Elektrische wagens zijn milieuvriendelijk, maar scoren – buiten de exotische Tesla en Fisker – nogal mager op de sexyfactor. Nu het trotse Beierse merk met de BMW i3 komt, moeten we onze mening toch gaan herzien. De nieuwe BMW i3 is een rebelse pionier die alle dogma’s van zich afgooit. En dat verdiende in onze test een even grote eco-rebel aan het stuur: Jan Kriekels, opperhoofd van Greenforcebelgium en Jaga.
Met ‘Innovate or Die’ als lijfspreuk kan je niet om de persoonlijkheid van Jan Kriekels heen. Bij van Osch waren ze dan ook erg benieuwd - en licht nerveus – om hun nieuwste pronkstuk over te dragen aan deze ecologische racefanaat. De gebruikelijke plichtplegingen worden snel overboord gegooid eens Jan bij de nieuwe BMW i3 in de showroom staat. Voor we het weten, ligt hij al onder de auto om de mechaniek te aanschouwen. Meteen volgt een spervuur van vragen voor Joeri, de ‘iGenius’ bij van Osch die in de ultramoderne BMW-fabriek van Leipzig de i3 van buiten en vooral van binnen heeft leren kennen. “Hoe zit het met kreukelzones? En het gewicht? Waar zitten de batterijen? En hoe ver kan ik ermee rijden?” iGenius Joeri Peeters en Kim Van Esser van BMW-concessie van Osch antwoorden al even enthousiast. De i3 heeft kreukelzones, maar is vooral veilig en duurzaam door zijn cockpit van carbon. Een licht maar zeer sterk materiaal dat tot voor kort enkel was weggelegd voor Formule 1-bolides. De batterij heeft een standaard bereik van ongeveer 150 kilometer (meer dan 300 kilometer met de optionele ‘range extender’) en kan thuis via het stopcontact opgeladen worden in enkele uren.
Innovate or die
Jan Kriekels is de eigenzinnige, intrigerende CEO van Jaga Radiators met vestiging in Diepenbeek. Product- innovatie en milieuvriendelijkheid gaan bij hem hand in hand. Het respect voor de natuur en de komende generaties is verweven met heel zijn businessfilosofie. Kriekels is de auteur van het boek ‘Innovate or Die’ waarin hij 5 kernwaarden voor het (zaken)leven neerpende. Hij is een dromer, rebel en non-conformist. Een innemende persoon met een aanstekelijke visie.
Freude am Fahren
Met vier volwassenen in de verrassend ruime BMW i3 stuift Jan Kriekels weg. Wie denkt dat elektrische auto’s te weinig spreekwoordelijke paarden onder de motorkap hebben, is er aan voor de moeite. Jan Kriekels rijdt onze volgwagen er – met brede glimlach volgens onze fotograaf - al in de eerste 500 meter af. “Dit is de eerste elektrische wagen voor het brede publiek die milieuvriendelijkheid zo mooi koppelt aan puur rijplezier”, zegt Jan vol bewondering nadat we hem hebben bijgebeend. De BMW i3 blijft dus trouw aan het ‘Freude am Fahren’-principe. “De wegligging is echt goed, mede door de centrale positionering van het batterijgewicht.”
Na de fotoshoot in de barre winterkou poogt Jan om de batterij helemaal leeg te krijgen. Verwarming, zetelverwarming en radio gaan op de hoogste stand. De BMW i3 geeft onverstoord zijn resterende reikwijdte aan voor hij aan het stopcontact moet. We rijden nog enkele kilometers rond, testen de prima volautomatische parkeerfunctie (vooral op applaus onthaald bij het vrouwelijk gezelschap) en leveren de wagen tenslotte terug af bij BMW-concessie van Osch.
Het verdict
Tussen trips naar Roemenië en Hong Kong in krijg ik Jan te pakken voor een terugblik op de test van de i3. Al lijkt het bij momenten meer een vooruitblik op de toekomst.
