Cups zijn gemakkelijk en je kan per tas van smaak wisselen”, horen we vaak. Klopt! Maar daarmee is dan ook alles gezegd over cups. Wij geven je graag enkele redenen om het roer om te gooien en toch voor verse bonen te gaan.
Meer smaak en volle crema
Vanaf het moment dat koffie gemalen wordt, verliest het al aroma’s die je liever in je tas wil hebben. Daarom wordt de lekkerste koffie steeds gemalen vlak voor de bereiding. Als je dan ook nog kiest voor goede en verse koffiebonen, word je getrakteerd op een rijk palet aan smaken, een volle crema en koffie die zelfs zachter wordt als hij afkoelt. Als de koffie zoals in cups op voorhand wordt gemalen, verlies je unieke aroma’s, wordt de koffie slechter naarmate hij afkoelt en ontstaat die cremalaag alleen nog als de fabrikant er wat extra stoffen aan toevoegt. Meer chemie en minder smaak.
Meer kwaliteit voor minder geld
Als je koffie koopt, denk je natuurlijk ook aan je portemonnee. Welk toestel kies je en hoeveel gaat me dat kosten? Een koffieapparaat voor cups is veel goedkoper dan een espressomachine. Maar als je de uigave aan de cups zelf meerekent, kom je snel tot heel andere conclusies. Cups zijn bijna drie keer duurder dan goede Arabicabonen. Als je overschakelt op koffiebonen heb je een degelijke volautomaat op twee tot drie jaar terugverdiend. Daarna bespaar je al snel 0,18 cent per kopje! Reken maar uit ...
Veel milieuvriendelijker
Een ander groot voordeel is dat je veel minder restafval produceert. Tel al die cups die je per maand verbruikt maar eens op ... En dan zwijgen we nog over de enorme voetafdruk die de productie van al die cups nalaat. Met koffiebonen kies je resoluut voor een mooiere toekomst.
Omdat het héle verhaal telt
Ten slotte kies je met vers gebrande bonen voor een sterk verhaal waarmee je je professionele visie kan ondersteunen. En bij voorkeur het verhaal van specialty koffie! Hier staan pure smaak, lokale handel en eerlijke prijzen voorop. Omdat de koffieboeren enkel de goede en rijpe bonen met de hand plukken, stijgt de kwaliteit, worden de boeren beter verloond en bouwen ze aan een duurzame toekomst. Specialty koffie wordt immers niet verhandeld via de beurs, maar zo direct mogelijk, volgens vraag en aanbod. Daardoor vallen veel tussenschakels weg en blijft de eindprijs concurrentieel. Met zo’n verhaal steun je enerzijds de koffieboer en de lokale koffiebrander; anderzijds leg je je eigen mensen smaakvol in de watten en laat je een sterkere (eerste) indruk na bij klanten.