Op woensdag 20 maart weten we wie zich Jonge Ondernemer van jaar 2019 mag noemen. De prijs van JCI Limburg is één van de meest prestigieuze individuele ondernemersprijzen in de provincie waarbij rekening wordt gehouden met de vier pijlers van JCI International: individu, internationalisme, gemeenschap en business. STERCK Magazine nodigde de vier genomineerden uit voor geanimeerd gesprek.
Sleutelmoment
STERCK. Wat was het sleutelmoment in jullie loopbaan tot nu toe?
Jochem: “Het moment dat je jezelf en je innerlijke ervan overtuigt dat de wereld rondom je maakbaar is. Een ondernemer onderscheidt zich van een niet-ondernemer doordat hij echt gelooft dat hij met een dienst of product iets kan veranderen en daarbij niet onderhevig is aan maatschappelijke of financiële belemmeringen. Dat is voor mij de belangrijkste innerlijke overtuigingsstap geweest om te stoppen in de advocatuur en te gaan ondernemen. Ons project in de zorg is nooit gestart om financiële redenen, wel om iets te willen veranderen.”
Filip: “We hebben twee jaar geleden een wedstrijd in Texel gewonnen om een volledig nieuw dorp te bouwen. Er waren 39 inschrijvingen van 38 Nederlandse bedrijven waaronder enkele hele grote. Toch hebben wij als klein Belgisch bedrijf de hele tender binnengehaald. Ons product stond mijlen verder dan de collega’s, ook prijstechnisch. Dat heeft veel in beweging gezet voor ons. Je staat op zo’n moment met één klap op de kaart. We kunnen met onze aanpak op een heel andere en veel betere manier zaken realiseren in vergelijking met de klassieke bouwwijze.”
In onze snelle groei verandert het bedrijf continu. Dat is een grote uitdaging.
Maarten: “Voor ons is het moment waarop we kozen om koelinstallaties met ecologische gassen te bouwen cruciaal. Met meer dan 3.000 koelcellen in de groente- en fruitsector in portefeuille hadden we al behoorlijk wat ervaring met de ecologische bouw, het innovatief onderhoud en de energetische optimalisatie van koelinstallaties. Vandaag hebben we met brouwerijen, diverse fabrieken in de voedingssector en industriële proceskoelingen een mooie verbreding van ons originele marktsegment. Het afgelopen jaar hebben we zelfs een project gerealiseerd bij één van de drie grootste autofabrikanten ter wereld. Daar lagen we in de weegschaal met grote Europese spelers. Wij hebben het project binnengehaald op basis van het ingenieuze ontwerp. Zoiets maakt ons superfier en geeft een boost in het bedrijf.”
Dimitri: “Ondernemerschap is iets dat je in je hebt, een bepaalde drang die je moeilijk kan onderdrukken. En de innerlijke drive en motivatie om op structurele wijze impact te hebben op je omgeving en de wereld. Met technologie kan je tegenwoordig vanuit België een product neerzetten dat zijn afzet vindt in heel de wereld. Dat inzicht heeft me echt extreem hard gemotiveerd. Met de Maecenas-groep proberen we ook ondernemerschap te enthousiasmeren en te faciliteren. We hebben een aantal grote ondernemers kunnen aantrekken om samen met ons de schouders te zetten onder projecten waarin we heel hard geloven. Persoonlijk beleefde ik bij Hyperlane het belangrijkste moment in april van afgelopen jaar toen we erin geslaagd zijn om een distributiedeal af te sluiten met de Amerikaanse technologiepartner Craft CMS. Zij schuiven ons nu naar voor als één van de drie officiële partners wereldwijd. Zo gaat de internationale deur wagenwijd open en krijgen we dagelijks een instroom van klanten, prospecten en potentiële leads van over heel de wereld. We hebben nu meer internationale klanten dan Belgische. Daar word ik warm van.”