STERCK. Met welke wagen rijd je momenteel?
Jan Kriekels: “Ik rij eigenlijk niet zo veel met de wagen. Momenteel toer ik rond met een Porsche cabrio. Fijne wagen om mee te rijden. Niet alleen op hoge, maar ook op lage snelheid is dit een aangename wagen. Dat is het kenmerk van de groten. En deze BMW i3 is precies hetzelfde. Heerlijk om mee in het tragere stadsverkeer of in de files te rollen.”
STERCK. Wat is voor jou onmisbaar in een wagen?
Kriekels: “Mijn visie is om ooit alle auto’s hier op de parking van Jaga in één klap te vervangen door exemplaren die zuiver geproduceerd werden en een zuiver verbruik hebben. Wagens die we probleemloos kunnen overdragen aan de volgende generatie.”
Verbonden met de wereld
De BMW i3 beschikt over ConnectedDrive, een reeks diensten die speciaal zijn afgestemd op elektrische mobiliteit. De autonomieassistent berekent continue je rijbereik op basis van je rijgedrag, verkeersinformatie en geografische gegevens. Zodra deze assistent merkt dat je met elektrische autonomie je doel niet zal halen, gaat het zelfstandig oplossingen aanreiken. Een zuinigere route, het dichtstbijzijnde laadstation of zelfs de plek waar je het best kan parkeren om via het openbaar vervoer op je bestemming te raken terwijl de i3 wordt opgeladen. Vanop je smartphone (Android en iOS) kan je je route op voorhand al plannen en heb je toegang tot gegevens zoals laadstatus en autonomie. Je kan zelfs vanop afstand het laadproces van de batterij starten of beëindigen.
STERCK. Wat was je eerste indruk van de nieuwe BMW i3?
Kriekels: “Hij zag er wel echt BMW uit, daar had ik aanvankelijk een beetje schrik voor. Maar tegelijk oogt hij futuristisch met die blauwe accenten. Compact uiterlijk maar toch een ruime wagen. Vooral die complete carbon passagierskooi vond ik indrukwekkend. Zowel qua engineering als qua veiligheid en energiezuinigheid.”
STERCK. Kan je enkele plus- en minpunten opsommen?
Kriekels: “Er zijn geen minpunten aan de i3. De wagen heeft een prima
‘lifecycle index’, biedt een fantastische rij-ervaring, ziet er mooi uit, is praktisch en is compleet onafhankelijk van vervuilende fossiele brandstoffen. Dit is de start van de toekomst en de i3 is voor bedrijven de eerste kans om komaf te maken met hoge belastingen en dure brandstof. En die reikwijdte van 150 (of 300) kilometer is voor het merendeel van ons meer dan voldoende om de dag door te geraken. Wist je dat BMW voor de interieurverwarming zelfs een lucht-lucht warmtepomp heeft voorzien? Zo ver gaan ze dus in hun energieefficiëntie.“
STERCK. Zou je deze nieuwe BMW i3 overwegen als volgende wagen?
Kriekels: “Wel, ik was de eerste die hem mocht testen. En ik ben nu ook de eerste die er eentje heeft gekocht! De bestelbon heb ik meteen getekend na onze testrit. De BMW i3 zal gebruikt worden door mijn bedrijf Greenforce waar we onafhankelijk willen zijn van vervuilende fossiele brandstoffen.”.
- CO2-UITSTOOT: 0 g/km
- ELECTRICITEITSVERBRUIK: 12,9 kWh/100 km
- SPRINTJE: in 7,2 sec. van 0 tot 100 km/u
- KOPPEL: 250 Nm vanuit stilstand
- OPLADEN:
- 8-10u aan het traditionele stopcontact
- 6u met de BMW i Wallbox thuislader
- BEREIK:
- 130-160 km comfort modus
- bijna 200 km eco pro+ modus
- bijna 340 km met Range Extender. Bereik afhankelijk van de persoonlijke rijstijl.
- PRIJS: vanaf 35.500 euro incl. BTW