De arbeidsmarkt verandert razendsnel. Enkele decennia geleden moest je als pas afgestudeerde blij zijn als je binnen enkele maanden een job kon vinden. Vandaag heerst er de zogenoemde war for talent. Hoe komt het dat de kandidaat vandaag aan zet is? En hoe haal je als werkgever de juiste mensen in huis?
De cijfers liegen niet. Kijk maar naar de openstaande vacatures in de periode van augustus 2017 tot juli 2018. Maar liefst 565.000 jobs raakten niet ingevuld. En het aantal actieve werkzoekenden staat op … 207.000. Het is dus logisch dat er een spanningsveld ontstaat. Dat is een globale schets voor Vlaanderen. Maar in bepaalde regio’s is het nóg erger. Bedrijven uit Kortijk werven niet voor niets aan tot in het Noorden van Frankrijk.
Manager: vroeger en nu
De juiste mensen in huis halen? Dat is veel meer dan diploma’s bekijken en een selectie maken op basis van een sollicitatiegesprek. Denk bij je volgende aanwerving ook eens aan de soft skills. Vaak zijn die nog belangrijker dan de hard skills. En neem ook het leiderschap in je organisatie eens onder de loep. Het is een must om iemand aan te werven die perfect bij je bedrijfscultuur past. Vroeger was een manager iemand die goed problemen kon oplossen. Vandaag is het een leider die samen met zijn team een traject aflegt en doelen bereikt.
Authentiek leiderschap
Vandaag tekent niemand nog voor een life time employment bij dezelfde werkgever. Ambitieuze werknemers willen zich zo goed mogelijk ontplooien. Net daarom is bedrijfscultuur anno 2018 zo belangrijk. En net daarom is het zo’n grote uitdaging voor werkgevers om talent aan te trekken én te behouden. Authentiek en verantwoord leiderschap kan een antwoord bieden en tegelijkertijd een hefboom zijn. Om hieraan te voldoen is het vooral belangrijk om naar jezelf te kijken. Volgens Paulien Assink, auteur van ‘Uit het harnas’ zijn er vier stappen:
- Stop met de schuld op iemand anders te steken. Neem je eigen verantwoordelijk om open te staan voor persoonlijke groei.
- Denk bewust na over hoe jij omgaat met anderen. Als je je aan iemand ergert, zegt dat vaak meer over jezelf dan over die ander. Dat is confronterend, maar essentieel.
- Accepteer dat je fouten maakt. Met aanvaarden neem je je eigen verantwoordelijkheid serieuzer.
- Oefenen. Oefenen. Oefenen. Wie leert vallen, leert ook opstaan.
Zorg voor beleving
Zorg er ten slotte ook voor dat de beleving optimaal is. Zowel voor klanten, leveranciers als (nieuwe) medewerkers. Iedereen wordt graag onthaald met een glimlach. Laat dat in jouw bedrijf net zo zijn. Het klinkt misschien cliché, maar je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.