De Haspengouwse ondernemersclub @hoc is het ontmoetings-
forum voor ondernemers met een bedrijf of roots in de regio Haspengouw. De club brengt bedrijven samen uit de gemeenten Sint-Truiden, Nieuwerkerken, Borgloon, Heers, Wellen, Gingelom en Kortessem en sinds kort ook Alken. @hoc vertegenwoordigt de leden naar de lokale overheden toe en streeft gemeenschappelijke belangen na.
“Tijdens de bijeenkomsten kunnen onze leden iets opsteken over actuele bedrijfseconomische thema’s, en wordt er tijd besteed aan ervaringsuitwisseling,” zegt voorzitter Patricia Robinne, zaakvoerster van reclamebureau Idearté. “Maar naast netwerking, vorming en het verbeteren van de onderlinge contacten, willen we ook effectief bijdragen aan de industriële en economische ontwikkeling van onze streek. Daarom hebben we voor de gemeenteraadsverkiezingen een economische beleidsnota opgesteld en overhandigd aan alle politieke partijen. Er is toen ook een debat rond gevoerd.”
STERCK. Wat willen jullie met die beleidsnota bereiken?
Patricia Robinne: “We hopen tot een toekomstvisie te komen voor onze regio op langere termijn. De actie heeft ons trouwens heel wat leden bijgebracht. Eén van de zaken die we aangekaart hebben is het gevoel dat veel industrieterreinen ad hoc en soms minder kwalitatief ingevuld worden. Eerder op basis van wat zich toevallig aandient. Door het ontbreken van een ambtenaar economie in veel gemeenten misten we ook een aantal kansen. Daar komt nu verandering in. We proberen op die manier toch een stempel te drukken en volgen dat ook op. Ons bestuur is daar heel gedreven in.”
STERCK. Haspengouw heeft een eigen identiteit, vind je dat ook terug in de ondernemingswereld?
Robinne: “Haspengouw heeft een sterk familiaal karakter. Dat merk je ook in de bedrijven. We zijn down to earth, wellicht zelfs vaak wat te bescheiden. Als je ziet dat we hier bedrijven hebben zoals Globachem, een echte Haspengouwse parel die nog bij heel veel mensen onbekend is,… We hebben in november de bundel uitgebracht “Haspengouwse portretten, ondernemen met karakter”. Daarmee willen we onze bedrijven een gezicht geven en op de kaart zetten, zowel de bedrijven als de ondernemers persoonlijk. Veel van onze ondernemers komen nog te weinig naar buiten. Maar ik voel daarin toch verandering komen. Communicatie is een stokpaardje, dat door het hele bestuur van onze ondernemingsclub wordt gedragen.”
40 procent groei
STERCK. Welke rol is weggelegd voor jullie als ondernemersclub?
Robinne: “Ons ledenaantal is het laatste anderhalf jaar, in crisistijd, met 40 procent gegroeid. Daaraan zie je dat ondernemers toch op zoek zijn naar netwerking in hun eigen streek. Voka, VKW en Unizo zijn enorm groot en veel collega’s komen tot de vaststelling dat ze nog amper weten welke bedrijven een paar straten verderop zitten. We willen Haspengouw op ondernemersvlak op de kaart zetten. Als ondernemersclub dekken we natuurlijk ook een relatief grote regio.”
STERCK. Het is vrij uniek dat jullie zoveel gemeenten vertegenwoordigen?
Robinne: “Dat is een sterkte van onze club. Ook de gemeenten zouden meer moeten samenwerken en economie ruimer moeten zien dan de eigen grenzen. Daar besteden we in onze nieuwsbrieven en activiteiten aandacht aan. We zijn er niet alleen voor Sint-Truiden. Zo is er hier voor de dienstensector niet dadelijk plaats om te bouwen en verder uit te breiden. Wel om te huren, zoals bijvoorbeeld in Stayen. Maar in Gingelom, Heers of een andere gemeente kan er bijvoorbeeld wel ruimte zijn. Het zou jammer zijn dat dienstenbedrijven die willen uitbreiden naar Hasselt of Leuven trekken. We willen onze regio op dit vlak sterk maken. Door netwerking en gezellig samenzijn leer je mensen kennen en wissel je ideeën uit. We zijn nu nog op zoek naar communicatoren voor de industrieterreinen om voeling te krijgen met wat er daar leeft. Nu is het nog vaak elk terrein voor zich.”.
Haspengouwse ondernemersclub @hoc
-
Ongeveer honderd bedrijven aangesloten
-
Verzamelt 1x per maand
-
Activiteiten: Ontbijtvergaderingen, bedrijfsbezoeken, gastsprekers, kennismakings- events
-
Beleidsnota voor verkiezingen heeft impact op economisch beleid in de regio.
Het afgelopen jaar presenteerde @hoc een economische beleidsnota om de lokale beleidsmakers te stimuleren. Patricia Robinne licht de thema’s toe.
- FRUIT OP DE RAILS
We hebben de geschiedenis van fruit. Laten we hier een fruitvallei uitbouwen en nieuwe fruitgerelateerde bedrijven aantrekken. In de SALK-fiches zijn door de stad subsidies gevraagd en er komen wellicht effectief middelen om een Fruitport uit de bouwen. - ZORG IN DE LUCHT
We hebben met het psychiatrisch ziekenhuis Asster en St-Trudo twee grote ziekenhuizen. De zorg is hier sterk vertegenwoordigd. Ook Brustem Airport kan een rol spelen om bijvoorbeeld een gespecialiseerd servicepakket uit te bouwen voor internationale medische bedrijven zoals organentransport, protheses op maat tijdens operaties, ... Er moet natuurlijk tewerkstelling aan vast- hangen maar dat kan volgens ons door themagerichte ontwikkeling. - INNOVATIE IN TECHNOLOGIE
Punch powertrain is een voorbeeld waar knowhow en kennis in onze regio blijven. Productie is natuurlijk een ander verhaal, maar op het vlak van innovatie in technologie is er nog veel mogelijk.