Het Amerikaanse motormerk Harley-Davidson is wereldberoemd om zijn iconische motoren en herkenbare look. De afgelopen jaren zet de fabrikant uit Milwaukee in op een verregaande modernisering en uitbreiding van het aanbod. Op de modellenlijst 2019 prijken maar liefst 36 verschillende motoren en daar komen binnenkort nog enkele volledig nieuwe families bij. STERCK Magazine ging op pad met de Breakout, een bloedmooie moderne ‘muscle chopper’.
De Breakout behoort tot de nieuwe generatie van de Softail-familie. Bij de Softail is de achtervering perfect weggewerkt zodat deze de strakke en cleane look van de motor niet onderbreekt. Het opnieuw uitgevonden frame behoudt de klassieke lijnen, maar dankzij het lichtgewicht design en de stijfheid krijg je een responsieve rijervaring.
De voorvork die ver vooruit loopt springt direct in het oog. De hoogwaardige voorvering levert de performance van een cartridge race-vork, maar dan met minder gewicht en lineaire dempingseigenschappen. Uiteraard kan je ook niet naast de immense achterband van 240 mm kijken. Daarmee verwijst de motor subtiel naar het rijke dragster-verleden waaruit hij afstamt. De sportiviteit van de Breakout wordt verder benadrukt door het Milwaukee-Eight Big Twin motorblok met 114 cubic inches motorinhoud dat garant staat voor een rijk koppel van 154 Nm.
Mee met de tijd
Harley-Davidson is volledig mee met de tijd. Zo is er het brede, digitale instrumentenpaneel, subtiel verhoogd op het stuur gemonteerd. Het staat perfect in het gezichtsveld. De Breakout beschikt over een gesofisticeerd standaardalarm en contactloze startfunctie. Een eenvoudig verstelbare monoschokdemper zorgt voor dynamisch bochtenwerk. Zelfs de grootste nostalgicus moet toegeven dat het klopt als een bus.
“Voor mij is de Breakout een model dat niet zomaar in een hokje onder te brengen valt,” zegt Piet Fraussen, concessiehouder van Harley-Davidson Genk. “Het is een model waar andere motormerken niet echt een antwoord op hebben en dat Harley-Davidson maakt tot wat het is: een uniek en iconisch merk.”
Als testrijder brachten we Michel Stas, general manager van Eurorent, mee naar Genk. Hij is al als kind gepassioneerd door motoren. “Harley-Davidson slaagt er net zoals Porsche in om het gamma steeds te verbeteren en te moderniseren en tegelijk toch die klassieke lijn en dat herkenbare karakter te behouden. Dat is speciaal,” vertelt Michel Stas. “Buiten mijn werk en mijn gezin zijn motoren mijn grote passie. Ik was al klant bij Piet toen hij nog in Lanaken gevestigd was, zeker 25 jaar geleden. Ik sprong er wekelijks wel eens binnen om één of ander onderdeel te kopen. Zo is mijn passie gegroeid. Aan motoren sleutelen is het liefste wat ik doe. Het is de droom van elke motorrijder om een Harley te bezitten. De Sportster 1200 heb ik altijd één van de tofste motoren gevonden. Zelf heb ik een XR 1340 gehad. Die rijden goed en hebben een mooi koppel. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem heb weggedaan. Vandaag heb ik vier motoren in mijn garage staan die ik volledig zelf opgemaakt heb. Ik zoek altijd naar een speciaal model, iets wat iemand anders niet heeft.”
Harley Davidson Fraussen Genk
HD Fraussen Genk is één van de 10 officiële Harley Davidson dealers in België. Elke dealer heeft een eigen ‘chapter’ of Harley-club. De zaak is volledig ingericht als concept store. Aan de voorkant is er een gezellige bar, die ook het clubhuis van het Maasland Chapter is. Ideaal om bij een koffie of iets fris over motoren te praten en de nieuwe modellen te bekijken. De enige regel in de club is dat er geen regels zijn. Het is geheel vrijblijvend.
