Waar men gaat langs Vlaamse wegen, overal komt men e-bikes tegen. Elektrisch ondersteunde fietsen zijn enorm populair. Toch bestaan er nog een aantal hardnekkige vooroordelen. En is een e-bike ook geschikt voor een getrainde sportieveling? STERCK nam de proef op de som en stuurde twee volleerde mountainbikers op pad met een e-mountainbike van het Duitse topmerk Haibike.
De e-mountainbikes van Haibike bestaan uit een comfortabel Sduro-gamma en het meer extreme Xduro. Patrick Nelissen van Motorhuis Thijs in Sint-Truiden heeft twee fietsen klaargezet voor de test. De eerste is een grijze carbonversie met grote 29-inch wielen en een Bosch-motor. De andere is een flitsend gele e-bike, uitgerust met (bredere) plusbanden van 27,5 inch en een Yamaha-motor. Beide zijn zogenaamde hardtails: ze zijn enkel aan de voorvork geveerd. “De elektromotoren mogen wettelijk gezien ondersteunen tot 26 km/u”, legt Patrick Nelissen uit. “Bosch heeft vier modellen die tussen de 45 en 70 nm leveren. Het vermogen is altijd op 250 watt gelimiteerd.”
e-mountainbike
Het Duitse Haibike was heel wat jaren geleden het eerste merk dat de mountainbike elektrisch gemaakt heeft. Ze gebruikten daarvoor een Bosch-motor. Die hing bij andere fietsen onder het frame, maar Haibike heeft dit omgekeerd en de motor in het frame gehangen. Die technologie is gepatenteerd en uiterst succesvol gebleken. Ook de bewegende achterbrug van de fully bij Haibike is gepatenteerd. Het innovatieve Duitse merk is enorm populair in landen als Oostenrijk en Zwitserland.
Testrijders Renaat Penders (Bovema) en Jeroen Maesen (MAMU Architects) fietsen wekelijks op een klassieke mountainbike en zijn nieuwsgierig om de Haibike aan de tand te voelen. “Onze eerste klant voor een Haibike was een verwoede mountainbiker die kanker had gekregen en niet meer meekon met de groep”, vertelt Patrick Nelissen. “Met de e-bike kon dat opnieuw en voelde hij zich niet meer gegeneerd omdat ze op hem moesten wachten. Niet veel later hadden zeven van de zestien fietsers van die groep een e-mountainbike. Sommigen die niet meer de conditie hadden om nog vlot mee te kunnen, reden terug met veel meer plezier. En hun conditie ging erop vooruit.”
STERCK. Met een e-bike verbeter je je conditie?
Nelissen: “Met zo’n fiets doe je een training aan 60 procent van je hartslag. Dat is ideaal om conditie op te bouwen en voor mensen die pas starten met fietsen. Zeker op een bepaalde leeftijd is te vaak in het rood gaan niet meer gezond. Ik heb zelf de hele winter aan een lage hartslag gereden. Na de winter was mijn conditie prima. Het is niet dat je niets moet doen hé. Ik rij vaak mee met een groep mountainbikers die een gewone fiets hebben. Ik fiets dan meer achteraan in de groep en mijn elektrische ondersteuning staat de eerste 20 km zelfs niet op. Eens je aan het rijden bent stoort het hogere gewicht van de e-bike niet echt. Dat valt pas op als je bijvoorbeeld de fiets moet optillen.”
Renaat Penders is eigenaar en zaakvoerder van Bovema International, dat al meer dan twintig jaar specialist is in energiezuinige klimaattechnieken voor de kmo en industrie. Het zorgt voor de perfecte temperatuur, vochtigheid en ventilatie in gebouwen.
Penders: “Ik ben het mooiste voorbeeld van wat Patrick vertelt. Meestal fiets ik maar één keer per week, maar dan rij ik vrijwel constant in het rood. Zo bouw je moeilijk conditie op. Ik sta ervan te kijken wat hij vertelt.”
Maesen: “Hoe lang kan je gebruik maken van de ondersteuning?”
Nelissen: “Dag hangt af van hoe je rijdt. Je kan kiezen tussen verschillende soorten ondersteuning: eco, tour, sport of turbo. Op turbo heb je na drie omwentelingen al de snelheid van 26 km/u bereikt. Maar een geoefende fietser verbruikt lang niet het volledige vermogen. Als ik op turbo rijd, verbruik ik alleen bij het optrekken een beetje energie en boven de 26 km/u niets meer. Je kan een elektrische fiets het best beschrijven als een hand in de rug die je een duwtje geeft, vooral bergop of als je tegen de wind in fietst. Dan voel je dat je extra steun krijg. Je moet zo’n fiets eens getest hebben. Sommige nieuwe klanten komen binnen met veel scepsis, maar na de proefrit hebben ze een glimlach van oor tot oor. Dat doet me steeds veel plezier.”