Filip Timmermans
Skilpod
Filip Timmermans is industrieel ingenieur en behaalde een MBA. Hij startte zijn loopbaan bij IBM in Londen en was daarna actief bij Voka Vlaams-Brabant op het vlak van internationaal ondernemen met een focus op Azië en China. Filip startte en verkocht enkele kleine bedrijfjes en zette voor een Genks bedrijf de Aziatische tak op in Shanghai. In 2013 startte hij samen met Jan Vrijs en investeerder Raymond Cretskens Skilpod. Het bedrijf focust op de bouw van moduleerbare gebouwen en evolueerde van kleinschalige tuinkantoren, bijgebouwen en mantelzorgwoningen naar de bouw van zelfs een heel dorp met 100 woningen. Voor de 3D prefab houten woningen is een eigen productielijn opgezet. De omzet verdubbelt jaar na jaar.
Groei en opschalen
STERCK. Als er één rode draad door jullie verhalen loopt, dan is het die van groei?
Jochem: “Elk bedrijf dat harder groeit dan zijn ebit heeft groeipijnen. Je moet die groei zien te financieren. Voor ons ligt de grootste uitdaging in het feit dat we een veranderend concept brengen in een heel traditionele markt. We kunnen heel innovatief zijn, efficiënt werken en een model naar voor schuiven dat goed schaalbaar is, maar dat wordt los van de businesscase niet altijd geaccepteerd. De niet-traditionele benadering van de zorgmarkt ligt in België zeer moeilijk. Dat is een groot verschil met Nederland en de ons omringende landen waar op een andere manier met zorgverzekeraars wordt gewerkt. We willen een andere markt creëren dan de huidige traditionele gesloten zorgmarkt.”
Filip: “Na de piek komt vaak een dal. Zowel persoonlijk als bedrijfsmatig. Dat is voor mij de grootste uitdaging. Je moet kunnen waarmaken wat je allemaal zegt. We verdubbelen elk jaar in omzet en moeten dat ook dit jaar opnieuw waarmaken. Daar moet je op voorbereid zijn, de juiste mensen vinden, … In het begin sta je nog zelf op de werkvloer, nu ben je manager en moet je een bedrijf aansturen. Daar had ik nog geen ervaring mee. Als je stelselmatig kan groeien, kan je de problemen stap voor stap aanpakken. Maar als je enorme groeipieken hebt, komt je heel andere dingen tegen. Je moet industrialiseren, mensen veranderen, … ook het bedrijf verandert continu. Dat is een grote uitdaging. Tegelijk willen we ons concept ook opschalen naar het buitenland.”
Een duidelijke structuur is heel belangrijk in een groeiproces.
Maarten: “We komen van 4 grote projecten per jaar en werken nu jaarlijks aan minstens 10 grote projecten en dat groeit nog. Het aantal medewerkers is bijna verdubbeld op 5 jaar tijd. Je kan blijven groeien, maar dan moeten ook de structuur en de mensen mee blijven groeien om de kwaliteit te kunnen garanderen. Daarom werken we de laatste jaren meer met partners samen. Zo hebben we 5 tot 10 vaste partners per project. Vroeger deden we alles zelf, nu besteden we zaken zoals kastenbouw uit. We hebben intussen 7 ingenieurs die aanspreekpunt zijn in de projecten. Een duidelijke structuur is heel belangrijk in een groeiproces.”
Dimitri: “Schalen slaat in de dienstensector vaak op het uitbouwen van een organisatie met mensen. In de technologiesector betekent dat iets heel anders. Daar ga je eerst een bepaald bedrag investeren om een innovatief technologisch concept te bouwen en daar heb je uiteraard mensen voor nodig. Maar eens het product er staat en het concept gevalideerd is, maakt het niet meer uit of je iets verkoopt aan 1 persoon, aan 100 of aan 1.000. Opschalen is dan vooral een zaak van commercieel opschalen. Dat kan in principe zonder veel extra resources. De uitdaging is dat we al onze internationale klanten een service moeten bieden. Er is altijd een menselijke component. We merken dat we ondanks onze fantastische technologie het verschil kunnen maken door heel kort op de bal te spelen als klanten vragen hebben. Onze technologie is vaak ook bedrijfskritisch voor hen. Een webshop die down is kan een enorm verlies betekenen. De grote uitdaging is om dat op elk moment waar te maken voor klanten van San Francisco tot Australië. We moeten dus wereldwijd goede mensen vinden.”
