Hoe sociaal zijn uw media?
Luk Balcer

Hoe sociaal zijn uw media?

Sector: ICT

België heeft meer dan vijf miljoen Facebookgebruikers, 300.000 microbloggers zitten op Twitter. Maandelijks bezoeken wereldwijd meer dan 1 miljard unieke bezoekers Youtube. Sociale media hebben het communicatiemodel van veel bedrijven en organisaties grondig overhoop gegooid. Maar levert het opzetten en onderhouden van sociale media ook een effectieve meerwaarde voor uw bedrijf? 

“Een investering in sociale media rendeert altijd,” zegt Luk Balcer, social media consultant. “Al gaat het voor het ene bedrijf al sneller dan voor het andere. Iedereen heeft een verhaal maar niet elk bedrijf weet dit te brengen. Op sociale media draait het om conversatie. Zorg dat je goede inhoud hebt. Start met een duidelijk plan. Het heeft geen zin om op een blauwe maandag een facebookpagina te starten zonder te weten wat je wil bereiken. Vervolgens bouw je stap voor stap een publiek op. Laat je niet ontmoedigen als je de eerste maanden maar een paar volgers of likes verzamelt. In het begin vraagt het veel energie en krijgt je misschien relatief weinig respons. Maar als je op café gaat leer je ook niet meteen het hele café kennen.”

Starten met sociale media?

14

tips voor in je achterhoofd


  1. Vertrek vanuit de totale communicatie van het bedrijf. Waar sta je op het vlak van klassieke communicatie? Wat doe je nu al? En welke boodschap wil je uitdragen? Op basis daarvan bepaal je welke sociale media eventueel interessant zijn. Elk bedrijf heeft zijn eigenheid.

  2. Betrek je personeel van bij het begin. Kijk waar je naartoe wil en zorg dat je mensen fierheid over je bedrijf willen uitstralen. Leg uit wat je van plan bent. Als je hierin slaagt kan je medewerkers echt als ambassadeur uitspelen.

  3. Stel een social media policy op. Maak medewerkers ervan bewust dat ze online ook deels namens jouw bedrijf spreken. Als er ooit een probleem ontstaat zullen rechtbanken of vakbonden vragen welke regels je met je personeel hebt afgesproken.

  4. Kijk wie je belangrijkste doelgroepen zijn. Veel bedrijven willen graag alles of zoveel mogelijk vertellen. Soms is het net een optie om je te focussen op een specifiek onderdeel van je bedrijf.

  5. Zorg dat je op elk moment weet wat er online over je verteld wordt. Beantwoord een negatief commentaar zo snel mogelijk. Vaak volstaat het voor de klager al dat hij of zij gehoord wordt. En vergeet niet om positieve boodschappen van klanten ook in je eigen communicatie te gebruiken.

  6. Gebruik de juiste tone of voice. Toon steeds empathie. Een erg defensieve reactie wordt zelden geapprecieerd. Kies iemand die affiniteit heeft met sociale media om dit binnen het bedrijf op te volgen en voorzie eventueel een opleiding.

  7. Lees berichten steeds goed na voor je ze post. Zowel op taal-
    fouten als op toonzetting. Soms is het interessant om eerst naar de biografie van je correspondent te kijken. Een heel zakelijk persoon communiceert anders dan een creatieve duizendpoot. Stel je daar op in. 

  8. Werk met een planning. Leg op voorhand vast wanneer je welke communicatie gaat doen. Zo dwing je jezelf om regelmatig online actief te zijn. Verwerk in je planning bijvoorbeeld inhoud die je haalt bij inspirerende websites die jouw publiek aanbelangen.

  9. Als je niet meteen veel likes krijgt wil dat niet altijd zeggen dat mensen je inhoud niet zien of leuk vinden. Het is soms een drempel om de berichten van een bedrijf te liken. Wees geduldig.

  10. Acties om meer likes te genereren via wedstrijden leveren niet altijd evenveel op. Vaak nemen mensen louter deel om de wedstrijd en zijn ze minder geïnteresseerd in je bedrijf. Je geeft beter af en toe een attentie of voordeel aan iedereen die je volgt of leuk vindt.

  11. Als je toch een wedstrijd doet: koppel er een duidelijk reglement aan. Je zit in een spelomgeving met behoorlijk wat minderjarigen. Zorg dat je legaal in orde bent.

  12. Hou rekening met het tijdstip om een post te doen. Elf uur is een uitstekend tijdstip om het dagmenu van een brasserie te communiceren. Tegen 12u hebben mensen al beslist wat ze voor lunch gaan doen.

  13. Wees authentiek in je communicatie. Spiegel je niet te veel aan anderen maar ga uit van je eigen identiteit.

  14. Communicatie en corporate design worden steeds meer iconografisch. Werk met logo’s die ook op één vierkante centimeter duidelijk en herkenbaar zijn. Het eerste wat mensen online doen is in een honderste van een seconde icoontjes screenen om te zien of ze verder geïnteresseerd zijn.

Schrijf eens een blog.


“Het hoeft niet altijd Facebook of Twitter te zijn. Bij een keuze voor sociale media moet je kijken naar de eigenheid van het bedrijf,” zegt Luk Balcer. “Zo ontmoette ik een gespecialiseerd verzekeringskantoor voor syndici. Ze wilden starten met Facebook en Twitter. Omdat hun specialisatie erg uniek is, heb ik aangeraden om via een blog verhalen te brengen over wat er gebeurde in hun appartementsblokken en hoe zij problemen aanpakten. Niemand anders deed dat. Na 4 weken hadden hun website 300 procent meer bezoekers.“

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels