Vorig jaar presenteerde Porsche de derde generatie van de Cayenne, de immens populaire SUV uit Stuttgart. Nu is er ook de Cayenne Coupé. De aflopende daklijn en de strakke, iets bredere achterkant benadrukken nog nadrukkelijker het sportieve DNA van de wagen. En dat gaat niet onopgemerkt voorbij ...
De Porsche Cayenne was in 2002 het eerste model waarmee Porsche het pad van de sportcoupé pur sang verliet. Een schot in de roos. De twee best verkopende modellen van de laatste jaren zijn de Macan en de Cayenne, beide SUV's. Van de Cayenne zijn intussen al meer dan 850.000 stuks verkocht. Voor de derde generatie van het model werden niet alleen de buitenkant en het interieur grondig onder handen genomen, Porsche vernieuwde ook het volledige motorenpallet. De nieuwe Coupé is een interessante uitbreiding van het aanbod.
Vinnigere rijdynamiek
"Er was een duidelijke vraag van onze klanten naar een nog sportiever uitziende SUV", zegt Nicky Lahau van Porsche Centre Paal. "De Coupé deelt de techniek met zijn klassieke broer, maar neemt qua design nog meer de stijlelementen van onze sportiefste modellen over zoals de 911. Aan de voorkant ga je het verschil met de gewone Cayenne niet zien. Maar vanaf de B-stijl in het midden is de wagen vormgegeven zoals een echte coupé. Naast de aflopende daklijn heeft hij ook iets bredere wielkasten, wat hem nog meer die sportieve en robuuste look geeft zonder aan elegantie in te boeten. Aan de Cayenne viel nog nauwelijks iets te verbeteren, maar toch biedt de Coupé nog iets meer rijdynamiek en is hij iets snediger en dynamischer."
Dat kan Els Stappers van TM Technics volmondig beamen. Ze ging voor STERCK Magazine een dag op pad met de Cayenne Coupé. "Hij is inderdaad iets vinniger. We rijden thuis met een Porsche Cayenne E-Hybrid van de vorige generatie. Daarmee start je normaal in elektrische modus, maar deze benzineversie heeft nog net iets meer pit. Je kan onmiddellijk die diepe motorklank bewonderen als je op het gaspedaal duwt. Zeker op het vlak van interieur en cockpit zijn de verschillen met de vorige generatie groot. Toen ik indertijd de eerste keer in onze Cayenne stapte, voelde ik me in een vliegtuigcockpit met al die knopjes. Die zijn nu vervangen door digitale schermen. Het ziet er heel knap uit en brengt ook veel meer rust. Toch is het de buitenkant van de Coupé die het meeste indruk maakt. Toen ik op het bedrijf aankwam, was iedereen onder de indruk. Men kende de wagen wel vanop de foto, maar in het echt oogt hij nog mooier. Hij is langs alle kanten bewonderd en zeker langs de achterkant."
Eyecatcher
Dat woweffect ondervond Els Stappers ook op een andere manier. "Het was opvallend hoe de mensen hun hoofden omdraaiden om naar de wagen te kijken. Zelfs onze kinderen was het opgevallen. We reden op een moment een parking op en de mond van een man vormde letterlijk de woorden 'wow'. We hadden het allemaal tegelijk gezien. De Cayenne Coupe is een echte eyecatcher, zeker in deze kleur. Dat heb ik met onze huidige Cayenne nooit zo opgemerkt."
Lightweight Sport Package
Op vraag van de fotograaf heeft Els Stappers ook een stukje offroad gereden. "Daar heb ik de offroad-modus voor gebruikt. Het verschil is opmerkelijk. De wagen voelt meteen een heel stuk harder aan. Maar je kan dat helemaal naar wens aanpassen."
De Coupé heeft nog meer rijdynamiek en is iets snediger, dynamischer.
Nicky Lahau: "Voor elke specifieke ondergrond bestaat er een voorgeprogrammeerde stand op het vlak van hoogte, demping en motorkarakteristiek. Maar je kan dat inderdaad ook personaliseren. Deze testwagen is uitgerust met optionele luchtvering. Negen op de tien klanten kiest daarvoor omdat het een heel comfortabel rijgevoel geeft en de demping nog versterkt.
TM Technics
TM Technics is gespecialiseerd in het plaatsen van ventilatiesystemen en afzuiginstallaties, vooral in bedrijven en de industrie. Zodra een machine in een productielijn te veel warmte of stof produceert, zorgt TM Technics ervoor dat dit aan de machine onttrokken wordt. Het bedrijf installeert klimatisatie in grote (industriële) gebouwen en werkt met zeventien mensen.
Een andere optie op deze wagen is het Lightweight Sport Package waarmee hij zo’n 22 kilo lichter is. Standaard heeft de Cayenne Coupé een groot panoramisch dak. Dat wordt in dit pack vervangen door een lichtere versie in carbon. Het pack omvat verder 22-duims velgen, wat nieuw is voor de Cayenne, een met Alcantara overtrokken stuurwiel en stoelbekleding met ruitjesmotief. Dat is normaal alleen voor de heel sportieve R-modellen weggelegd, maar nu dus ook terug te vinden op de Cayenne Coupe. Het geeft de wagen in totaliteit een nog sportievere uitstraling."