Maarten Onckelinx
VOS technics
Maarten Onckelinx groeide op in het bedrijf van zijn ouders en startte er in 2006 als servicetechnieker. Al snel nam hij de volledige aansturing van de techniekers voor zijn rekening. In 2013 nam Maarten samen met zijn broer Kristof het bedrijf over. VOS technics focust zich op het verplaatsten van warmte op een ecologische manier en bouwt industriële koelinstallaties. Het bedrijf maakte een succesvolle transitie van een focus op de fruitsector naar de toepassing van ecologisch verantwoorde koelinstallaties voor de brede markt van kmo en industrie. VOS technics kende daardoor een flinke groei. Dankzij het gebruik van natuurlijke gassen kunnen klanten op kwalitatieve wijze koelen en verwarmen en tegelijk de CO2-uitstoot aanzienlijk reduceren.
Samenwerking
STERCK. Jullie werken allen met partners, investeerders, vennoten. Wat is de succesformule in dat soort samenwerking?
Jochem: “Elk bedrijf heeft een DNA en je vennoten en structurele partners in andere bedrijven moeten hetzelfde DNA delen. Hoe de mensen aan de top met jezelf en met elkaar omgaan, dat is voor ons het allerbelangrijkste. Want dat straalt af op heel de organisatie, op je medewerkers en je eindproduct. Als dat niet matcht ga je je frustreren. Dat gaat veel verder dan een bedrijfsvisie. Je moet alles tegen elkaar kunnen zeggen. Het is een zoektocht om die match bij potentiële partners te vinden.”
Maarten: “Mijn broer Kristof en ik nemen elk een aantal domeinen voor onze rekening. Je kan niet met twee hetzelfde doen. Gelukkig zijn we heel complementair. Techniek is meer mijn winkel, hij houdt zich onder andere met het financiële bezig. Regelmatig steken we de koppen bijeen, waarbij we vanuit verschillende functies proberen te handelen: eigenaar-ondernemer, manager, techneut. Met een gestructureerde aanpak en strakke organisatie is de professionalisering in onze bedrijfsvoering geslopen. Vroeger werd er misschien te vaak vanuit het buikgevoel gehandeld, terwijl het zeker in een familiale context nog belangrijker is om geen emotionele beslissingen te nemen.”
Een ondernemer gelooft dat hij met een dienst of product echt iets kan veranderen.
Filip: “Ik heb het bedrijf opgestart met één van mijn beste kameraden. Dat is ook niet altijd gemakkelijk (lacht). Je groeit persoonlijk, in het bedrijf, je gezin evolueert, we hebben beiden 3 kinderen. Goede communicatie moet de basis zijn en iedereen moet zijn taken hebben. Als je de sterktes en zwaktes van elkaar kent en daarop kan inspelen, dan zit het goed. Daarbij komt nog Raymond Cretskens als medevennoot. Hij heeft het mee mogelijk gemaakt dat we zo snel zijn kunnen groeien dankzij zijn groot netwerk en contacten met de banken.”
Dimitri: “Ik heb veel vennoten op veel verschillende niveaus. JCI is een individuele prijs, maar zonder mijn vennoten ben ik niets en omgekeerd. Binnen Hyperlane doen we alles op basis van gelijkheid. Mensen hebben gevoelens, emoties en ambities. Per definitie zijn daar moeilijke momenten in. Goede communicatie en vertrouwen hebben in elkaar is de basis. De beste teams zijn deze waarbij de partners heel hard kunnen discussiëren, met het mes tussen de tanden, maar daarna samen een pint gaan drinken. We maken daar echt tijd voor vrij. Zeker in de technologiesector gaan veel bedrijven ten onder aan disputen tussen partners. Als je elkaar op een goede manier kan challengen zal je daar heel veel aan hebben.
Filip: “Eigenlijk is het net zoals in een huwelijk met zijn goede en slechte tijden.”
Jochem Martens
Curaedis Group
Jochem Martens studeerde rechten en behaalde een master in sociaal recht. Naast praktijkassistent aan de KU Leuven vervulde hij diverse lesopdrachten bij PXL, Syntra en de Bouwunie. Vier jaar geleden ruilde hij een loopbaan bij advocatenkantoor Adlex in voor zijn eigen ondernemersverhaal Curaedis Group, dat hij samen met Kris Das construeerde. Het zorgbedrijf groeide op korte tijd tot een groep van een 300-tal verpleegkundigen met 4 vestigingen in Limburg en Antwerpen. Curaedis zet een innovatief zorgmodel in de markt en weet daarmee ook grote spelers voor zich te winnen. In 2018 stapte de internationale Vebego-Groep mee in het bedrijf. Jochem Martens is verder adviseur sportrecht bij KRC Genk, voorzitter Unizo Genk, businessconsultant bij de Entrecôte-groep en mede-eigenaar van een start-up in flexibel hoefbeslag voor paarden.
Ultieme tip
STERCK. Welke ultieme tip kunnen jullie kwijt aan jullie collega’s jonge ondernemers?
Maarten: “Kansen zien én grijpen als ze zich voordoen. En vooral: laat je omringen door voldoende goede mensen. Wij hebben bijvoorbeeld via Unizo een raad van advies met externen die ons kritisch een spiegel voorhouden. Zo kan je werken aan je onderneming en aan jezelf als ondernemer.
Jochem: “Stel de vraag waarom, tot je erbij neervalt. Stel alles in vraag. Opportuniteiten, jezelf, je business, alles. Als je merkt dat je in een doodlopende straat zit, moet je jezelf verplichten om een ander pad te creëren.”
Mijn persoonlijke raad van advies kijkt naar mij als ondernemer en helpt me ontwikkelen.
Filip: “Blijf ervoor gaan en er voor 1.000 procent in geloven, hoe zwaar het ook is. En durf groot te denken. Dat hangt boven mijn bureau. We hebben de ambitie om de hele bouwwereld te veranderen.”
Dimitri: “Zoek hulp wanneer je die nodig hebt. Heb niet de illusie dat je alles zelf moet oplossen. Dat kan leiden tot heel ongezonde situaties. Omarm de hulp die rond je is. Wat mij ook heel hard geholpen heeft, is een persoonlijke raad van advies. Enkele mensen die los van het bedrijf naar mij kijken als ondernemer en mij helpen ontwikkelen. Dat is een ongelofelijke verrijking. Het is investeren in jezelf.”
Dimitri Vandormael
Hyperlane
Handelsingenieur Dimitri Vandormael werkte als relatiebeheerder in de banksector en kreeg zo de smaak te pakken om zelf te ondernemen. In 2016 sloot hij aan bij Maecenas Group, een ICT-holding die innovatieve bedrijfsconcepten bedenkt, bouwt en internationaal uitrolt. Binnen die groep van momenteel 5 bedrijven heeft hij zelf de eindverantwoordelijkheid over Hyperlane. Dat is een cloudplatform dat zich richt op digitale bureaus die websites bouwen en dat klanten van over heel de wereld voor zich weet te winnen. Buiten zijn activiteiten voor de Maecenas Group is Dimitri ook actief triatleet en mede-oprichter van Hiddit Nutrition, een bedrijf dat voedingssupplementen produceert en verdeelt voor de Europese markt.