Internationalisatie in het familiebedrijf
Koen Hendrix & Stephan Baptist Dossier - Familiebedrijven - Tribù - Case

Internationalisatie in het familiebedrijf

Dossier - Familiebedrijven - Tribù - Case

Tribù mag als familiebedrijf absoluut gezien worden. Winnaar van tal van prijzen, waaronder de gerenommeerde Ambiorix-prijs van VKW Limburg. Uiteraard heeft dit familiebedrijf een bijzonder aantrekkelijk productgamma: high-end buitenmeubilair. Maar hoe slaag je er dan als familiebedrijf in om zo knap te internationaliseren en contracten binnen te halen in de meest exclusieve hotels en markten wereldwijd? Stephan Baptist (Lime Tree Consultancy) en Koen Hendrix (VKW Limburg Familiebedrijven) werpen hun blik op de case.

De aanpak van Tribù

De aanpak van Tribù getuigt van een weldoordachte internationaliseringsstrategie, vertrekkende vanuit een familiale cultuur en identiteit. 'They play it very smart.' Voor veel familiebedrijven is internationaliseren een absolute noodzaak, of toch tenminste een verre wens. Alleen, ze slagen er niet in de eerste stappen te zetten, laat staan door te breken op internationaal vlak. Zijn er ­handvaten en lessons learned mee te nemen van topbedrijf Tribù? 'Be small, but think global.'

  • Zorg ervoor dat je een sterke identiteit opbouwt als familiebedrijf dat internationaal wil uitblinken. Blijf uit de mainstream. Met andere woorden: zorg dat je een gezicht krijgt, goed onderbouwd met je product- of dienstengamma en met een duidelijk verhaal. Blijf consequent bij die identiteit en draag het sterk uit via de juiste communicatie en netwerken. Het zijn van een familiebedrijf kan dat verhaal alleen maar versterken en vooral zorgen voor de ­sympathie en wendbaarheid op internationaal vlak. Speel de familiale troeven uit bij de diverse contacten.
  • Geen duurzaam internationaal verhaal zonder een goede corporate governance. Ook bij Tribù wordt de strategie streng bewaakt door het management, samen met een goed functionerende raad van advies. Gezien het productgamma en de internationaal gerichte focus, zijn de juiste experten gekozen om daarin een begeleidende rol te spelen. En samen met de eigenaars bewaakt de actieve raad van advies de familiale waarden en de identiteit.
  • Speel het slim: zorg voor de juiste netwerken om de markten zo goed mogelijk te bereiken. Tribù heeft een bijzonder sterk netwerk van dealers en agenten en slaagt er daardoor in om internationaal zeer aanwezig te zijn. Belangrijk daarbij is dat er steeds gezocht wordt naar stakeholders die dezelfde familiale waarden delen, wat trouwens mooi verwoord wordt in de naam van het bedrijf.
  • Het hele bedrijf moet internationalisering uitstralen en vooral dagelijks beleven. Bij Tribù wordt veel aandacht besteed aan het uitbouwen van duurzame relaties met hun wereldwijde verdelers. Het feit dat alle eerstelijns medewerkers over een grote culturele empathie beschikken, hierin aangemoedigd door het voorbeeld van de hele familie, is een extra troef.
  • Tribù leeft als geen ander bedrijf bij het adagium 'walk your talk' en ook daarin spelen de eigenaars een grote rol door dagelijks het voorbeeld te geven.

Meer en meer familiebedrijven willen wel internationaliseren, maar stellen vast dat ze niet weten hoe eraan te beginnen. Meer zelfs, de stichter of eigenaar vindt het goed zoals het vandaag is en blijft graag rond de kerktoren actief, ondanks dat de strategie wijst op een internationaliseringsfocus. Het aanwerven van een exportmanager alleen lost dat niet op. Die krijgt vaak onvoldoende bewegingsvrijheid of, erger nog, moet eerst talloze interne hindernissen overwinnen omdat in het bedrijf de internationale cultuur ontbreekt die zo noodzakelijk is om duurzaam te internationaliseren.

Hoe er dan toch aan beginnen? Leren werken met een raad van advies of bestuur met externen die de focus leggen op deze internationalisering, kan een eerste stap zijn. Zelfs door onafhankelijke bestuurders, met kennis van zaken, het traject te laten uitzetten en begeleiden. Zij kunnen dan beide rollen opnemen en geleidelijk deze cultuur introduceren. Zij proeven zelf de familiale cultuur van het bedrijf, zodat er geen bruggen worden opgeblazen. Het is als de metaforische strategie van de kokende kikker. Eerst het vuur wat zachtjes zetten en dan geleidelijk verhogen. De kikker is gekookt zonder het te weten. Anders springt hij uit de pan.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels