Gentleman’s racer
Jorg Radoux & Peter Smeets De Test - BMW 8 Reeks Coupé M850i xDrive

Gentleman’s racer

De Test - BMW 8 Reeks Coupé M850i xDrive

Voor het eerst in bijna dertig jaar plakt BMW terug een acht op het kofferdeksel. De BMW M850i combineert het karakter van een sportwagen met de gekende BMW-flair. Een auto niet enkel gemaakt om kilometers te vreten, maar eentje die rijplezier garandeert. “Ik reed al met zowat elke BMW-versie, maar deze springt er voor mij echt uit. Zowel qua look als qua rijervaring. Een absolute klassebak”, zegt Peter Smeets, zaakvoerder van Eurotrade Cosmetics, na een testrit met het nieuwste paradepaardje van BMW Van Osch.

Heel wat BMW-fans keken er al maanden naar uit: de 850-badge die nog eens van onder het stof gehaald wordt. De illustere voorganger, in de jaren ‘80 gelanceerd als opvolger voor de al even befaamde ‘sharknose’ 6-reeks, was geen onverdeeld ­succes. Wij durven er echter ons geld op zetten dat deze versie het erg goed gaat doen.

Peter_Smeets

“Hoewel de 8-reeks nog maar pas beschikbaar is, verkochten we toch al een tiental wagens. We merken dat er heel veel vraag is”, zegt fleetmanager BMW van Osch Jorg Radoux. “De 8-reeks moet op termijn trouwens uit drie leden bestaan: een cabrioversie spreekt voor zich, maar vooral naar de Gran Coupé zijn we benieuwd. In juni starten we met de communicatie, vanaf oktober is deze beschikbaar in onze toonzaal. Voor de M8-varianten moeten we nog een maandje langer geduld uitoefenen.”

De M850i heeft een volledig eigen DNA, robuust en sportief tegelijk

Peter Smeets is één van die BMW-liefhebbers die reikhalzend uitkeek naar de ­lancering van de BMW M850i. “Al heel mijn leven kies ik bewust voor BMW. Ik hou van sportieve wagens met heel wat pk’s. Maar ook rijcomfort is voor mij belangrijk. Ik haspel wekelijks heel wat kilometers af en dat doe je liefst met een auto die dit zo aangenaam mogelijk maakt. Wat me meteen opviel tijdens het rijden, is dat de wagen heel stabiel is. Zowel bij lage als hoge snelheden snij je je bochten heel vlot aan. Verrassend, zeker toen ze mij vertelden dat de wagen toch bijna 2 ton weegt. Je hebt echt niet het gevoel dat je met zo’n gewicht rondrijdt.”

“Dat komt door de innovatieve achteras. Op lage snelheid draait deze tegen waardoor de draaicirkel aanzienlijk verkleint wat de wagen wendbaarder maakt. Op hoge snelheden draaien de achterste wielen mee in dezelfde richting waardoor de wagen stabieler is in een bocht of bij het wisselen van rijstrook. Dit is standaard voor elk model van de 8-reeks. Ook ­handig voor het parkeren trouwens. Samen met de xDrive vierwielaandrijving zorgt het voor extra rijplezier. Freude am Fahren noemen ze dat in Duitsland”, zegt Jorg Radoux.

BMW_8_M850i

BMW_8_M850i

BMW_8_M850i

STERCK. Hoe rijdt de wagen?

“Het is een hele sportieve en krachtige wagen”, volgens Peter. “Dat kan natuurlijk bijna niet anders met 530 paarden onder de motorkap. Wat ik bovendien ervaarde, is dat je direct het volledige vermogen aanspreekt wanneer je het gaspedaal indrukt. Je voelt de auto echt explosief accelereren.”

“Zeker in de Sport+ modus komt de 8 stevig uit de hoek. In amper 3,7 seconden snel je richting honderd ­kilometer per uur. De kleppen in de uitlaat gaan dan wijd openstaan en je hoort een machtig geluid dat aanhoudt tot boven 7.000 toeren. Schakelen kan manueel, aan de pook zelf of via de lepels aan het stuur”, verduidelijkt Jorg. “De hoge stijfheid van het koetswerk en de versterkte ophangingscomponenten zorgen verder voor een directe uitvoering van elk stuurcommando”.

Peter_Smeets_Eurotrade_Cosmetics QMS
Peter Smeets staat al 22 jaar aan het hoofd van een goeddraaiend cosmetica­bedrijf. Als exclusief importeur en verdeler van het medisch erkende product QMS, al drie keer verkozen tot beste merk van de wereld in haar categorie, bouwde hij een stevige reputatie uit. “Toch blijven we niet stilzitten. Zo lanceerden we een app gekoppeld aan onze webshop, richtten we we vorig jaar een opleidingscentrum op en brengen we in 2019 ons eigen merk op de markt. Ik hou ervan als de zaken vooruitgaan. Daarom kies ik ook steeds voor BMW”, lacht Peter.

Toch is de BMW 8-reeks niet enkel geschikt voor snelheids­duivels. Deze gentleman’s racer heeft zijn slogan niet gestolen en wil een breed publiek aanspreken. Met de zogeheten Driving Experience Control-toets schakel je vlot over naar rijmodi als Comfort en Eco Pro. Dit zorgt voor rijplezier in elke situatie en voor een uitstekend wegcontact op elke ondergrond. “Perfect te gebruiken als ­familie- of stadswagen”, beaamt Peter. “Zelfs al je heel rustig rijdt, is het een oprecht plezier om de M850i te gebruiken.”

Minimalistisch design

Op designvlak herken je de BMW 8-reeks aan het minimalistisch design met bijzonder smalle koplampen. “De sportieve buitenkant wordt verder gekenmerkt door de strakke lijnen die over de volledige zijkant van de auto lopen. Het resultaat is een coupévorm die best imposant lijkt, maar qua grootte toch sterk overeenkomt met de 6-reeks”, legt Jorg uit.
“De M850i ziet er alvast heel knap uit”, vindt Peter. “Hij is volledig anders dan andere BMW’s. Hij is niet gewoon een variant op een bestaand model, maar heeft een eigen DNA. Robuust en sportief tegelijk. Toen ik aan het tanken was op de weg naar hier, konden heel wat mensen hun ogen niet afhouden van de auto. Hij valt dus zeker op.”

Wanneer je het gaspedaal indrukt, voel je de auto echt explosief accelereren.

Ook binnenin laat de BMW M850i zich van zijn beste kant zien. Geen overdreven luxe, maar wel hoogwaardige materialen en een nauwkeurige afwerking. Lederbekleding is standaard, zowel voor stoelen, het dashboard als de bekleding van de deurpanelen. Ook 20-duims velgen, adaptieve led-lichten en het navigatiesysteem zijn steeds inbegrepen. “En zeker niet onbelangrijk... de koffer is best ruim”, geeft Peter nog mee.

Jorg_Radoux_Van_Osch BMW van Osch
Na verschillende overnames groeide van Osch uit tot de grootste BMW-dealer van België. Jaarlijks zetten we een 10.000 BMW/MINI's op de markt. “Ondanks de sterke groei blijft persoonlijke service ons stokpaardje”, ­vertelt fleetmanager BMW van Osch Jorg Radoux. “Hier doen we meer dan zomaar een auto verkopen. We creëren een vertrouwensband met onze klanten. Bij elke vraag kunnen ze bij ons terecht. En we proberen steeds voor flexibele oplossingen te zorgen.”

Technologische snufjes

Verder pronkt de 8 met een ‘Live Cockpit Professional’. Een digitale interface die compleet te personaliseren is en bestuurders op zoveel mogelijk vlakken ondersteunt. “Denk bijvoorbeeld aan stembediening of een intelligent stuur dat zelf bijdraait wanneer je onverwacht afwijkt van je traject. De Adaptive Cruise Control is dan weer uitgerust met een camera die je blik traceert en zo nog accurater werkt”, aldus Jorg.

Peter_Smeets_Eurotrade_Cosmetics_Jorg_Radoux_Van_Osch

Verder noteren we een 10,25 inch-aanraakdisplay voor het centrale multimediasysteem, verschillende BMW Connected Drive-toepassingen, de integratie van Microsoft Office 365 en Skype for business en de slimme BMW Display Key. “Ondanks al deze technologische snufjes is de bediening heel intuïtief en gebruiksvriendelijk. Geen duizend-en-één knopjes, maar clean en to-the-point”, aldus Peter. “Met één blik op je dashboard ontdek je alle informatie die je nodig hebt.”

BMW_8_M850i

BMW_8_M850i


BMW 8 Reeks
Coupé M850i xDrive

Bevindingen

Voor het eerst in dertig jaar brengt BMW opnieuw een 8-reeks op de markt.

Deze gentleman’s racer beschikt over 530 pk, maar garandeert bovendien rijcomfort.

De innovatieve achteras, die tot 3% meedraait met de wagen, zorgt dat je bochten bij elke snelheid vlot aansnijdt.

  • Verbruik gemengd: 10L/100km
  • CO2-uitstoot: 240g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,7 sec
  • Vermogen Kw/pk: 390/530
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 4851 (l) op 1902 (b) en 1346 (h)
  • Gewicht(kg): 1965
  • Inhoud kofferruimte (liter): 420
  • Basisprijs: vanaf 107.000 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 119.560 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels