Elly Huysmans pendelde - net als haar echtgenoot Jo Mellemans - jarenlang naar Brussel voor haar job als IT-consultant. Na een lange rit in een propere, opgeruimde woning thuiskomen: dat gaf het koppel altijd ontzettend veel voldoening. Toen hun huishoudhulp aangaf dat ze zich niet gewaardeerd voelde door haar werkgever, vroegen Elly en Jo zélf een licentie als dienstenchequewerkgever aan. Anders en beter. Dat was het motto. Wat startte als bijberoep groeide in iets meer dan tien jaar uit tot een miljoenenbusiness.
We startten in 2007 met Het Poetsbureau zonder concreet business- of financieel plan. We namen simpelweg onze voormalige huishoudhulp in dienst om haar uit de nood te helpen. De planning bestond uit een bord met post-its in onze living. In 2009 liet Jo zijn job in Brussel ‘even’ voor wat het was. In 2013 kwam ik aan boord. Ook gewoon om ‘even uit de nood te helpen’. Vandaag sta ik in voor strategie en innovatie. Het Poetsbureau telt intussen meer dan 8.200 medewerkers en 73 kantoren. Helemaal nieuw is Het Poetsbureau for business, daarmee mikken we nu ook op kmo’s en grotere bedrijven. En Work Wizards is onze interim businessunit met intussen 7 kantoren.”
Trots?
“Uiteraard. Vooral omdat we erin slagen om mensen boven hun niveau te laten presteren. Al was het natuurlijk geen evidentie om mijn job in Brussel op te geven en een zaak met mijn echtgenoot op te starten. We hebben van in het begin heel duidelijke afspraken gemaakt over de grens tussen werk en privé. Dat lukt prima. Mijn ouders zijn bovendien ook erg trots. Dat merkten we onlangs nog tijdens de inhuldiging van het nieuwe hoofdkantoor. Ze straalden! Ik kom niet uit een ondernemersfamilie.”
Stercktes?
“Mijn grootste bijdrage in het bedrijf? Ik denk de frisse inzichten. Ik ben pas enkele jaren na Jo voltijds in Het Poetsbureau gestapt. De grootste toegevoegde waarde is dat ik alles vanop een grotere afstand bekijk. Hoe kan het anders en beter? Ik neem de sector graag onder de loep. Daarnaast is het sinds dag één de ambitie om de sector op te waarderen. Het geeft een kick om oplossingen te zoeken.”
Werkpunten?
“People-management is niet mijn sterkste kant. Ik overtuig en inspireer anderen graag om het beste uit zichzelf te halen, maar vertellen dat iemand zijn of haar job niet goed doet, vraagt veel moeite en energie. Daarnaast heb ik de neiging om veel tegelijkertijd te willen doen. Dat is in een organisatie van deze grootorde niet altijd makkelijk. De andere diensten moeten natuurlijk kunnen volgen.”
Wat je écht wil bereiken, ligt vaak maar één stap buiten je comfortzone.
Sterck voorbeeld?
“De Deense Chief Happiness Officer Alexander Kjerulf. Ik heb deze CEO van Whoohoo inc. een tijdje geleden zelf ontmoet. Het inspireert hoe hij happiness at work promoot. Dat gaat namelijk veel verder dan een kop Nespresso met een lekker chocolaatje. Daarnaast vind ik Wouter Torfs een schoolvoorbeeld. Hoe hij in zoveel verschillende vestigingen harmonie brengt en zoveel mensen op dezelfde manier authentiek laat reageren … Dat wil ik met Het Poetsbureau ook.”
Tips voor starters?
“Als je voelt dat je idee goed zit en denkt dat je je gelukkiger gaat voelen, moet je springen. Van uitstel komt afstel.Uiteraard moet je je grondig laten informeren, maar daarna moet je je kans gewoon wagen. Falen mag. Ik heb ooit geprobeerd een schoenenlabel op te richten, Miss Vega. Dat werd een echte flop. Maar ik heb er heel erg veel uit geleerd.”