Overweeg je een nieuwe website te lanceren of een bestaande te optimaliseren, voorzie dan zeker een budget voor je marketingstrategie. Anders krijg je op het einde van de rit misschien wel een fantastisch mooie en goed werkende website, maar niemand die hem bezoekt. De boodschap luidt dan ook: mensen komen niet zomaar naar je website, je moet je website naar de mensen brengen!
Maak een stappenplan
Prospecten of potentiële klanten die je website bezoeken kan je vaak overtuigen door een goede eerste indruk te maken. Je hebt al een stapje voor als je website professioneel overkomt. Dat heeft onder meer te maken met goede indelingen, een vlotte navigatie, to-the-point teksten, een eenvoudige zoekfunctie, goede call-to-actions, enz.”
Schakel online hulpmiddelen in
Verschillende hulpmiddelen zijn mogelijk. Google Ads – vroeger bekend onder naam Adwords – zijn de kleine advertenties die bovenaan de zoekresultaten in Google worden getoond. Ze kunnen gestuurd worden door de digitale marketeer in functie van de zoekopdrachten die de eindgebruikers uitvoeren.
Andere mogelijkheden om meer bezoekers naar een website te brengen zijn onder andere advertenties via Facebook, Instagram, LinkedIn, enz. Het is trouwens een misvatting dat je via sociale media enkel mensen bereikt die met jou geconnecteerd zijn! Bij de uitwerking van bijvoorbeeld Facebook advertenties kan je je doelgroep bepalen: man/vrouw, leeftijd, interesses, beroep, regio, … Je kan dus al die mensen gericht bereiken, ook als ze niet met jou geconnecteerd zijn via Facebook.
Welke digitale marketinginstrumenten je best kan inschakelen, is voor elke sector en elke doelgroep anders, maar een gezonde mix van de juiste kanalen zal steeds bijdragen tot het verhogen van het aantal potentiele leads naar je website.
Zet in op e-mail marketing
E-mail marketing is een handige en budgetvriendelijke manier om bij je klanten op regelmatige tijdstippen terug top-of-mind te worden. Het is echter wel een complexe aangelegenheid, zowel inhoudelijk, wettelijk als technisch: laat je daarom in de opstartfase of over de gehele lijn zeker bijstaan door een professionele partner met kennis van zaken.