kosten te besparen. Wie toch nog vloog, koos vaker voor lowcost-maatschappijen om de prijs te drukken.”
Opmerkelijk is dat de prijzen van de vliegtickets de laatste vijf jaren fors gedaald zijn. “Wie goed kan plannen, vliegt vandaag soms spotgoedkoop. Dat is samen met de heropleving van de economie een reden om opnieuw meer te vliegen. Zowel voor belangrijke meetings met klanten en het onderhouden van relaties als voor incentives. Skigebied Ischgl is bijvoorbeeld erg in trek voor shortski’s. Reizen naar het noorden zijn door de media erg gehypet. Lapland is bijvoorbeeld een echte topper geworden. Wij organiseren met ASL Travel van december tot april avontuurlijke luxereizen boordevol spannende activiteiten zoals ijsvissen, een sneeuwscootersafari of huskytocht. Uiteraard overnacht je in de beste hotels. Die trips zijn binnen de kortste keren uitverkocht. Liever een zomerse bestemming? Ook Marrakech is uitgegroeid tot een echte trekpleister voor incentives. En de voetbalreizen blijven het uiteraard ook goed doen. Voor deze incentives voorzien we een programma met alle vluchten en transfers, een uitgebreid diner, de wedstrijd in het voetbalstadion en een bezoek aan de stad. Liever iets op maat? We werken in samenspraak en in functie van het beschikbare budget een onvergetelijke reis uit.”
Extra service
Je kan uiteraard alles zelf zoeken en boeken, maar daar kruipt ontzettend veel tijd in. “Dat is nu net de reden waarom heel wat bedrijven een beroep op ASL Travel doen”, zegt Arne Geusens. “We kennen de bestemmingen, hebben er de juiste contacten én we lossen problemen op als er iets niet loopt zoals het hoort. Moet je bijvoorbeeld naar meerdere plekken in de Verenigde Staten? We regelen alle vluchten en transfers. Wij hebben connecties bij de beste restaurants en hotels. We weten zelfs welke excursies écht de moeite zijn. Desgewenst personaliseren we zelfs de menukaarten met je logo. Het is met die service dat we het verschil maken. Dat is immers reizen zonder zorgen.”
Het zakelijk reiskantoor BCD Travel heeft zijn business- en technologie-experts naar hun voorspellingen voor de nabije en verre toekomst gevraagd. De zakenreisindustrie zal in de toekomst nog meer op digitalisering focussen om het leven voor reizigers zo makkelijk mogelijk te maken. Een overzicht.
- Je krijgt bakens op luchthavens zodat je weet waar je moet zijn.
- Je checkt altijd en overal mobiel in.
- Je krijgt wegwijzers in transferzones via artificiële intelligentie.
- Je koffer heeft een smart tag zodat je altijd weet waar hij is.
- Je smartphone doet dienst als sleutel voor je hotelkamer.
- Wifi tijdens je vlucht wordt de normaalste zaak van de wereld.
- Chatbots regelen automatisch een nieuwe vlucht als je meeting uitloopt.
- Je virtuele assistent boekt automatisch een(hogesnelheids)trein zodra je een afspraak in je agenda noteert.
Reisprofiel
Om de ideale zakenreis of incentive op te stellen, vraagt ASL Travel je naar je reisprofiel. “Daarmee start alles”, zegt Arne Geusens. “We vragen je naar je bestemming en tijdspanne, houden rekening met specifieke wensen en vragen zelfs of er luchtvaartmaatschappijen zijn waar je liever niet mee vliegt. Heb je een frequentflyerprogramma? Wil je graag flexibele tickets? Of een degelijke huurauto? Met die informatie gaan we aan de slag. We zoeken de beste vliegschema’s en boeken eventueel fictive retours of we controleren proactief welke luchthavens in de buurt beter geschikt zijn. Jij ontvangt een duidelijk overzicht en kunt zonder zorgen vertrekken.”
Ook incentives in België
Helemaal nieuw in de ASL-groep is de aparte poot Chocolate meets Beer. “Daarmee willen we de incentives binnen België meer in de kijker zetten. Ontvang je binnenkort een aantal partners of belangrijke klanten uit het buitenland? We regelen alles tot in de puntjes met Chocolate meets Beer. Bovendien kunnen we via deze poot ook teambuildings in elkaar boksen.”