Voor alle doeleinden
Michel Stas blikt met een brede glimlach terug op een dagje scheuren over het Limburgse asfalt. “Ik heb al lang niet meer met een Harley-Davidson gereden, en dan verbaas je je er toch opnieuw over hoeveel koppel je ter beschikking hebt als je aan het gas draait. En dat meteen al in de lage toeren. De motor schakelt goed en rijdt heel soepel. Het gestrekte silhouet en de brede achterband maken de Breakout uitstekend geschikt voor de lange rechte stukken. Maar ook in de bochten gedraagt de motor zich verrassend vlot en sportief. Je kan al heel vroeg terug op het gas gaan, ondanks het romige koppel zal de motor niet uitbreken. Net omdat die band zo breed en vlak is, duwt hij de motor automatisch sneller rechtop. Accelereren is echt genieten.”
Het is verbazend hoeveel koppel je ter beschikking hebt als je aan het gas draait.
Is het die ideale motor om op een zondag te cruisen? “Eigenlijk kan je hem perfect voor alle doeleinden gebruiken. Wil je naar de zee rijden, dan kan dat. Wil je ermee naar je werk gaan, dan doe je dat in alle comfort. Het is de ideale motor om na een lange werkdag je stress volledig los te laten. Een heel relaxte motor om mee te rijden. En tegelijk heb je onmiddellijk de nodige sportiviteit ter beschikking als je aan het gas draait. Het is een eigentijdse motor met een eigen karakter. Echt een topmotor.”
Een Harley-Davidson is tegenwoordig bereikbaar voor een breed publiek. De Breakout kost 22.000 euro, maar er is al een Harley-Davidson vanaf 7.700 euro. “De moderne financieringsvormen zorgen ervoor dat iedereen die wil met een dergelijke motor kan rijden,” legt Piet Fraussen uit. “Voor jonge mensen staat het behalen van een motorrijbewijs soms nog wel eens in de weg. Daarom betaalt Harley-Davidson zelfs tot 1.250 euro terug voor jongeren die bij de aankoop van hun eerste motor hun rijbewijs nog moeten halen.”
Eurorent
Al 30 jaar lang staat Eurorent dicht bij haar Limburgse en Luikse klanten. Het bedrijf wil de uitverkoren partner zijn voor verhuur en verkoop van werkmaterialen bij bouw- en renovatiewerken. Het familiebedrijf richt zich zowel op de professionele werfleider, eventmanager als op de ambitieuze doe-het-zelver en draagt waarden als klantgerichtheid en service hoog in het vaandel. Eurorent wil het breedste gamma aan topmerken op de markt bieden, binnen flexibele huurtermijnen en tegen uiterst scherpe prijzen.
Nieuwe modellen
Harley-Davidson zet de volgende jaren nog verder in op een diversificatie van het aanbod. Piet Fraussen legt uit: “In het najaar staat de langverwachte Livewire in de toonzalen in Europa. Dat is de eerste elektrische Harley-Davidson. Er is jaren aan ontwikkeld. De motor levert spectaculaire prestaties, maar het is natuurlijk een totaal andere rijervaring dan we gewoon zijn. Als je het gas dichtdraait remt hij bijvoorbeeld automatisch af. En er komen ook nog totaal andere modellen zoals de Adventure Touring, de eerste Harley-Davidson die erop gericht is om ook echt offroad te rijden. Er komt een Streetfighter en een nieuwe custom motorfiets met een vette, agressieve minimalistische look en 1250cc pure performance. We hebben echt nog heel wat in de pipeline de volgende jaren. Op die manier bereiken we ook een heel nieuwe publiek.”
“Vroeger was een Harley-Davidson een heel klassieke motor, nu beginnen steeds meer mensen hun motor te ‘customizen’, dat is echt een trend,” zegt Michel Stas. “En dan heb je bij Harley-Davidson ongelofelijk veel mogelijkheden. Zeker van die oude klassieke Harley’s kan je iets heel mooi maken. Er is een oude garde die bijvoorbeeld heel erg gehecht is aan de klassieke Evo-motorblokken, die zullen hun Harley de rest van hun leven houden. Zo’n motor vermindert ook nauwelijks in waarde. Maar dan moet je de techniek wel een beetje in de vingers hebben. En anders koop je een nieuw model. Dat is starten en je bent weg voor duizenden kilometers."
Harley-Davidson Breakout 2019
Bevindingen
Klassiek en uniek Harley-Davidson-DNA in een modern jasje
Romig en hoog koppel leidt tot uitstekende prestaties.
Motor voor alle omstandigheden en gebruik
- Motor: Milwaukee-eight 114
- Motorkoppel: 145 nm
- Droog gewicht: 294 kg sec
- Zadelhoogte: 665 mm
- Basisprijs: vanaf 22.000 euro incl. btw