Camera’s en beveiliging, beide woorden zijn voor de meeste mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch zijn er heel wat meer mogelijkheden. “Cameratechnologie om de beleving in jouw winkel te analyseren én verbeteren bijvoorbeeld”, bijt zaakvoerder Stijn Brepoels van Group Brepoels de spits af. “Met onze oplossingen krijg je unieke data om klanten beter te servicen en meer verkopen te realiseren”.
Ondernemen en passie gaan vaak hand in hand. Ook bij Stijn Brepoels is dat het geval. “Al sinds mijn kindertijd ben ik gefascineerd door beveiligingscamera’s. Op mijn 21ste startte ik daarom mijn eigen bedrijf. Omdat de focus vooral op klassieke cameraoplossingen lag, bleef ik echter op mijn honger zitten. Vandaar dit nieuwe avontuur”, vertelt hij enthousiast.
Gebeten door de technologische mogelijkheden van vandaag hield Stijn vorig jaar Group Brepoels boven de doopvont: “Door camerabeelden te koppelen aan slimme software proberen we een meerwaarde te creëren. We mikken vooral op klanten in de retail en hospitality, maar eigenlijk kan je het in elke sector toepassen.”
Beleving creëren
Tot voor kort was beveiliging de meestgebruikte toepassing van camera’s. “De beeldkwaliteit is vandaag echter zo goed, dat je het voor veel meer kan inzetten”, vindt Stijn Brepoels. “In een wereld waar fysieke winkels steeds meer concurrentie krijgen van online webshops kan je cameratechnologie gebruiken om de klantbeleving te analyseren én verbeteren. Via geanonimiseerde gezichtsherkenning ontdek je als winkel bijvoorbeeld hoeveel nieuwe en terugkerende klanten je dagelijks bedient, wat de verhouding man / vrouw is, hoe lang het duurt voor een klant geholpen wordt in de showroom of welke producten het meeste aandacht trekken. Stuk voor stuk unieke data om klanten beter te servicen en meer verkopen te realiseren.”
Hygiëne in 82 winkels
Ook om interne procedures te optimaliseren, kan je bij Group Brepoels aankloppen. “Wij rollen momenteel in Wallonië een project uit over 82 supermarkten om met onze camera’s de hygiëne van het personeel te verhogen. Als een medewerker geen haarnetje aanheeft wanneer hij in contact komt met etenswaren, registreren onze systemen dat onmiddellijk. Via een melding met de smartphone wordt het probleem meteen opgelost”, legt Stijn uit. Ook toegang op basis van gezichtsherkenning in plaats van badges of het opvolgen van interne veiligheidsprocedures zijn erg nuttige opties.
Eigen R&D
Voor de hardware doet Group Brepoels beroep op een aantal betrouwbare en kwalitatieve leveranciers, de software wordt op maat gemaakt. “We bekijken steeds de specifieke situatie van de klant. Vandaaruit ontwikkelt ons eigen R&D-team de software die de beste oplossing biedt voor deze vraag. Bovendien creëren we steeds een realtime dashboard waarop alle data overzichtelijk weergegeven worden. Zo kunnen klanten kort op de bal spelen en meteen vaststellen waar verbeteringen mogelijk zijn”.
Privacy proof
Op de vraag of dit alles de privacy-regels niet schendt, antwoordt Stijn volmonding nee. “Door te werken met volledig anonieme gegevens én de nodige investeringen in ICT-beveiliging is de cameratechnologie 100% privacyproof. We schakelden bovendien een team van juristen in die de nieuwe GDPR-wetgeving checkte en ook daar voldoen we volledig aan. Onze klanten kunnen dus op beide oren slapen”, lacht hij.
Nieuwe ontwikkelingen
Hoewel Group Brepoels een voorloper is in het verwerken van big data en inzetten van artificiële intelligentie voorspelt Stijn dat we het einde nog niet gezien hebben: “Ik geloof dat slimme technologie ons leven een stuk makkelijker gaat maken. Onze cameratechnologie haalt bijvoorbeeld een accuraatheidsscore van 90%, veel hoger dan elk menselijk oog. Langs de andere kant merk ik dat heel wat mensen er nog niet klaar voor zijn. Vooral omdat ze er niet genoeg van kennen. Leren omgaan met technologie van jongs af aan, daar moeten we op inzetten.”
Internationale groei
De toekomstambities van Group Brepoels zijn torenhoog. “De combinatie van de technische kennis rond camera’s én de software-integratie maakt ons uniek. We krijgen vragen binnen van Frankrijk en Oekraïne tot de Verenigde States. En dat willen we natuurlijk uitspelen”, aldus Stijn. “Om geen stappen over te slaan, laten we ons bijstaan door een Raad van Advies. Samen met dit ervaren team zoeken we momenteel volop naar partners in het buitenland die ons willen ondersteunen in een internationale groei. Grote dromen dus, maar vooral keihard werken blijft de boodschap."
Group Brepoels
Kleehofkensstraat 13
3740 Bilzen
M. 0472 91 68 81
info@groupbrepoels.com
www.groupbrepoels.com