Tijd voor Renaat Penders en Jeroen Maesen om aan het echte testwerk te beginnen. Goed anderhalf uur later komen de mountainbikers terug binnen van een rit op het mountainbikeroutenetwerk. Het plezier én de inspanning staan op hun gezicht te lezen.
Jeroen Maesen is samen met Nico Mullens eigenaar en zaakvoerder van MAMU Architects. Het duo vormt samen met een tiental architecten en interieurarchitecten een dynamisch bureau dat doelgericht op zoek gaat naar oplossingen via een geïntegreerde aanpak.
STERCK. Heren, wat is jullie ervaring?
Maesen: “Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten. Maar het was echt heel fijn. De e-bike maakt mountainbiken toegankelijk voor heel wat mensen die anders altijd in het rood rijden of zware tochten niet meer kunnen doen. Met zo’n fiets rijdt iedereen zonder problemen de terril op.”
Penders: “Als je beginnend fietser bent en je gaat een ritje doen, dan heb je ’s anderendaags pijn in je benen, ben je moe, … Dat is met deze fiets niet het geval. Je kan de volgende dag gewoon opnieuw gaan fietsen. En toch heb je een inspanning geleverd.”
STERCK. Is het ook een aanrader voor geoefende fietsers zoals jullie?
Penders: “Jeroen heeft een extreem goede conditie en is dertien jaar jonger. Mijn conditie is beperkter doordat ik de hele dag weinig beweging heb en alleen op zondag alles geef. Maar door nu samen met Jeroen te fietsen had ik het gevoel dat ik geen enkele beperking had. Dat maakt het enorm aangenaam. Tegelijk heeft een e-mountainbike een hoog fungehalte doordat je snelheid toch een stuk hoger ligt.”
Maesen: “Je kan je niveau een beetje regelen. Minder ondersteuning voor de geoefende fietser en meer voor wie het wat moeilijker heeft. En je kan toch comfortabel samen fietsen. Het is niet dat we niet hebben moeten trappen. Want we hebben vaak meer dan 26 km/u gereden en dan is er geen ondersteuning. Je maakt het zelf zo zwaar als je wil, maar je gemiddelde gaat hoger liggen en dat is fijn.”
Patrick Nelissen is samen met Martine Thijs zaakvoerder van Motorhuis Thijs in Sint-Truiden. Een vaste waarde met 55 jaar ervaring. Hét adres voor gepersonaliseerde schokdempers, tuingereedschap, trialmotoren en verschillende soorten elektrische fietsen.
Penders: “Persoonlijk vond ik het comfort van de iets bredere plusbanden wel een heel stuk hoger dan de smallere 29 inch banden waarmee de andere fiets uitgerust was. Al heeft dat wellicht deels te maken met wat je gewend bent. Als ik morgen een e-mountainbike zou kopen, zal het zeker met die plusbanden zijn. Op het terrein geldt hoe meer grip je hebt, hoe veiliger en vaster je kan fietsen en hoe leuker het wordt om technisch te rijden. Je hebt meer tractie. Ik zou ook altijd voor een fully kiezen, dus aan de voorkant én de achterkant geveerd. Het extra gewicht van zo’n fully wordt royaal gecompenseerd door het extra vermogen van de elektrische hulp.”
Zeker voor mensen die weinig kunnen of willen trainen is een e-mountainbike echt wel een grote meerwaarde.
Maesen: “Bij een gewone fiets zou je nog twijfelen over extra brede banden omdat die meer rolweerstand hebben, maar dat nadeel valt weg bij een e-bike. En wat betreft de vering: een fully houdt veel beter contact met de ondergrond onder alle omstandigheden en dat geeft je gewoon een rustigere rit. Met minder last van de schouders, minder last van de rug, …”
Penders: “Zeker voor mensen die weinig kunnen of willen gaan trainen is een e-mountainbike echt wel een grote meerwaarde. Je bouwt toch conditie op. Het is geen fiets voor luie mensen. Dat vooroordeel had ik en is nu weg. Of het je gewone mountainbike vervangt? Neen, dat hoeft niet. Als tweede fiets kan het heel leuk zijn. Het is ideaal voor iemand van mijn leeftijd (lacht).”
De prijzen van Haibike variëren van 2.000 tot ruim over de 8.000 euro. Voor 4.299 euro heb je al een e-mountainbike die voor en achter geveerd is. Het prijsverschil schuilt niet in de motor. Het is het niveau van afmontage dat voor een groot stuk de prijs bepaalt: versnellingen, wielen, naven, … En goed om weten: een e-bike is belastingtechnisch 120% aftrekbaar. Een leasingconstructie maakt dit voor werknemer én werkgever erg interessant.