Familiale overdrachten zijn de dag van vandaag meer dan ooit een complex proces. José Hendrikx (Straight Business Partners) en Koen Hendrix (VKW Limburg familiebedrijven) belichten de rol die de externe adviseur in het proces inneemt. Vaak maakt hij/zij uitkomsten mogelijk die familieleden niet meer zien omdat ze zo emotioneel betrokken zijn.
In vroegere tijden was een familiale overdracht in veel gevallen haast de uitoefening van het automatische en onuitgesproken recht van de eerste zoon op de troonopvolging. En dat ongeacht zijn competenties en/of motivatie. Vandaag is er gelukkig veel meer openheid: zoon, dochter of schoonfamilie? Zijn ze gemotiveerd en welke competenties hebben ze? Treden ze in als aandeelhouder actief in het familiebedrijf, dan wel als passieve bestuurder? Allemaal vraagstukken die vandaag mee op de keukentafel liggen.
Ook voor de overdrager(s) zijn er heel wat vragen om te beantwoorden. Zijn ze bereid los te laten? Ligt er nog een opdracht in het bedrijf? Zijn ze klaar voor een nieuw leven? Hebben ze voldoende vermogen aan de kant staan, …? Met andere woorden: je hebt de familie en je hebt het bedrijf. Complex, maar echt wel boeiend.
Emotionele verbondenheid
Wat maakt het begeleiden van familiale overnames dan zo boeiend? Voor een adviseur die mee betrokken is in een overdrachtsproces is, geldt de regel dat geen enkele overdracht dezelfde is. En toch ook weer wel. Naast het strategische, bedrijfseconomische en organisatorische aspect gaat het vaak over emoties en diepe verbondenheid. Een verbondenheid die zelden goed te benoemen is en die bestudeerd moet worden omdat ze vaak zeer diverse uitingsvormen heeft.
Het fijne aan het mogen begeleiden van dergelijke trajecten is dat je als externe facilitator zaken kunt begeleiden waardoor uitkomsten mogelijk worden die familieleden niet (meer) zien omdat ze vaak zo emotioneel betrokken zijn. Binnen een traject moet een externe betrokkenheid kunnen variëren van klankbord, adviseur, facilitator tot coach en trainer.
Uitgewerkte strategie
Het is belangrijk om rekening te houden met de systemische context van enerzijds het familiale en anderzijds het zakelijke. Hier is gevoel niet altijd de beste raadgever, maar vaak wel leidend. Het benutten van de kracht en het unieke van ieder individu en dat zodanig inzetten met een maximaal resultaat tot gevolg is van absoluut belang. Zeker binnen een strategische context. Veelvuldig en open overleg, dingen bespreekbaar maken en hete hangijzers niet schuwen zorgen vaak voor doorbraken en duidelijkheid. Een van onze absolute overtuigingen is dan ook dat een goed uitgewerkte strategie een sterke leidraad kan zijn om een overnameproces vlot te laten verlopen met het gewenste resultaat tot gevolg.