België telt steeds meer ondernemingen. In 2017 is zelfs een recordaantal starters aangetikt: er zijn maar liefst 95.081 nieuwe bedrijven bijgekomen. Mensen die een nieuwe vennootschap of eenmanszaak beginnen – ze zijn in opkomst. 33% van deze ondernemingen valt echter binnen 5 jaar af. Waarom zijn bepaalde mensen niet in staat om hun bedrijf winstgevend te maken?
Het gaat om de leider
Het belangrijkste aspect voor het falen of slagen van een business, is de mens. Het gaat niet om systemen of processen, het gaat om de leider. Als het fout gaat, komt dit dus door de manier waarop deze persoon handelt. Ondernemers bezitten veel kennis, maar ze zijn vaak niet in staat deze informatie te implementeren en uit te voeren. Denk aan mensen die continu opnieuw op dieet gaan. Ze zijn veel bezig met hun voeding, veelal door druk van buitenaf, maar houden het uiteindelijk niet vol. Je zou kunnen zeggen dat elk dieet werkt, het zijn de mensen die niet werken.
Kies voor kernacties
Het probleem van veel ondernemers is dat ze altijd ‘te weinig tijd’ hebben. Ze hebben het druk en denken dat ze hun bedrijf vooruit bewegen, terwijl ze zich in de realiteit met randzaken bezighouden. Dat noem je oppervlakkige acties: handelingen die je bezighouden, maar tot weinig of niets leiden. Handelingen die direct leiden tot resultaat, zijn kernacties. Kernacties brengen je bedrijf daadwerkelijk vooruit. Het verschil tussen de twee zie je, wanneer je kijkt naar je resultaat.
Kernacties verschillen sterk per organisatie, per medewerker en per leider. Je kunt als ondernemer veel zelf aanpakken, maar bent vele malen effectiever als je je focust op het runnen van het bedrijf. Een garantie om altijd klein te blijven, is om alles zelf te blijven doen en nooit te delegeren. Slaaf zijn van je eigen bedrijf is, als men het toegeeft, veel voorkomend en niet gewenst.
Do, drop, delegate
Een tool die je helpt het onderscheid te maken, is ‘do, drop, delegate’. Op een vel papier maak je drie kolommen met erboven ‘do’, ‘drop’ en ‘delegate’. Begin met het inventariseren van alle taken die gedaan moeten worden. Dan schrijf je alles wat je écht alleen zelf kunt uitvoeren onder ‘do’. Zaken die er nu niet toe doen – oppervlakkige acties – breng je onder in ‘drop’. Alles wat je kunt delegeren, zet je onder de derde kolom. Kernacties en oppervlakkige acties veranderen continu binnen een bedrijf, dus deze lijst heeft regelmatige een update nodig. Een organisatie leeft, mits ze goed gerund wordt.
Voer uit
Voor een succesvolle onderneming en een bevredigend leven: bepaal de noodzakelijk vereiste acties en voer ze uit. Het is heel simpel én toch wordt het vaak niet tot executie gebracht. Vaak denken mensen dat zij de Titanic zijn, terwijl ze in werkelijkheid de ijsberg zijn. Het kost enorm veel geld en levenskwaliteit als je jezelf niet confronteert met de werkelijkheid.