Software is onmisbaar, maar toch koopt iedereen liever hardware aan. Omdat een nieuwe MacBook tastbaar is. Software levert nog te veel frustraties op. Gebruikers verwachten ook te vaak dat software alles oplost. Dat kan alleen als je een goede voorbereiding treft. Lieven Van Nuffel van 3rd Wave legt uit waarmee je rekening moet houden.
Door software te kopen en te installeren, los je geen probleem op. De kunst is om de juiste software te kiezen bij de juiste leverancier. En er vervolgens de juiste data in te stoppen.
1. Een goede voorbereiding
Alles start met een goede voorbereiding. Omdat het vaak om een langdurig traject gaat, is het ook belangrijk dat er een goede match is met de softwareleverancier. Als je van bij het eerste gesprek geen klik voelt, kun je maar beter een andere partij zoeken. Software is immers geen product, het is eerder een dienst. Probeer ook te achterhalen of de softwareleverancier kennis heeft van jouw business, markt en problemen. Iedereen kan tegenwoordig software schrijven, maar wie de noden van zijn klanten kent, heeft altijd een streepje voor.
2. Omschrijf je probleem duidelijk
Als je overschakelt naar een ander softwarepakket is dat meestal omdat je gefrustreerd bent over de huidige manier van werken. Nieuwe software kán een oplossing bieden. Maar alleen maar als je zelf aangeeft wat je anders wilt. Een softwareleverancier moet exact weten op welke vlakken je efficiënter wilt werken. Zo kan hij of zij gericht meedenken en effectief bouwen aan een oplossing. Laat die IT’er zien hoe je vandaag werkt. Toon tegen welke problemen je aanloopt en geef aan op welke vlakken hij meerwaarde kan leveren. Gebruiken meerdere mensen in je bedrijf de software? Betrek dan iedereen. Software levert pas ROI als je een probleem oplost. Als je automatiseert en je probleem raakt niet opgelost, heb je alleen maar een geautomatiseerd probleem.
3. Deel van een groter geheel
De wereld verandert razendsnel. De markt ook. Software is nooit af. Als je bedrijf evolueert, moet je software ook mee. Een goede basis is daarom een must. Toch is het belangrijk om ook naar de toekomst te kijken. Achteraf extra aanpassingen doorvoeren, is vaak duurder. Wijzigt er op erg korte tijd iets? Dan is een aparte app vaak ideaal om kort op de bal te spelen. Creëer simpelweg ruimte voor flexibiliteit. En hou altijd het groter geel in de gaten.
4. Betrek je medewerkers
Software is alleen nuttig als het effectief gebruikt wordt. En niet iedereen is even enthousiast over veranderingen. Betrek zoveel mogelijk medewerkers van in het begin. Als zij de ‘what’s in it for me’ zien, zijn ze gemotiveerd om de nieuwe software te gebruiken. Investeer ook in degelijke opleidingen. Op die manier schakel je sneller.