"Die velgen werden echt gesmaakt door de mannen op het bedrijf", zegt Els Stappers. "En het stuur voelde heel fijn en zacht aan. Ondanks de aflopende daklijn is er meer dan voldoende plaats en hoofdruimte op de achterbank doordat deze een stuk lager in de wagen geplaatst is. Het vergemakkelijkt het in- en uitstappen. Ook in de koffer blijft er bijna evenveel ruimte als in het klassieke model. En de voorzetels zijn veel meer verstelbaar dan in het verleden. Dat vind ik wel fijn."
Zijn er nog andere opties die bij Els in de smaak vielen? "Het waarschuwingssysteem via lichtjes in de zijspiegels is zeker een aanrader. Maar eigenlijk is heel het nieuwe infotainmentsysteem en de manier waarop de informatie op de schermen gepresenteerd wordt top. Het touchscreen, de navigatie op het scherm achter het stuur, de connectiviteit met internet, ... Het werkt allemaal heel handig, razendsnel en intuïtief. Alles zit waar het moet zitten."
Sport én comfort
De Cayenne Coupé heeft duidelijk alles om de verkoop van de Cayenne een boost te geven. Maar wat maakt nu het succes van dit model? Nicky Lahau: "Vaak zijn het bestaande Porsche-klanten die een Cayenne kopen omdat ze het gevoel van hun 911, Cayman of Boxter met het hele gezin willen delen. En dat lukt ook. De Cayenne heeft het Porsche-DNA en rijdt als een sportwagen, niet als een SUV. Dat is het leuke eraan. Bovendien boet hij op geen enkel vlak in op ruimte of comfort."
Els Stappers: "Dat kan ik wel bevestigen. Toen we gingen kijken voor onze huidige Cayenne, zijn we wagens van verschillende merken gaan testen en de Porsche sprong er toch wel bovenuit. Voor ons als zelfstandigen was ook het hybrideverhaal heel interessant qua fiscaliteit. We zien veel collega-ondernemers die overschakelden naar hybride. Al wordt mijn volgende wagen zeker een volledig elektrische."
Porsche Centre Paal
Porsche Centre Paal (PCP) is sinds de verhuis in 2015 vanuit Geel (PC Verellen), de officiële Porsche concessiehouder voor de regio Limburg en Kempen. De concessie levert de perfecte service en advies waarbij de klant maximaal centraal staat. Het merk zit momenteel enorm in de lift met sterk groeiende verkoopcijfers en een hele reeks nieuwe modellen. PCP behaalde intussen ook al voor de derde keer de Porsche Service Excellence Award in België.
Nicky Lahau: "De Cayenne is momenteel verkrijgbaar in drie versies: de Coupé (340 pk), S Coupé (440 pk) en Turbo Coupé (550 pk). Daar komen nu twee hybride-versies bij: de E-Hybrid en de Turbo S E-Hybrid. Die laatste wordt met een vermogen van 680 pk de krachtigste die we hebben. Hij zal nog dit jaar beschikbaar zijn. In januari 2020 zal dan de Taycan in de showroom staan, de eerste volledig elektrische wagen van Porsche. We hebben enkel in onze concessie al meer dan honderd voorbestellingen. Kort daarna komt er de volledig elektrische E Cross Turismo, die het midden zal houden tussen de Panamera Sport Turismo en de Cayenne Coupé. Beide elektrische modellen beloven een gigantisch succes te worden."
Rest voor deze test de vraag welke wagen Els zou verkiezen: de klassieke Cayenne of de Coupé? "De Coupé vind ik mooier, verfijnder. Op het bedrijf was ook iedereen het daar unaniem mee eens. Al blijft het een kwestie van smaak."
"Voor de prijs moet niemand het laten," besluit Nicky Lahau. "Door het meer rijkelijke standaarduitrustingsniveau kost de Coupé maar een paar duizend euro meer dan de gewone Cayenne. We zien in de praktijk dat veel klanten voor de Coupé opteren."
BMW X7
xDrive40i
Bevindingen
De coupé-look bevestigt nog meer het sportieve karakter van deze SUV.
Zeer hoge X-factor en nog iets vinniger en dynamischer dan de klassieke Cayenne.
Perfect voor wie het hele gezin wil laten meegenieten van het sportieve DNA van de 911, de Cayman en de Boxter, maar wie niet wil inboeten aan ruimte en comfort.
- Verbruik gemengd: 9,4L/100km
- CO2-uitstoot: 210g/km
- 0 tot 100 km/u: 6 sec
- Vermogen Kw/pk: 250/340
- Emissienorm: AN
- Afmetingen(mm): 4931 (l) op 1983 (b) en 1676 (h)
- Gewicht(kg): 2030
- Inhoud kofferruimte (liter): 625
- Basisprijs: vanaf 87.000 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 127.500 euro incl. btw