VKW Limburg heeft in december 2018 Brouwerij Cornelissen uit Opitter en Hoogmartens Wegenbouw uit Oudsbergen gelauwerd als ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf 2019-2020’. Ze worden voor de periode van twee jaar naar voor geschoven als beste familiebedrijven uit onze provincie en als inspirerende rolmodellen.
De selectie gebeurde door een onafhankelijke expertenjury onder leiding van prof. dr. Wim Voordeckers van de UHasselt en het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de UHasselt. Naast experten inzake familiebedrijven maken ook top familiale ondernemers Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder Van de Velde, Joost Callens, CEO van Durabrik en Wim Claes van The Java Coffee Company deel uit van de jury. De jury baseerde zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst.
Professionalisering cruciaal
“Het gaat om twee parels van familiebedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. In Limburg is bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Zij vormen meer dan ooit de ruggengraat van onze economie. De professionalisering van familiebedrijven is cruciaal voor hun continuïteit en een vlotte overdracht naar een volgende generatie en dat leidt tot de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg”, zegt Koen Hendrix, directeur VKW Limburg & Expertisecentrum Familiebedrijven, dat al 13 jaar familiebedrijven maximaal ondersteunt in al hun scharniermomenten. “Familiebedrijven die dit goed aanpakken en bewust zijn van hun familiale status presteren beter dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Net hierop speelt ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ in.”
- Opgericht in 1859
- Zesde generatie aan het roer: CEO Jef jr Cornelissen
- Productie van voornamelijk ambachtelijke speciaalbieren
- Gevestigd in Opitter
- 35 medewerkers
- Omzet 2018: 6,5 miljoen euro
De gekozen ‘Ambassadeurs’ mogen gedurende twee jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en –dragers. Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Deze twee ambassadeurs zijn beiden bedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Hier met trots mee kunnen uitpakken, zal ongetwijfeld een extra troef zijn, zowel richting klanten, leveranciers en andere stakeholders als richting huidige en eventuele toekomstige medewerkers.”
Corporate en familiale governance
De jury legt de lat erg hoog. Juryvoorzitter prof. dr. Wim Voordeckers: "Na een financiële screening beoordeelden we de kandidaturen op alle elementen van het professionaliseringsproces van het familiebedrijf. Hoogmartens en Brouwerij Cornelissen kwamen als beste bedrijven uit de bus. Zij zijn niet alleen financieel gezond, beide ondernemingen slagen er ook in om de familie en het bedrijf op een succesvolle manier aan elkaar te linken. Ze installeren corporate en familiale governance mechanismen en investeren in goede managementstructuren en een mensgericht beleid. Daarnaast ontwikkelen ze een strategische visie om het bedrijf naar een volgende groeifase te brengen. Ze kijken daarbij verder dan de landsgrenzen zonder de lokale markt uit het oog te verliezen. Het familiale karakter spelen ze uit als een competitief voordeel en in het traject dat ze afleggen, is professionalisering de rode draad. Het zijn ook mooie voorbeelden van lerende organisaties waar ideeën met potentieel niet onderaan de prioriteitenlijst blijven hangen."
- Opgericht in 1963
- Derde generatie aan het roer: CEO Tom Hoogmartens
- Aanleg en onderhoud van buitenverhardingen en openbare wegen
- Gevestigd in Oudsbergen en Venlo (NL)
- 95 medewerkers
- Omzet 2018: 32 miljoen euro
“Dat de lat hoog ligt, ligt in de lijn van het DNA van VKW Limburg. We zijn immers op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan”, besluit Koen Hendrix. De twee laureaten volgen drukkerij Haletra, bouwbedrijf Haex en Group Vandersanden op, die tijdens de eerste editie van ‘Excellent Familiebedijf’ met de hoofdprijs aan de haal gingen.
Beide bedrijven reageren erg fier op deze erkenning, zo blijkt uit hun eerste reactie. Tom Hoogmartens: “Het maakt ons trots te weten dat we een professioneel gerund familiebedrijf zijn.” Jef Cornelissen: “Ons familiale karakter dragen we uit als een competitief voordeel. Dit label kan dat alleen maar versterken.”