Groot, groter, grootst. Wie een onderneming start, wil vooruit. Groeien. Dat kan op verschillende manieren: gestaag op eigen houtje, via externe investeerders, partnerships, internationalisering of acquisities. Maar hoe doe je dat op jouw maat en op een gezonde manier? De specialisten van PwC, adviseurs op het vlak van audits en fiscaliteit, geven tekst en uitleg.
Groeien kan op tig verschillende manieren. Hogere omzetcijfers, meer marge, extra medewerkers of meer winst. Het belangrijkste? Een gezonde groei. Met kennis van zaken en liefst zo weinig mogelijk risico. “We horen vaak dat Belgische start-ups en scale-ups snel internationaal willen gaan. Dat is een mooie ambitie, maar het is in de meeste gevallen complexer dan je denkt. Veel meer dan copy-paste”, zegt Elise Carton, Senior Consultant bij PwC. “Product- en marktkennis zijn ontzettend belangrijk. Vaak zijn er andere legale structuren of fiscale verplichtingen. Dat mag je niet over het hoofd zien. Misschien is je doelgroep in het buitenland zelfs helemaal anders dan in België. Laat je daarom goed omringen als je de stap zet.”
Sinds kort heeft ook België een PwC Experience Center. Alles draait daar om innovatie. Je kunt er onder andere terecht voor prototyping, mock-ups en simulatie. In aanvulling op de PwC businessexperts, zijn er ook programmeurs, UX designers, industrieel ontwerpers en creatievelingen actief. Het is dé plek voor cocreatie.
Van zaaikapitaal tot IPO
PwC ondersteunt bedrijven in alle fasen. “We denken graag mee vanaf het prille begin. Al in de incubatiefase”, zegt Marc Hoessels, Director Tax Services bij PwC. “Van het oprichten van je onderneming of een buy-out tot eventuele financieringsmogelijkheden. In de zogenoemde zaaifase bieden we advies op het vlak van prototyping, marketing, cashflow, extra financiële partners of bijkomende financieringen. Zodra er een proof of concept is, praten we verder over risicokapitaal, fusies, overnames en strategische allianties. En als het bedrijf stabiel gegroeid is, kunnen we het hebben over uitbreiding, overdracht of IPO.”
Hoe groeien?
“Jonge groeibedrijven zijn de grote bedrijven van morgen”, zegt Elise Carton. “Dat is de belangrijkste reden om in te zetten op groei. Dat kan uiteraard op verschillende manieren. Vaak zoeken we naar een match tussen een start-up of scale-up met een corporate. Een natuurlijke fit of partnership kan voor beide partijen interessant zijn. Ons netwerk is erg uitgebreid. Eén telefoontje volstaat in de meeste gevallen om een brainstormsessie of meeting tussen een start-up en groot bedrijf op te zetten. Jaarlijks nemen we ook verschillende start-ups mee naar Slush in Helsinki. Dat is een van de meest dynamische Europese netwerkevents. Om te beslissen welke bedrijven er mee mogen, organiseren we elk jaar opnieuw een Pre-Slush Pitch.”
Matchmakers
Om zoveel mogelijk bedrijven te laten groeien, stelt PwC haar netwerk open. “Een van onze partners is WinWinner. Dat is een Vlaams matchmakingbedrijf voor start-ups die op zoek zijn naar hun eerste kapitaal. Voor de matuurdere bedrijven is Netwerk Ondernemen ideaal. Dat is een plek waar founders en mentors elkaar leren kennen. Als lid krijg je gedurende twee jaar intensieve ondersteuning en kun je deelnemen aan talrijke workshops. Speciaal voor bedrijven uit de healthcare is er nog BlueHealth.” Uiteraard helpt PwC ook grote bedrijven groeien. “We identificeren een richting en zetten een strategie op. Zelfs een begeleiding voor een beursgang is mogelijk.”
We denken graag mee vanaf het prille begin. Al in de incubatiefase
Juiste moment?
Misschien wel de allerbelangrijkste vraag gaat over de tijdspanne. Wanneer is een bedrijf klaar om te groeien? “Het is voor een start-up belangrijk om al een zekere maturiteit te hebben”, verklaart Marc Hoessels. “In het beste geval is er al een proof of concept. En liefst ook al een betalende klant. Meestal is er dan een tekort: aan kapitaal, begeleiding of expertise. Dát is het moment!”
Cashflowplanner
Jonge start-ups hebben vaak geen inzicht in de cijfers. Eens per kwartaal volgt er een btw-aangifte. Meer niet. “Als je niet alles goed opvolgt, is soms crisismanagement nodig”, zegt Elise Carton. “Het is in je groeifase heel belangrijk om voldoende cashflow te hebben én een goed zicht op de in- en uitgaande cashstromen. Daarvoor hebben we de tool Cashflowplanner. Het is een hulpmiddel om bijvoorbeeld een eerste medewerker aan te werven of een marketingcampagne op poten te zetten.”
Niet groeien om te groeien“Het moet trouwens niet altíjd groter. Heel wat ondernemers zijn tevreden met wat ze hebben en willen niet uit hun comfortzone stappen. Een ook dat is hun volste recht”, zegt Marc Hoessels. “Je kunt ook gewoon doorgaan, stoppen of verkopen. Daar is niets mis mee. Meer omzet is immers niet altijd meer winst.”